stressad123

Här är 10 tecken på att du är för stressad: ”Bomull i huvudet”

Det finns några tecken, både psykiska och fysiska, som du bör vara uppmärksam om du känner att du är för stressad i vardagen.

När Chef hösten 2018 undersökte hälsan bland Sveriges chefer kom det fram att hela 7 av 10 mår psykiskt dåligt – vilket påverkar deras jobb. Främst var det ohanterlig stress och sömnstörningar som var orsakerna till måendet.

”Psykisk ohälsa där stress är den bakomliggande motorn har blivit den främsta orsaken till sjukskrivning bland män och kvinnor. Och vi ser ingen avmattning av själva problemet.”, sa Giorgio Grossi på Stressmottagningen vid Karolinska sjukhuset, till Chef.

Men vilka är varningssignalerna? Här nedan listar vi några tecken som du bör vara extra vaksam på:

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

1) Du blir ofta sjuk

Stress har en negativ påverkan på vårt immunförsvar. Det gör att du blir oftare får infektioner. Har du noterat att du allt oftare blir förkyld?

2) Du känner dig orolig och trött

Att ibland känna oro behöver inte vara ett symtom på stress. Men om du också känner dig trött, nedstämd och en stark ovilja att kliva upp ur sängen kan det vara varningssignaler.

3) Ditt humör är ostabilt

Om du har känslorna utanpå kroppen och fräser av kolleger eller andra i din omgivning kan det vara ett tecken på stress. Att ena stunden börjar du oförklarligt att gråta för att i nästa stund explodera inte ovanligt när humöret svajar.

vanligtpajobbet

Läs också: Stressforskaren: Vänlighet på jobbet minskar stress

4) Du skjuter upp arbetsuppgifter

Om arbetsuppgifter, även de som du tidigare tyckte var roliga, känns som berg att bestiga kan det vara ett tecken på att hjärnan går på tomgång. Du orkar helt enkelt inte ta tag i det du borde göra. Det kan även vara fritidsrelaterade aktiviteter.

5) Det känns som du har ”bomull i huvudet”

Om du har svårare att känna engagemang samtidigt som ditt tålamod tryter kan det vara varningstecken. Du kanske också har blivit mer känslig för både ljud och ljus.

6) Du sover dåligt

Du vet att du borde sova, men tankarna snurrar och du har svårt att komma till ro på grund av stress. Enligt Stressmottagningen i Stockholm, kan det också vara tvärtom. Du sover betydligt mer än normalt och är ändå trött när du vaknar.

stresasd

Läs också: Stressa mindre som mellanchef – 6 knep

7) Du känner ett tryck över bröstet

När vi är stressade får vi högre puls och blodtryck. Det gör att du kan uppleva ett tryck över bröstet samt hjärtklappning.

8) Din mage säger ifrån

Stress påverkar vår matsmältning. Det beror på att produktionen av syra stannar av och när vi sedan kommer till ro blir det en överproduktion av syra. Det kan leda till gaser, illamående, kräkningar och dylika symtom.

9) Du får stressutslag över kroppen

En fysisk konsekvens av stressen är att du kan få utslag på huden, som eksem.

10) Din kropp värker

Andra fysiska symtom är att du känner smärta ibland annat huvud, nacke och axlar. Det kan även leda till att du får migrän och spänningshuvudvärk.

Källa: Stressmottagningen i Stockholm, Giorgio Grossi, Breakit.

Som arbetsgivare och chefer finns det en rad åtgärder du kan göra för att förebygga stress på din arbetsplats. Här är några råd för att hindra dina medarbetare från att gå in i väggen.

trakig

Läs också: 5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Relaterade artiklar

medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet. 
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Ett barn i röd tröja som läser en bok
Hälsa

Forskning: Läs en god bok – och må bättre

Att läsa en god bok är inte bara en skön verklighetsflykt utan har även visat sig vara bra för din psykiska hälsa. Läsning som medicin, så kallad biblioterapi, kan lindra oro och ångest.