Vd:ar har inte tid med ledarskap
Försäljning, tillväxt (39 procent) och ekonomi och lönsamhet (20 procent). Det är de främsta prioriteringarna för de svarande i Vd-barometern där 90 svenska vd:ar i små till stora bolag har svarat. Vd:arna prioriterar det som syns omedelbart och det är ju inte så förvånande. Men det är ändå lite ironiskt att samtidigt som cirka 40 procent ser engagemang hos medarbetarna respektive ledarskap som de viktigaste utvecklingsområdena för att öka tillväxten så har endast 1 procent det som sin främsta prioritering.
”Man har insikten om hur viktigt personalengagemanget är, men inte riktigt orken,” säger Mats Frid, ansvarig för undersökningen som genomförts av Ledarskaparna.
Det framgår också att vd:arna är missnöjda med styrelsens strategiska nivå. Endast 37 procent tycker att den håller rätt nivå. Och här ser Mats Frid ett samband:
”Om man har en styrelse som är väldigt intresserad av operativa frågor men inte tillräckligt strategisk är det lätt hänt att en vd som inte är tillräckligt stark i sig själv hamnar i kortsiktighet och tidsbrist som speglar av sig hela vägen ned i organisationen.”
Hållbarhetsfrågor tycks vara på allas läppar och visar sig i undersökning på undersökning vara en avgörande faktor när unga väljer arbetsgivare. Men en fjärdedel av vd:arna har svårt att se lönsamheten i hållbarhetsarbetet. Undersökningen visar också att drygt 40 procent av vd:arna vill bli bättre på att hitta tid för reflektion.
”Det är oerhört lätt att man som vd hamnar i att man blir jagad av en massa omständigheter där man i viss mån är en flaskhals. En duktig vd skapar utrymme för sig själv att reflektera och prioritera. ” säger Mats Frid som själv tidigare varit vd i tjänsteföretag i 15 år.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.