Lät kandidaterna intervjua sig själva

Rekrytering
Text:
Publicerad
Johannes Andvaller, vd Urban Deli. Foto: Magnus Liam Karlsson

Sökes: 130 sköna typer.

Med det budskapet gick Urban Deli i våras ut i tidningar och sociala medier och sökte medarbetare till sin nya anläggning på Sveavägen i Stockholm. Och responsen blev minst sagt stor. När ansökningstiden gick ut hade inte mindre än 3 400 ansökningar trillat in.

I slutändan anställdes 200 personer, men vägen dit var inte spikrak. Med så många ansökningar var Johannes Andvaller och hans kolleger tvungna att tänka i nya banor.

”Det som var viktigt för oss var att försöka möta upp vårt behov av att hitta medarbetare som är sköna typer, snarare än att de är fantastiskt erfarna eller har ett supergediget cv. Vi är måna om att hitta vad vi kallar ’servicestjärnor’. Samtidigt hade vi begränsningar både personellt och ekonomiskt. Vi ville hitta en kombination av systemstöd och ändå få fram det personliga”, säger han.

De började skanna av marknaden för att hitta ett mer effektivt sätt att rekrytera. Efter en del letande hittade de ett antal metoder som lämpade sig för den här typen av volymrekrytering och som de satte samman till en egen modell.

”Om vi skulle ha gjort rekryteringen med våra gamla metoder skulle vi inte ha grejat det.”

Det första steget för de sökande i denna process var att besöka Urban Delis webbplats. Där hade varje tjänst en unik länk som ledde vidare till en sida där kandidaterna fick lämna sina kontaktuppgifter och kort berätta om sin arbetslivserfarenhet.

De fick också göra ett beteendetest via webben. Testet skapades unikt för Urban Deli i samarbete med en testleverantör och var anpassat efter företagets värderingar. De ­kandidater som sökte någon form av chefstjänst fick även göra ett problemlösningstest.

Efter den första gallringen intervjuades de kvarvarande, men inte av någon från Urban Deli, utan av sig själva. Via en app fick de muntligen svara på fem till åtta frågor samtidigt som de filmade sig själva.

”Att de spelade in en film på sig själva var ju ett sätt för oss att få en uppfattning om vilken typ av person och personlighet som vi hade att göra med, utan att behöva lägga ner en hel intervjutimme på varje person. Sedan var det viktigt att den rekryterande chefen var medveten om att många tycker att det är lite jobbigt att titta in i en telefon och försöka ge ett bra svar. Men när de såg bortom det kunde de ändå få en uppfattning om personen”, säger Johannes Andvaller.

Rekryteringstips

1. Se till att ha gott om tid på dig. Det är lätt att bli tidsoptimistisk, men en sådan här process tar ofta längre tid än vad man tror.

2. Försök att se bortom tekniken. Många personer som filmar sig själva känner sig nervösa och obekväma inför en kamera, så ha det i åtanke.

3. Anordna ett öppet hus. Det är ett bra sätt att låta kandidaterna bekanta sig med er organisation innan de skickar in sin ansökan.

Utifrån dessa videointervjuer gjorde företaget sedan ytterligare en gallring. De personer som gick vidare blev intervjuade på ett traditionellt sätt av den rekryterande chefen. I de fall det var fråga om en chefstjänst tillämpade Urban Deli även farfarsprincipen, vilket innebar att chefens chef eller någon annan senior person också fick träffa kandidaten.

I anslutning till att rekryteringsprocessen sattes igång hade företaget även ett öppet hus. Intresserade personer fick då besöka lokalen och träffa befintlig personal för att skapa sig en uppfattning om den potentiella arbetsgivaren.
De interna reaktionerna på upplägget har varit ganska positiva, även om några av de rekryterande cheferna har haft synpunkter.

”Hos en del har det funnits en farhåga om att säga nej till någon som inte scorar bra på beteendetestet trots att han eller hon känns superrätt. Men jag skulle ändå säga att merparten har tyckt att det har förenklat och gjort att den här resan överhuvudtaget har varit möjlig. Om vi skulle ha gjort rekryteringen med våra gamla metoder skulle vi inte ha grejat det”, säger Johannes Andvaller.

”Det är för tidigt att ropa hej ännu, men det känns väldigt positivt.”

Även bland kandidaterna har reaktionerna varit blandade. Många har tyckt att det har varit nervöst, framför allt att göra testerna, men även att spela in sig själva på film. Samtidigt upplevde många processen som modern, rolig och seriös.
Men om det här sättet att rekrytera är framgångsrikt återstår att se.

”Det verkliga beviset på om det här är en bra metod eller inte får vi först när vi ser om vi lyckas skapa en organisation där det är kul att jobba och att vara gäst. Det är för tidigt att ropa hej ännu, men det känns väldigt positivt. Jag tror att vi har fått ihop ett kanonbra gäng.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.