Broderi med texten
Illustration: Anna Harvard

6 viktiga rutiner – för dig som jobbar hemifrån

Att plötsligt lokalisera om sin arbetsplats till hemmet är en stor omställning. Hur motiverar man sig, och hur skiljer man på jobb och fritid?  Chef bad Camilla Kylin, som forskat på distansarbete, om råd.

För att ta reda på hur du själv ger dig de bästa förutsättningarna har Chef pratat med Camilla Kylin, doktor i psykologi med inriktning arbets- och organisationspsykologi vid Karlstad universitet. Hon har forskat på distansarbete (se källor längst ner i artikeln) och även om förutsättningarna var annorlunda då, och framför allt inte kom så plötsligt, finns det lärdomar att ta med sig in i vår nuvarande situation.

”Många av deltagarna i min studie jobbade extra mycket i början för att de var oroliga att folk inte skulle tro att de verkligen jobbade. En intervjuad beskrev att hen knappt vågade gå på toa av rädsla för att någon från jobbet skulle ringa just då”, säger hon.

Att det kan gå så långt handlar om att vi är rädda för att framstå som lata och att vi internaliserat arbetsmoralen. När vi ställs inför en ny situation, och ges hög grad av frihet, ställer vi ofta höga krav på oss själva.

”Man ger järnet men känner sig osäker på hur man ska hantera friheten när man får vara med och skapa arbetsupplägget”, säger Camilla Kylin.

Collage: Petronella Barvaeus är digital strateg. Bild på hur verktyget Ideahunt ser ut.

Läs också: 7 digitala verktyg du behöver – för att jobba hemifrån

I början var deltagarna i hennes studie osäkra om det till exempel var okej att utnyttja pausen till en joggingtur. Men i efterhand lärde de sig att en av fördelarna med att jobba hemifrån var att man kunde anpassa arbetsdagen efter sina behov, som att dricka kaffe när man vill, gå ut med hunden eller ta den där joggingturen medan det fortfarande var ljust och istället välja att jobba en timme längre på kvällen.

Det kan också vara bra för arbetslivet med lite privata avbrott.

  1. ”Att göra något kroppsligt upplevdes i min studie som fördelaktigt för den kognitiva processen. Att slå på diskmaskinen eller slänga i en tvätt tar ingen tid från arbetet men kunde samtidigt användas som ett knep för att få den mentala processen att lossna om man till exempel fick skrivkramp eller snärjde in sig i en siffertabell.”

2. ”Det viktigaste är att skapa gränser för när man arbetar, eller åtminstone vara medveten om sin flexibilitet. Annars tenderar jobbet att ta över,” säger Camilla Kylin.

3. Det handlar om tid och rum. Att ha en struktur på sin arbetsdag, sätta upp ramar för när arbetet börjar och slutar. Flexibilitet i all ära men en diffus arbetsdag är inte fördelaktig i längden, det kan leda till ohälsa.

tommakontor

Läs också: Storföretagen förlänger hemma-arbetet

4. Så bestäm dig för när du ska börja och sluta din arbetsdag. Många av deltagarna i Camilla Kylins studier hade skapat en slags ritual, där de gjorde arbetsdagens början till en gräns som de medvetet steg över.

”I västvärlden fokuserar vi allt på våra hjärnor och att vi är rationella väsen, men faktum är att kroppen inverkar på vår upplevelse. När jag markerar för mig själv genom att ta en dusch eller hälla upp en kopp kaffe, ger jag kroppen signaler om att jag ska börja jobba.”

5. Flera i studien uppgav också att de klädde på sig och gjorde sig i ordning trots att de inte skulle iväg, för att de inte kände sig seriösa och engagerade i sitt arbete om de satt i pyjamas.

I hennes studie såg hon att det optimala var att jobba hemma några dagar i veckan, för att inte bli alltför socialt isolerad. Nu kommer det med största sannolikhet bli en längre period av distansarbete innan corona-krisen är över och vi måste göra vad vi kan för att prata, utbyta idéer och fortsätta lära av varandra genom att till exempel ha videomöten med medarbetarna.

6. ”Inom forskningen pratar man om vikten av socialt stöd, från chefen och kollegorna. Cheferna har just nu en jättehög arbetsbelastning med att svara på alla förvirrade frågor, men chefen kan inte veta när en medarbetare mår dåligt utan det är medarbetarens eget ansvar att signalera vad man klarar av.”

distansarbete

Läs också: Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Camilla Kylin kan, med sin forskarbakgrund, inte låta bli att tycka att det är en intressant situation som uppstått, att i skarpt läge få prova olika lösningar för distansarbete för att sedan ta med oss det in i framtiden.

”Krisläget är en lärande situation på samhälls- och individnivå som vi kan dra fördelar av. Det innebär så klart mycket arbete och stor oro men på uppsidan finns stora möjligheter. Om vi kan öppna upp för det positiva kommer vi att må mycket bättre och i vår tur sprida en mer positiv bild”.

Fördelar med att jobba hemma under en period

De fördelar Camilla Kylin ser med att få arbeta hemma under en period är:

– vi får jobba i en lugn och tyst miljö.

– vi får jobba ostört utan den mängd distraktioner vi annars utsätts för.

– vi är mer produktiva.

– vi kan anpassa pauserna efter vad kroppen och hjärnan behöver. Vi vet att motion och rörelse är positivt för oss, men vi kan också koppla av med att lyssna till härlig musik.

– vi kan bättre balansera höger- och vänster hjärnhalva, varva mentalt arbete med kroppsaktivitet.

– vi får chans till nytt lärande. Dels med olika data- och kommunikationssystem och andra erfarenheter kopplat till arbetet men också samhällsmässigt som demokratiaspekter utifrån att vi alla sitter i samma båt. ”Vi har varit förskonade från kriser men nu tar vi fram våra hjärtan”.

Kylin, C. (2007). Coping with boundaries – A study on the interaction between work and non-work life in home-based telework. (Diss.). Stockholm: US-AB.

Kylin, C., & Karlsson, J.C. (2008). Re-establishing boundaries in home-based telework. In: Warhurst, C., Eikhof, D.R., & Haunschild, A. (eds.) Work Less, Live More? A Critical Analysis of the Work-Life Boundary. ´Critical Perspectives on Work and Organizations´ Series, London: Palgrave.

Cissi Elwin

Läs också: Cissi Elwin: Aldrig har behovet av goda ledare varit så stort som nu

Relaterade artiklar

Collage: Retorikexpert Elaine Eksvärd samt bild på person som gäspar framför videomöte
Arbetsmiljö

3 digitala härskartekniker – och hur du bemöter dem

Att kolla på mobilen under videmötet eller stänga av kameran när en viss person pratar är exempel på digitala härskartekniker. Retorikexperten Elaine Eksvärd lär dig att upptäcka och bemöta dem.
Vetenskapligt grundade strategier, metoder och teorier från Executive MBA-programmet på Stockholms universitet lyfter Pernilla Medsons förändringsledarskap. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Stockholms universitet

Studierna ger riktning och driv in i framtiden

Ledarskapsstudierna på universitetet ger extra energi och visar vägen – precis när det behövs som mest. "Lektionerna är ett tillfälle att lyfta blicken och tänka framtid", konstaterar Pernilla Medson, svensk vd på det digitala hälsobolaget ResMed.
Zoom-fria fredagar
Arbetsmiljö

De inför zoom-fria fredagar – för att motverka pandemitröttheten

Fredagar utan videomöten – så vill en av världens största banker stävja pandemitrötthet och förbättra hälsan bland medarbetarna.
Coronavirus och munskydd
Arbetsmiljö

Så minskar du smittspridningen på arbetsplatsen

Efter hemmet är jobbet den vanligaste platsen att bli smittad på. Här är de åtgärder som du som chef kan ta till för att minska smittspridningen.
Sara Thun Aroden, vd på Oh My
Arbetsmiljö

Byrån som satsar på bäst villkor i branschen

Betald terapi på arbetstid, sponsrade promenader, halverad uppsägningstid för den som vill och expressbetalning av frilansfakturor. Här är arbetsgivaren som satsar på att skapa bäst villkor i branschen.
sjalvledarskapvalmaende
Arbetsmiljö

Ny studie: Självledarskap ger ökat välmående

Människor som utövar självledarskap blir bättre på att hantera osäkerhet, samarbeta med andra och att sätta gränser mellan jobb och fritid, visar en ny studie. 
Två kollegor på arbetsplatsen
Arbetsmiljö

Ny studie: 89 procent tycker att de har en schysst arbetsplats

En solklar majoritet upplever att de litar på varandra på jobbet. Men inte alla tycker att de får tillräckligt med uppmuntran för sin arbetsinsats. Det visar en ny undersökning från Sifo och Hej Engagemang.
Katarina Berg
Arbetsmiljö

Så funkar Spotifys nya "jobba där du vill"-koncept

Spotify lanserade i veckan sin nya jobbmix där alla medarbetare får arbeta där de önskar. Men hur går det till egentligen?