Vilken prokrastinerartyp är du?

Okategoriserade
Publicerad
Foto: New Old Stock

Var ärlig – du har också surdegar liggande som du inte orkat ta tag i.

Enligt en undersökning som Chef gjorde i våras är de vanligaste möteshantering, strategiarbete, omvärldsbevakning, vidareutbildning och administration.

Att förstå sin egen motivation till att agera – eller i det här fallet låta bli – kan hjälpa den som försöker komma tillrätta med problemet genom viktiga insikter.

Fast Company har listat de fem vanligaste prokrastineringsprofilerna – vilken stämmer bäst in på dig?

Perfektionisten

Kännetecken: Försöker undvika att folk dömer hen för hens misstag.

Beteende: Tillbringar för mycket tid på en del i ett projekt, eller undviker projektet helt och får skynda igenom det i sista minuten.

Vilket medför: Högre risk för att göra misstag.

”Bedragaren”

Kännetecken: Försöker undvika att bli ”avslöjad” som okvalificerad för sin uppgift.

Beteende: Upplever hjälplöshet inför känslan att alla kräver något av hen.

Vilket medför: En slags depression, enligt Fast Companys expert.

Den motvilliga

Kännetecken: Tråkigt eller svårt jobb.

Beteende: Undviker att genomföra sina arbetsuppgifter.

Vilket medför: Lägre produktivitet.

Den överväldigade

Kännetecken: För mycket jobb.

Beteende: Vet inte var hen ska börja.

Vilket medför: En ond spiral där alltmer arbete läggs på hög.

Lyckosten

Kännetecken: Tror att hen jobbar bäst under press.

Beteende: Väntar därför till sista minuten för att få något gjort.

Vilket medför: Om beteendet uppmuntras av omgivningen upplevs det som en belöning och självbilden förstärks vilket gör att beteendet fortsätter.

Hur ska man då göra för att lösa problemet? Att hitta den bakomliggande orsaken är första steget. Här är några sätt att gå vidare på:

Fråga dig om uppgiften behöver genomföras. Vad kan du delegera eller ta bort? Röj din väg framåt och få en klarare bild av vad som är viktigast.

Kartlägg vad du behöver göra steg för steg.

Engagera dig i det du gör – och börja med ett litet steg som att kolla upp bakgrundsfakta för något.

Gamifiera – sätt deadlines (gärna flera på vägen för olika utkast), inför belöningar, eller använd en modell i stil med pomodorometoden där du sätter en timer på 15-30 minuter för att komma igång.

Läs mer:

Lös den långsiktiga strategin – involvera medarbetarna

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden