Broderi med texten
Illustration: Anna Harvard

6 viktiga rutiner – för dig som jobbar hemifrån

Att plötsligt lokalisera om sin arbetsplats till hemmet är en stor omställning. Hur motiverar man sig, och hur skiljer man på jobb och fritid?  Chef bad Camilla Kylin, som forskat på distansarbete, om råd.

För att ta reda på hur du själv ger dig de bästa förutsättningarna har Chef pratat med Camilla Kylin, doktor i psykologi med inriktning arbets- och organisationspsykologi vid Karlstad universitet. Hon har forskat på distansarbete (se källor längst ner i artikeln) och även om förutsättningarna var annorlunda då, och framför allt inte kom så plötsligt, finns det lärdomar att ta med sig in i vår nuvarande situation.

”Många av deltagarna i min studie jobbade extra mycket i början för att de var oroliga att folk inte skulle tro att de verkligen jobbade. En intervjuad beskrev att hen knappt vågade gå på toa av rädsla för att någon från jobbet skulle ringa just då”, säger hon.

Att det kan gå så långt handlar om att vi är rädda för att framstå som lata och att vi internaliserat arbetsmoralen. När vi ställs inför en ny situation, och ges hög grad av frihet, ställer vi ofta höga krav på oss själva.

”Man ger järnet men känner sig osäker på hur man ska hantera friheten när man får vara med och skapa arbetsupplägget”, säger Camilla Kylin.

Collage: Petronella Barvaeus är digital strateg. Bild på hur verktyget Ideahunt ser ut.

Läs också: 7 digitala verktyg du behöver – för att jobba hemifrån

I början var deltagarna i hennes studie osäkra om det till exempel var okej att utnyttja pausen till en joggingtur. Men i efterhand lärde de sig att en av fördelarna med att jobba hemifrån var att man kunde anpassa arbetsdagen efter sina behov, som att dricka kaffe när man vill, gå ut med hunden eller ta den där joggingturen medan det fortfarande var ljust och istället välja att jobba en timme längre på kvällen.

Det kan också vara bra för arbetslivet med lite privata avbrott.

  1. ”Att göra något kroppsligt upplevdes i min studie som fördelaktigt för den kognitiva processen. Att slå på diskmaskinen eller slänga i en tvätt tar ingen tid från arbetet men kunde samtidigt användas som ett knep för att få den mentala processen att lossna om man till exempel fick skrivkramp eller snärjde in sig i en siffertabell.”

2. ”Det viktigaste är att skapa gränser för när man arbetar, eller åtminstone vara medveten om sin flexibilitet. Annars tenderar jobbet att ta över,” säger Camilla Kylin.

3. Det handlar om tid och rum. Att ha en struktur på sin arbetsdag, sätta upp ramar för när arbetet börjar och slutar. Flexibilitet i all ära men en diffus arbetsdag är inte fördelaktig i längden, det kan leda till ohälsa.

tommakontor

Läs också: Storföretagen förlänger hemma-arbetet

4. Så bestäm dig för när du ska börja och sluta din arbetsdag. Många av deltagarna i Camilla Kylins studier hade skapat en slags ritual, där de gjorde arbetsdagens början till en gräns som de medvetet steg över.

”I västvärlden fokuserar vi allt på våra hjärnor och att vi är rationella väsen, men faktum är att kroppen inverkar på vår upplevelse. När jag markerar för mig själv genom att ta en dusch eller hälla upp en kopp kaffe, ger jag kroppen signaler om att jag ska börja jobba.”

5. Flera i studien uppgav också att de klädde på sig och gjorde sig i ordning trots att de inte skulle iväg, för att de inte kände sig seriösa och engagerade i sitt arbete om de satt i pyjamas.

I hennes studie såg hon att det optimala var att jobba hemma några dagar i veckan, för att inte bli alltför socialt isolerad. Nu kommer det med största sannolikhet bli en längre period av distansarbete innan corona-krisen är över och vi måste göra vad vi kan för att prata, utbyta idéer och fortsätta lära av varandra genom att till exempel ha videomöten med medarbetarna.

6. ”Inom forskningen pratar man om vikten av socialt stöd, från chefen och kollegorna. Cheferna har just nu en jättehög arbetsbelastning med att svara på alla förvirrade frågor, men chefen kan inte veta när en medarbetare mår dåligt utan det är medarbetarens eget ansvar att signalera vad man klarar av.”

distansarbete

Läs också: Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Camilla Kylin kan, med sin forskarbakgrund, inte låta bli att tycka att det är en intressant situation som uppstått, att i skarpt läge få prova olika lösningar för distansarbete för att sedan ta med oss det in i framtiden.

”Krisläget är en lärande situation på samhälls- och individnivå som vi kan dra fördelar av. Det innebär så klart mycket arbete och stor oro men på uppsidan finns stora möjligheter. Om vi kan öppna upp för det positiva kommer vi att må mycket bättre och i vår tur sprida en mer positiv bild”.

Fördelar med att jobba hemma under en period

De fördelar Camilla Kylin ser med att få arbeta hemma under en period är:

– vi får jobba i en lugn och tyst miljö.

– vi får jobba ostört utan den mängd distraktioner vi annars utsätts för.

– vi är mer produktiva.

– vi kan anpassa pauserna efter vad kroppen och hjärnan behöver. Vi vet att motion och rörelse är positivt för oss, men vi kan också koppla av med att lyssna till härlig musik.

– vi kan bättre balansera höger- och vänster hjärnhalva, varva mentalt arbete med kroppsaktivitet.

– vi får chans till nytt lärande. Dels med olika data- och kommunikationssystem och andra erfarenheter kopplat till arbetet men också samhällsmässigt som demokratiaspekter utifrån att vi alla sitter i samma båt. ”Vi har varit förskonade från kriser men nu tar vi fram våra hjärtan”.

Kylin, C. (2007). Coping with boundaries – A study on the interaction between work and non-work life in home-based telework. (Diss.). Stockholm: US-AB.

Kylin, C., & Karlsson, J.C. (2008). Re-establishing boundaries in home-based telework. In: Warhurst, C., Eikhof, D.R., & Haunschild, A. (eds.) Work Less, Live More? A Critical Analysis of the Work-Life Boundary. ´Critical Perspectives on Work and Organizations´ Series, London: Palgrave.

Cissi Elwin

Läs också: Cissi Elwin: Aldrig har behovet av goda ledare varit så stort som nu

Relaterade artiklar

Vindkraftverk
Arbetsmiljö

Branscherna med flest attraktiva arbetsgivare

Energibranschen, universiteten och finanssektorn hör till  Sveriges mest attraktiva branscher, enligt en rapport från Nyckeltalsinstitutet.
Se webbinariet Chef Live i efterhand, med Apoteket, Handelshögskolan och Stora Enso.
46:07
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

Lär dig om ledarskapet som ökar innovation och lönsamhet

Video:

Svenska storbolag och forskare är överens: Det här är ledarskapet som bygger lönsamma affärer. Se webbinariet Chef Live där du lär dig om ansvarsfullt ledarskap av Stora Ensos vd Per Lagervall, Apotekets Magnus Frisk och forskare på Handelshögskolan.

Hemma-kontor
Arbetsmiljö

Chefens arbetsmiljöansvar tydliggörs – vid årsskiftet

Nya regler skruvar ner kraven på jobbsituationen i hemmet.
Cheferna är oroade för medarbetarnas arbetsmiljlö
Arbetsmiljö

Undersökning: Chefer oroliga för medarbetares arbetsmiljö

Oron för medarbetarnas arbetsmiljö är utbredd bland chefer i corona-krisens Sverige. Ensamhet och social isolering i distansarbetets spår är det största orosmolnet, visar Chefs undersökning.
Vårdchef och bild på en äldre persons hand
Arbetsmiljö

Därför slutar omsorgscheferna: ”Man blir uppäten snabbt om man inte är en robot”

Dålig organisation, bisarra arbetsuppgifter och övermäktiga krav. En ny studie ger svar på varför så många enhetschefer inom vård och omsorg väljer att hoppa av.
Nakna ben som sticker fram bakom en datorskärm
Arbetsmiljö

Studie: 11 procent av hemmajobbarna vill jobba nakna

Netflix-tittande, att jobba utan kläder och vakna 5 minuter innan man börjar jobba ligger högt på listan – när distansarbetare får lista vilka nya beteenden de vill behålla även efter pandemin.
Kavla upp ärmarna. Här är trenderna som chefer och arbetsgivare behöver hantera framöver, enligt hr-experterna på Simployer.
Annonssamarbete Chef + Simployer

5 stora skiften för chefer – förbered dig så här

Pandemin har förändrat våra arbetsplatser och rivstartat allt från ny lagstiftning till digitalisering. Nu måste chefer och arbetsgivare hänga med i allt det nya.  Hr-experterna på Simployer framtidsspanar – och ger dig möjlighet att ligga steget före.
Illustration med en penna märkt
Arbetsmiljö

Veckans trend: Alla ledare behöver vara beredda på cancel culture

Cancel culture och att ”bli cancelad” var förut mest förknippat med enskilda personer på sociala medier, men händer nu även allt fler företag. Då gäller det att vara redo som chef.