Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Facebooks globala chef i exklusiv intervju: ”Svenskar är…”

Mejl, Slack, SMS och Messenger. Det finns många sätt att kommunicera på jobbet. Nu gör Facebooks renodlade jobbplattform Workplace en storsatsning i Sverige. ”Det är en jättespännande marknad”, säger Julien Codorniou, global chef för Workplace.

Teamutveckling
Publicerad

Att enbart kommunicera på företagets intranät kan kännas förlegat. Därför har många gått över till verktyg som Slack och Microsoft Yammer för ämnen som behöver snabbare handpåläggning än mejltrådar. Nu vill Facebook, med över 2 miljarder användare, in på den marknaden. För ett år sedan lanserades jobbplattformen Workplace.

Syftet är att användarna ska kommunicera med sina kolleger – både i privata meddelanden och kring mer publika inlägg. Precis som på vanliga Facebook – fast anpassat för arbetsplatser.

”Vi vill att det ska skapas diskussioner och debatt om jobbfrågor. Här ska alla kunna berätta om sina tankar och idéer oavsett om du är vd eller jobbar på fabriken”, säger Julien Codorniou, global Workplace-chef, i en exklusiv intervju med Chef.

Hur ser ni på att många företag förbjudit sina anställda från att använda Facebook?

”Det var därför vi separerade Workplace och Facebook helt och hållet. Du behöver inte ens ett konto på Facebook för att kunna finnas på Workplace. Det tycker vi är bra och inbjudande för nya användare”.

Utseendet är inte helt olikt vanliga Facebook. Finns det en risk att man inte uppfattar det som ett professionellt forum?

”När du börjar på ett jobb vet du att det här är företagets plattform. Ingenting från ditt privatliv finns där utan allt är jobbrelaterat. Därför tror jag det går fort att få rätt känsla för plattformen”.

Hittills har Worklplace växt snabbt. På ett halvår har man fördubblat antalet användare och i dag är det 30 000 organisationer som använder plattformen. Man är extra stolt att stora företag som Telenor, Spotify och Booking.com anslutit sig.

”Vi har växt snabbt. Speciellt i Norge ansluter sig fler och fler företag varje dag. Vi ser även en stor potential i Sverige och kommer göra en storsatsning här. Jag tror många svenskar är öppna för ny teknik”, säger Julien Codorniou.

En kritik mot Workplace har varit chattfunktionen, om man jämför med Slack. Hur ser ni på den?

”Ja, därför har vi också nyligen lanserat en ny chattfunktion som även fungerar bra i mobilen. Vi har märkt av en stor efterfrågan och är glada att nu kunna ha den på plats. Vi har även lagt till en funktion där du kan ha videosamtal med dina kolleger”.

Tror er att plattform kan konkurrera ut det traditionella intranätet?

”Jag tror att intranätet kommer finnas kvar som en plats att hämta dokument på. Men vi lever i en ny värld med en ny generation som vill kommunicera på andra mer lättillgängliga platser”.

Ni är idag billigare per användare än många konkurrenter. Är det en strategi?

”Absolut. För företag är det dyrt att skaffa mejl till alla ­– oavsett om du är ett litet eller stort företag. Nu är det inte ett lika stort problem eftersom du kan engagera medarbetare på andra sätt med Workplace”.

Vad tror du om framtiden?
”Vi hoppas göra nya fördubblingar av antalet organisationer. Facebook är bra på att få användare att engagera sig. Vi tror på en domino-effekt där fler organisationer ansluter sig när de får höra hur bra plattformen fungerar. Det är väldigt spännande produkt att jobba med!”.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden