stressad123

Här är 10 tecken på att du är för stressad: ”Bomull i huvudet”

Det finns några tecken, både psykiska och fysiska, som du bör vara uppmärksam om du känner att du är för stressad i vardagen.

När Chef hösten 2018 undersökte hälsan bland Sveriges chefer kom det fram att hela 7 av 10 mår psykiskt dåligt – vilket påverkar deras jobb. Främst var det ohanterlig stress och sömnstörningar som var orsakerna till måendet.

”Psykisk ohälsa där stress är den bakomliggande motorn har blivit den främsta orsaken till sjukskrivning bland män och kvinnor. Och vi ser ingen avmattning av själva problemet.”, sa Giorgio Grossi på Stressmottagningen vid Karolinska sjukhuset, till Chef.

Men vilka är varningssignalerna? Här nedan listar vi några tecken som du bör vara extra vaksam på:

stress-12

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

1) Du blir ofta sjuk

Stress har en negativ påverkan på vårt immunförsvar. Det gör att du blir oftare får infektioner. Har du noterat att du allt oftare blir förkyld?

2) Du känner dig orolig och trött

Att ibland känna oro behöver inte vara ett symtom på stress. Men om du också känner dig trött, nedstämd och en stark ovilja att kliva upp ur sängen kan det vara varningssignaler.

3) Ditt humör är ostabilt

Om du har känslorna utanpå kroppen och fräser av kolleger eller andra i din omgivning kan det vara ett tecken på stress. Att ena stunden börjar du oförklarligt att gråta för att i nästa stund explodera inte ovanligt när humöret svajar.

vanlighet

Läs också: Stressforskaren: Vänlighet på jobbet minskar stress

4) Du skjuter upp arbetsuppgifter

Om arbetsuppgifter, även de som du tidigare tyckte var roliga, känns som berg att bestiga kan det vara ett tecken på att hjärnan går på tomgång. Du orkar helt enkelt inte ta tag i det du borde göra. Det kan även vara fritidsrelaterade aktiviteter.

5) Det känns som du har ”bomull i huvudet”

Om du har svårare att känna engagemang samtidigt som ditt tålamod tryter kan det vara varningstecken. Du kanske också har blivit mer känslig för både ljud och ljus.

6) Du sover dåligt

Du vet att du borde sova, men tankarna snurrar och du har svårt att komma till ro på grund av stress. Enligt Stressmottagningen i Stockholm, kan det också vara tvärtom. Du sover betydligt mer än normalt och är ändå trött när du vaknar.

stresasd

Läs också: Stressa mindre som mellanchef – 6 knep

7) Du känner ett tryck över bröstet

När vi är stressade får vi högre puls och blodtryck. Det gör att du kan uppleva ett tryck över bröstet samt hjärtklappning.

8) Din mage säger ifrån

Stress påverkar vår matsmältning. Det beror på att produktionen av syra stannar av och när vi sedan kommer till ro blir det en överproduktion av syra. Det kan leda till gaser, illamående, kräkningar och dylika symtom.

9) Du får stressutslag över kroppen

En fysisk konsekvens av stressen är att du kan få utslag på huden, som eksem.

10) Din kropp värker

Andra fysiska symtom är att du känner smärta ibland annat huvud, nacke och axlar. Det kan även leda till att du får migrän och spänningshuvudvärk.

Källa: Stressmottagningen i Stockholm, Giorgio Grossi, Breakit.

Som arbetsgivare och chefer finns det en rad åtgärder du kan göra för att förebygga stress på din arbetsplats. Här är några råd för att hindra dina medarbetare från att gå in i väggen.

trakig

Läs också: 5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Relaterade artiklar

sjuktalen
Hälsa

Massiv satsning i Tranås fick ner sjuktalen snabbt

Höjd trivsel, lägre sjuktal och mängder av sparade skattekronor.

Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
lopning-3
Hälsa

Här är knepet för att orka springa – långt: ”Belys tröttheten"

Är du en av de många chefer som gillar löpträning? Forskning visar att det finns ett knep för att övervinna tröttheten och fortsätta springa – trots att kroppen strejkar. 
touren
Hälsa

Kör Tour de France – medan de jobbar

”Att cykla medan man jobbar har blivit en vana”

friskvard-3
Arbetsmiljö

Forskning bekräftar: Så mycket ger friskvården på jobbet

Brist på tid och pengar är det främsta hindret för friskvårds­satsningar på jobbet, svarar Sveriges chefer i Chefs undersökning. Samtidigt visar forskning att varje satsad friskvårdskrona ger minst 1,50 tillbaka. Men hur gör man då?
minskadstress
Hälsa

Forskning: Minskad stress ökar känslan av ungdomlighet

Har du tydliga rutiner och kontroll över ditt schema? Då är du troligen mindre stressad – vilket i sin tur kan öka känslan av ungdomlighet, visar ny forskning.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

stressad-jobbet
Hälsa

Varannan svensk: Jag är för stressad på jobbet – varje vecka

Sveriges arbetsgivare har en stor utmatning i att förebygga negativ stress, visar en ny undersökning.