”Vi står utan verksamhet, utan intäkter, med en högst osäker tidsplan”

Fem förlorade månader och nedräkningen pågår. Stockholm Live:s vd Marie Lindqvist tror att hösten blir ännu tuffare.

Ledarskap
Publicerad
Marie Lindqvist, vd på Stockholm Live

Den 20 augusti kom beskedet direkt från statsministern själv. Men det var ett nedslående besked för hela kulturbranschen.

”Den här krisen är inte över än på länge. Förbudet mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med mer än 50 personer ligger fast” sa Stefan Lövén på presskonferensen.

För kulturbranschen betyder det att man får fortsätta förhålla sig till publikregeln om högst 50 personer på konserter, föreställningar och liknande evenemang.

Stockholm Live är en av de kulturaktörer som drabbats oerhört hårt av corona-pandemin. Vd Marie Lindqvist går så långt som att säga att de i princip fick näringsförbud.

Hon driver Nordens mest besökta arenor, som Ericsson Globe, Hovet, Annexet, Tele2 Arena, åkattraktionen Skyview i Stockholm samt Friends Arena i Solna. Tre miljoner människor besöker varje år Stockholm Lives arenor och de idrotts- och underhållningsevenemang som arrangeras här. Efter förbudet om publika samlingar i mitten av mars har samtliga stolar stått tomma. Några få aktiviteter som fotboll har fortgått utan publik.

”Vi som företag och bransch var de som först fick stänga ner och sannolikt kommer att öppna sist. Vi står utan verksamhet, utan intäkter, med en högst osäker tidsplan för när vi kommer att kunna återgå.”

Då för fem månader sedan hade de ett fullbokat väldigt lovande år framför sig. Men blev tvungna att boka av/boka om alla evenemang, hantera samarbetspartners, kunder och publik. De jobbade enligt krisplan i Stab de första tre, fyra veckorna, för att hantera den inledande fasen. Samtliga medarbetare permitterades och jobbar sin 40-procentiga arbetstid hemifrån. Sen kom semestrarna och alla ombads att ta ut så mycket ledigt som det bara gick.

Hösten kommer bli ännu tuffare, tror Marie Lindqvist. Beskedet om ytterligare hemmajobb fram till årskiftet tog hårt. Stockholm Live hade i det längsta hoppats slippa nedskärningar men har nu tvingats göra sig av med 25 procent av sin personal.

”I och med att det drar ut på tiden och det inte finns någon tidsplan för när vi får in några intäkter så var vi tvungna. Det smärtar. Och vi riskerar att tappa kompetens både bland medarbetare och underleverantörer.”

Personligen har hon gått igenom en mängd olika faser. Från väldigt fokuserad på att se till att de gjorde allt de behövde göra, till frustration och sorg över att behöva ställa in och avsluta spännande projekt.

”Nu har jag kommit till en acceptans att det är som det är. Jag fokuserar på att påverka det jag kan påverka. Och har de senaste månaderna jobbat mycket med övriga aktörer i branschen för att påverka beslutsfattare. Jag måste lyfta blicken och jobba framåt för att säkerhetsställa att det finns något kvar när vi går ur pandemin.”

Den största utmaningen är de långa ledtiderna. Deras verksamhet kan inte starta upp från en vecka till en annan.

”Det är därför vi inte kan vänta med att föra en dialog med Folkhälsomyndigheten till det är dags att sätta igång. Vi måste inleda den nu för att reda ut förutsättningarna. Det är en stor investering att sätta upp en konsertturné eller show, arrangörerna står en stor risk. Därför måste vi utbilda politiker och andra beslutsfattare i hur vi jobbar. Vi måste ha ett planeringsperspektiv.”

Och det bad de om redan i början av sommaren.

I en skrivelse till näringsminister Ibrahim Baylan den 1 juni efterfrågade de ett möte för att diskutera en strategi för den svenska nöjesnäringens överlevnad och framtid.

”Vi behöver få dem att förstå hur stor evenemangsnäringen är, hur många branscher den omfattar. Vi pratar 100 000-tals arbetstillfällen och många företag som står på spel.”

Men det är inte främst det egna företaget som hon är bekymrad över. Stockholm Live tillhör en stor koncern med starka ägare, ASM Global, men de är beroende av det ekosystem av underleverantörer som de anlitar när de ska genomföra evenemangen.

”Det finns många små företag, livsverk som byggts upp, och jag är jätteorolig för att de inte ska finnas kvar. Näringsstödet måste omfatta alla, även enskilda firmor och företag som normalt inte betecknas som kulturutövare.”

Skrivelsen resulterade i ett möte med Kultur- och näringsdepartementet senare i juni.

”Men sedan blev det tyst. Vi har återigen bett om att få till en dialog och för några veckor sedan blev vi inbjudna till ett möte med kulturministern (Amanda Lind) där hon träffade olika aktörer. Ja, det var efter att Gardell gått ut i pressen. Så nu sitter vi här och väntar på besked från regeringen om hur de ska kunna stötta oss och hur vi ska kunna planera för återöppnande inom ett par veckor.”

Efter gårdagens nedslående besked från Lövén om att  50-personers regeln ligger fast säger Marie Lindqvist:

”Vi har sedan våren efterfrågat en dialog med regeringen och Folkhälsomydigheten hur en ansvarsfull öppning av Sveriges evenemangsnäring kan se ut. Det är fortfarande något som vi efterfrågar och gårdagens besked ändrar inte det.Men det är också viktigt att vi som näring får riktat och förlängt ekonomiskt stöd tills dess vilket är det andra kravet som vi lagt fram till regeringen och nu inväntar respons på.”

Det viktigaste i en så här omtumlande förändring, det är att vara ärlig, menar Marie Lindqvist. Att inte tro att man behöver hålla sanningen borta. Hennes erfarenhet är tvärtom att alla inser allvaret och förstår. Och att utifrån den brutala sanningen hålla transparenta diskussioner och scenarier.

”Och att förmedla en framtidstro i form av vad som händer när vi kommer ut ur det här. För det kommer vi att göra. Det är inte ett tillstånd som kommer att vara för evigt. Det måste man påminna varandra om med jämna mellanrum”.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden