stressad123

Här är 10 tecken på att du är för stressad: ”Bomull i huvudet”

Det finns några tecken, både psykiska och fysiska, som du bör vara uppmärksam om du känner att du är för stressad i vardagen.

När Chef hösten 2018 undersökte hälsan bland Sveriges chefer kom det fram att hela 7 av 10 mår psykiskt dåligt – vilket påverkar deras jobb. Främst var det ohanterlig stress och sömnstörningar som var orsakerna till måendet.

”Psykisk ohälsa där stress är den bakomliggande motorn har blivit den främsta orsaken till sjukskrivning bland män och kvinnor. Och vi ser ingen avmattning av själva problemet.”, sa Giorgio Grossi på Stressmottagningen vid Karolinska sjukhuset, till Chef.

Men vilka är varningssignalerna? Här nedan listar vi några tecken som du bör vara extra vaksam på:

stress-12

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

1) Du blir ofta sjuk

Stress har en negativ påverkan på vårt immunförsvar. Det gör att du blir oftare får infektioner. Har du noterat att du allt oftare blir förkyld?

2) Du känner dig orolig och trött

Att ibland känna oro behöver inte vara ett symtom på stress. Men om du också känner dig trött, nedstämd och en stark ovilja att kliva upp ur sängen kan det vara varningssignaler.

3) Ditt humör är ostabilt

Om du har känslorna utanpå kroppen och fräser av kolleger eller andra i din omgivning kan det vara ett tecken på stress. Att ena stunden börjar du oförklarligt att gråta för att i nästa stund explodera inte ovanligt när humöret svajar.

vanlighet

Läs också: Stressforskaren: Vänlighet på jobbet minskar stress

4) Du skjuter upp arbetsuppgifter

Om arbetsuppgifter, även de som du tidigare tyckte var roliga, känns som berg att bestiga kan det vara ett tecken på att hjärnan går på tomgång. Du orkar helt enkelt inte ta tag i det du borde göra. Det kan även vara fritidsrelaterade aktiviteter.

5) Det känns som du har ”bomull i huvudet”

Om du har svårare att känna engagemang samtidigt som ditt tålamod tryter kan det vara varningstecken. Du kanske också har blivit mer känslig för både ljud och ljus.

6) Du sover dåligt

Du vet att du borde sova, men tankarna snurrar och du har svårt att komma till ro på grund av stress. Enligt Stressmottagningen i Stockholm, kan det också vara tvärtom. Du sover betydligt mer än normalt och är ändå trött när du vaknar.

stresasd

Läs också: Stressa mindre som mellanchef – 6 knep

7) Du känner ett tryck över bröstet

När vi är stressade får vi högre puls och blodtryck. Det gör att du kan uppleva ett tryck över bröstet samt hjärtklappning.

8) Din mage säger ifrån

Stress påverkar vår matsmältning. Det beror på att produktionen av syra stannar av och när vi sedan kommer till ro blir det en överproduktion av syra. Det kan leda till gaser, illamående, kräkningar och dylika symtom.

9) Du får stressutslag över kroppen

En fysisk konsekvens av stressen är att du kan få utslag på huden, som eksem.

10) Din kropp värker

Andra fysiska symtom är att du känner smärta ibland annat huvud, nacke och axlar. Det kan även leda till att du får migrän och spänningshuvudvärk.

Källa: Stressmottagningen i Stockholm, Giorgio Grossi, Breakit.

Som arbetsgivare och chefer finns det en rad åtgärder du kan göra för att förebygga stress på din arbetsplats. Här är några råd för att hindra dina medarbetare från att gå in i väggen.

trakig

Läs också: 5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

ramin1
Beslutsfattande

Årets hälsofrämjande chef 2019: Ramin Kabiri 

När Ramin Kabiri tog över som enhetschef på Mälarbackens vård- och omsorgsboende i Bromma var det en verksamhet i kris. I dag är sjuktalen låga, medarbetarna trivs och verksamheten blomstrar.
Överbefälhavare Micael Bydén leder Försvarsmaktens stora förändringsarbete. Foto: • Ronnie Hammar/Försvarsmakten
Annonssamarbete Chef + Försvarsmakten

ÖB: Så vänder vi Försvarsmaktens värderingar

Försvarsmakten ställer om – från neddragningar till full fart framåt.
Värderingar, arbetsplatskultur och strukturer ska hänga med i svängarna.
ÖB Micael Bydén berättar om ett massivt förändringsarbete.

sovapajobbet
Hälsa

Forskare: Därför ska du ta en ”powernap” – varje dag

Är du en person som ofta blir trött på eftermiddagen? Då kan en tupplur göra gott. Dessutom visar ny forskning att det håller blodtrycket på en bra nivå.
traning
Hälsa

Psykologen: 7 punkter för friska medarbetare

Här är hennes lista på bra ledarförmågor.

sovabattre
Hälsa

5 knep för att du ska sova bättre i natt

Kämpar du med sömnen? Då kan en tydlig kvällsrutin hjälpa dig att komma ner i varv – och i förlängningen sova bättre.
traninge12
Hälsa

Studie: Träning slagkraftigt mot depression

En omfattande brittisk studie slår nu fast: Träning ger goda resultat för att behandla och förebygga depression. 
Bort med stressande och kostsamma slösmöten tycker Sylvia Nylin, på Svenska Möten. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Så här sätter du stopp för era slösmöten

Dåliga möten är dyra och stressande. En risk för både lönsamhet och människor.
Sylvia Nylin på Svenska Möten har tipsen som gör dig till en skicklig mötesledare.

stress-13
Hälsa

Åldersgruppen – där jobbstressen är störst

Är du mellan 30 och 49 år? Då är risken större att du upplever en stress i vardagen, visar en rapport från Arbetsmiljöverket.
nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden