Hon har halverat sjuktalen på fem år

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Hur har ni minskat sjuktalet från 22 till 11 dagar per anställd och år?
»Att medarbetarna trivs är viktigaste friskfaktorn – både på jobbet och med livet som helhet. Det är tre komponenter som spelar in; hur företaget ser på individen, hur individen ser på sig själv och hur samhället bidrar.
Delaktighet, att kunna påverka sin arbetssituation är en mycket viktig faktor. Alla medarbetare var till exempel delaktiga när vi gjorde en omorganisation genom att de fick ta ställning i ett antal olika frågor.
Att de kan påverka arbetstiden är också viktigt. Verksamheten pågår dygnet runt, så telefonisterna arbetar i skift efter ett rullande schema. Men systemet är väldigt flexibelt och det är lätt att byta skift med varandra. Vi gör regelbundna psykosociala mätningar som visar att medarbetarna trivs.
Friskvårdssatsningar som gymkort och fruktskålar kommer långt ner på listan över sådant som gör att medarbetarna håller sig friska.«

Vad får medarbetarna att trivas hos er?
»Nya utmaningar har gjort jobbet roligare. Arbetet har förändrats ganska mycket de senaste tre, fyra åren. I dag frågar kunderna efter mycket mer information. Till exempel när vårdcentralen har telefontid eller var närmaste kinakrog ligger. Tidigare jobbade vi bara med nummerupplysning. Vi har blivit ett researchföretag, det har gjort jobbet roligare.«

Vad har du gjort för att öka friskfaktorn?
»Vi har skapat en platt organisation där det är lätt att framföra sina åsikter. Bland annat har vi sedan många år ett chattforum där telefonisterna kan ställa frågor eller ge synpunkter på allt, anonymt om de vill. Det har blivit många diskussioner och själv går jag ofta in, dels för att svara på frågor, dels för att få en känsla för vad medarbetarna funderar över. Det är en bra kommunikationskanal.
Den fysiska arbetsmiljön har också förbättrats. Vi har höj- och sänkbara bord och stolar så att telefonisterna kan anpassa arbetsplatsen efter sina behov. Men de har ju ett liv utanför jobbet som också påverkar deras hälsa, friskfaktorn handlar inte bara om arbetsmiljö.«

Hur får ni medarbetarna att ta ansvar för sin egen hälsa?
»Vi ringer hem till dem som är sjuka, ingen ska känna sig bortglömd. Efter fem korttidssjukskrivningar ska medarbetaren kontakta företagshälsovården. Det är ett sätt att följa upp och visa att vi bryr oss.
Vi håller så kallade insiktssamtal där medarbetarna får tips om hur de ska hålla sig i form och hur de kan ta ansvar för sin hälsa. Det handlar bland annat om deras egen attityd. Medarbetarna upplever det som positivt. Ingen vill ju vara sjuk.«

Vilka vinster ger lägre sjukfrånvaro?
»Utöver friskare medarbetare och minskade kostnader ger det ökat engagemang och ökad trivsel. Jag tror att medarbetare mår bra och växer av att känna att de gör nytta. Vi gör regelbundna nöjd-kund-mätningar och där ligger vi på 94 procent nöjda kunder. När medarbetarna ser vilken nytta och vilket gott resultat de gör ökar deras motivation, det ökar i sin tur trivsel och engagemang.«

Vilken roll har mellancheferna?
»Vi har åtta enheter med mellan 50 och 120 medarbetare, plus 35 på huvudkontoret. Varje enhet har en personalansvarig platschef och flera coacher. Platscheferna ska driva på, bland annat använder vi medlyssning. På de sättet ser vi till att alla håller sig uppdaterade och arbetar effektivt. Platscheferna ska se till varje individ, att de får feedback och det stöd de behöver för att utveckla sin kompetens. Ingen vill ha kompanistryk eller kompaniberöm!«

Hur skulle du beskriva ditt eget ledarskap?
»Jag utgår från att alla vill och kan göra ett bra jobb och utvecklas. Respekt för varje individ och långsiktighet är viktigt när man ska leda en verksamhet. Men ledarskapet ska inte vila på en person, värderingarna måste finnas hos alla.«

Kan ni nå ännu lägre sjuktal?
»Ambitionen är att minska sjukfrånvaron med 10 procent per år. Det finns inga genvägar. Samhället, i första hand försäkringskassan, har börjat ta sin del av ansvaret genom kortare ledtider och genom att bekämpa fusk. Deras bidrag är viktigt för att vi ska lyckas med våra ambitioner.«

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden