distra

3 knep för att inte bli distraherad – på jobbet

Mejlkorgen, medarbetare och höga ljud. Det är mycket som pockar på din uppmärksamhet. Men det finns strategier för att inte bli distraherad. 

Du vill – och måste – borra ner dig i dina arbetsuppgifter. Men som chef är det ofta saker som pockar på din uppmärksamhet stup i kvarten och när arbetsdagen är slut undrar du: ”Vad hann jag egentligen göra?”.

Att känna att man ständigt blir distraherad på jobbet är inte ovanligt. Många sitter idag i öppna kontorslandskap där intensiva konversationer några meter bort kan störa ditt fokus. Så hur gör du för att inte bli distraherad? HBR (Harvard Business Review) har tittat på frågan och kommit fram till tre smarta metoder för få en mer fokuserad arbetsdag.

Här är deras råd:

1) Sätt upp tydliga rutiner

För att lyckas måste du ge dig själv rätt förutsättningar. I dag finns smarta verktyg som gör att du inte bli distraherad av datorn, till exempel appen ”Freedom”. Använd brusreducerande hörlurar som stänger av yttre ljud. Gör även din mobil mer svåråtkomlig, ta en kaffe och skriv upp vad du vill uppnå den närmsta timmen.

Om du har en arbetsuppgift som kräver extra fokus: Kolla om du kan jobba hemifrån en eftermiddag. Öppna kontorslandskap ökar nämligen distraktionen med upp till 64 procent.

jobbeli

Läs också: Dränkt i jobb? Här är 5 råd för hur du ska agera

2) Sätt upp huvudmål

Sätta ihop ”att göra”-listor är vanligt, men dessa tenderar att bli långa. Fundera istället i början av jobbdagen vilka tre saker du verkligen måste prioritera idag. Övriga arbetsuppgifter kan du sätta upp på en separat lista. Det här hjälper dig att fokusera och när dagen är slut vet du att du uppnått dina huvudmål.

3) Slösa inte med din tid

Att ofta bli distraherad kan vara ett tecken på att du tar mer tid du behöver per uppgift. Du kan helt enkelt sväva iväg med jämna mellanrum och ändå vara i mål innan uppsatt tid. Då kan du behöva vara tuff mot dig själv och fundera om du kan vara mer tidseffektiv. Testa gärna ”Pomodorometoden” där du jobbar i korta, men intensiva, intervaller. Se klipp nedan!

aktivitet

Läs också: 4 punkter: Det här krävs för att få produktiva medarbetare

Relaterade artiklar

sjalvledarskap-2
Personlig effektivitet

Självledarskap – frihet som kräver tydlighet från chefen

För att självledarskap – en nödvändig ingrediens i distansarbetet – ska fungera krävs mer än ”bara” motivation. Tydlighet kring mål och förväntningar är av yttersta vikt, visar en färsk doktorsavhandling.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

jobbahemmamedbarn
Personlig effektivitet

Distansjobba när barnen är hemma – så lyckas du

Stökigt att jobba på distans när barnen inte kan vara i skolan? Psykologen Anna Bennich ger sina bästa tips för att vårda och hålla igång jobbet – och relationerna.

4 vanor som hjälper dig att sluta jobba på fritiden
Hälsa

Sluta jobba på fritiden – med dessa 4 vanor

Som chef är det särskilt svårt att dra gränsen mellan arbete och fritid. Den som alltid är i tjänst riskerar att försumma familjen och gå miste om nödvändig återhämtning. Följ dessa steg för en sundare balans.
Två personer som koncentrerat djupjobbar
Personlig effektivitet

Deep work: 5 regler – för att få din hjärna att prestera på max

Deep work handlar om att med total fokus och koncentration skapa förutsättningar för att låta din hjärna operera på topp. Här är fem regler för att nå dit.
Kvinna som förbereder sig för comebacken på jobbet vid dator
Personlig effektivitet

5 tips: Så bäddar du för comebacken på jobbet

2020 är här och ett nytt jobbår. Med några enkla knep kan du hjälpa dig själv under omstarten efter ledigheten – och se till att du inte inleder året i en uppförsbacke.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

Jobba hemma i jul? Det finns både fördelar och fällor att gå i.
Personlig effektivitet

7 saker att tänka på när du jobbar hemma i jul

En timme framför datorn här och där med en liten glöggfika nära till hands? Tänk så mysigt och praktiskt att jobba hemma i jul! Men det finns fallgropar – och fördelar. Chef reder ut dem.