fokusera

3 knep: Så hittar du fokus till en sak i taget

Gör så här för att hitta fokus till det som betyder mest i vardagen.

Som chef är det lätt hänt att du gör flera saker samtidigt. Du kan svara på mejl samtidigt som du sitter i ett möte. Men du upptäcker snabbt att inget du gör blir särskilt väl genomfört eftersom ditt hundraprocentiga fokus inte är där.

Du kanske inte ens är effektiv eftersom arbetsuppgifter har en vana att ta längre tid när du inte är fokuserad. Så hur gör du för att lyckas? HBR:s expert Tony Schwartz delar med sig av sina bästa knep.

1) Börja med det viktigaste

Skjut inte på dina viktigaste arbetsuppgifter. Avsätt 60 till 90 minuter, med en tydlig start- och sluttid, där du jobbar utan bli avbruten. Sätt dig helst i en miljö där du får jobba ostört eller ta på dig brusreducerande hörlurar om det inte är möjligt.

2) Avsätt tid för kreativa tankar

Om du aldrig får möjlighet att tänka mer kreativt och långsiktigt kommer du bli en chef som bara släcker bränder. Avsätt tid varje vecka där du har möjlighet att tänka mer strategiskt. Placera dig i en miljö som du upplever som avslappnad och bidrar till öppna tankar.

3) Ta ut din semester!

Ibland kan det kännas som att du borde avstå delar av din semester för att din arbetsplats ska fungera. Men nej. Forskning visar att semester inte bara gör dig friskare – du blir även mer produktiv när du väl arbetar med regelbundna ledigheter.

moten-4

Läs också: Kaos i kalendern – här är 8 knep för att skapa ordning

Om det är medarbetarna som har svårt att fokusera då? Som chef kan du göra några saker för att hjälpa till:

1) Korta ner era möten

Om ni brukar sitta ner en timme kan du korta ner mötena till 45 minuter. Det hjälper medarbetarna att vara fokuserade. Du kan också införa en regel om att era mobiler ska vara avstängda under mötena om det distraherar.

2) Kräv inte återkoppling direkt

Arbetsuppgifter som inte behöver återkoppling direkt kan vänta. Låt medarbetarna själva prioritera vad som är viktigt utan du detaljstyr för mycket.

3) Uppmuntra till pauser

Våra hjärnor mår bra av ta korta pauser. Ni kan göra det till en gruppaktivitet (som att ta en promenad) eller låta alla göra vad de vill för en stund. Det kommer garanterat öka effektiviteten.

haaa

Läs också: Kolla – du blir dummare av att sitta i möten

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

spara-2
Beslutsfattande

Undersökning: Det här krävs för att behålla duktiga chefer

Möjlighet till kompetensutveckling – det är ett av kraven som arbetsgivaren måste leva upp till om de ska behålla duktiga chefer, visar en Sifo-undersökning.
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

kondo
Personlig effektivitet

Marie Kondos bästa städråd: Så här ska ditt skrivbord se ut

Hon har gjort succé som städinfluencer på Netflix. Nu delar experten Marie Kondo, 34, med sig av sina bästa råd för hur du optimerar ditt skrivbord.
produktiv
Personlig effektivitet

5 kända myter om produktivitet – som måste krossas

Här är myterna som är värda att krossa.

pinken
Personlig effektivitet

Daniel Pink: "Gör pappersarbetet – efter lunch”

Genom att välja när på dagen du gör en aktivitet kan du höja såväl din prestation som ditt välbefinnande.
oprahh
Personlig effektivitet

Oprahs 3 frågor för ett perfekt möte

Möten som får en seg start repar sig sällan. Följ istället TV-personligheten Oprah Winfreys strategi för mer effektiva möten.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
omgiven
Personlig effektivitet

”Många chefer behöver hjälp”

Efter en het debatt om hans tidigare böcker kommer Thomas Erikson med ännu en bok – nu med den provocerande titeln ”Omgiven av dåliga chefer”. Chef träffade den omtvistade författaren.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden