distra

3 knep för att inte bli distraherad – på jobbet

Mejlkorgen, medarbetare och höga ljud. Det är mycket som pockar på din uppmärksamhet. Men det finns strategier för att inte bli distraherad. 

Du vill – och måste – borra ner dig i dina arbetsuppgifter. Men som chef är det ofta saker som pockar på din uppmärksamhet stup i kvarten och när arbetsdagen är slut undrar du: ”Vad hann jag egentligen göra?”.

Att känna att man ständigt blir distraherad på jobbet är inte ovanligt. Många sitter idag i öppna kontorslandskap där intensiva konversationer några meter bort kan störa ditt fokus. Så hur gör du för att inte bli distraherad? HBR (Harvard Business Review) har tittat på frågan och kommit fram till tre smarta metoder för få en mer fokuserad arbetsdag.

Här är deras råd:

1) Sätt upp tydliga rutiner

För att lyckas måste du ge dig själv rätt förutsättningar. I dag finns smarta verktyg som gör att du inte bli distraherad av datorn, till exempel appen ”Freedom”. Använd brusreducerande hörlurar som stänger av yttre ljud. Gör även din mobil mer svåråtkomlig, ta en kaffe och skriv upp vad du vill uppnå den närmsta timmen.

Om du har en arbetsuppgift som kräver extra fokus: Kolla om du kan jobba hemifrån en eftermiddag. Öppna kontorslandskap ökar nämligen distraktionen med upp till 64 procent.

jobbeli

Läs också: Dränkt i jobb? Här är 5 råd för hur du ska agera

2) Sätt upp huvudmål

Sätta ihop ”att göra”-listor är vanligt, men dessa tenderar att bli långa. Fundera istället i början av jobbdagen vilka tre saker du verkligen måste prioritera idag. Övriga arbetsuppgifter kan du sätta upp på en separat lista. Det här hjälper dig att fokusera och när dagen är slut vet du att du uppnått dina huvudmål.

3) Slösa inte med din tid

Att ofta bli distraherad kan vara ett tecken på att du tar mer tid du behöver per uppgift. Du kan helt enkelt sväva iväg med jämna mellanrum och ändå vara i mål innan uppsatt tid. Då kan du behöva vara tuff mot dig själv och fundera om du kan vara mer tidseffektiv. Testa gärna ”Pomodorometoden” där du jobbar i korta, men intensiva, intervaller. Se klipp nedan!

aktivitet

Läs också: 4 punkter: Det här krävs för att få produktiva medarbetare

Relaterade artiklar

Medarbetare som får hjälp av en annan person framför datorn
Personlig effektivitet

Så får du fart på karriären med en jobbcoach

Är du trött på ditt nuvarande chefsjobb, men osäker på vad du ska göra i stället? Då kan en karriärrådgivare vara något för dig. Här är vad du kan förvänta dig – och vad du nog inte bör hoppas på.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
Maja Bosnic och Margaretha Öström. Bild på en kvinna i vit morgonrock som slappnar av.
Personlig effektivitet

Så kopplar du bort autopiloten

Fokusträning och självkännedom får dig att koppla bort autopiloten och sluta göra tusen saker samtidigt. Resultat: Du blir mer klarsynt och får mer gjort.

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

langsiktigamal
Personlig effektivitet

Så uppnår du långsiktiga mål: 7 mentala trick

Visste du att 92 procent inte uppnår sina mål? Var lugn. Genom att förstå psykologin bakom kan du förhindra att du blir en av dem.
Hjärna och ljuspunkter
Personlig effektivitet

7 steg – så programmerar du din hjärna för succé

Låt dig inte styras av ditt undermedvetna. Här är tipsen för hur du kommer över beslutströtthet och tar dig vidare.
Louise Wohrne utvecklas som hållbar ledare hos BillerudKorsnäs. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + BillerudKorsnäs

Hon förändrar världen på jobbet

På BillerudKorsnäs är inte bara produkterna hållbara utan även deras ledare. Men vad innebär det i praktiken? ”För mig betyder det att jag får verktygen för att utveckla både mig själv och medarbetarna och att jag bidrar till en bättre värld”, säger Louise Wohrne, Director Sustainability och Public Affairs, på BillerudKorsnäs.
Apor pausar
Personlig effektivitet

Så lång är den optimala jobbpausen

Tricket för att behålla ett högt fokus under din arbetsdag är att ta pauser. Men inte lite när som helst, utan du bör planera och schemalägga dem – och se till att de är exakt lagom långa.