”Vi hittar rätt i stället för att leta fel”

Okategoriserade
Text: Calle Fleur
Publicerad

Det började med en bedrägligt enkel mening. När vd Niklas Hedin skulle anställa sin första person plitade han ner elva ord på ett papper. ”Jag vill skapa det bästa företaget för såväl medarbetare som ­kunder”, stod det.

”Det var en klockren vision. Men efter ett tag började vi fundera på hur det där egentligen skulle gå till”, säger han.

Sedan starten för 14 år sedan har mjukvaruföretaget Centiro i Borås vuxit snabbt. I dag har bolaget närmare 80 anställda, och dess tekniklösningar an­­vänds av kunder i fler än 65 länder. Dessutom har Centiro gång på gång prisats för sin arbetsmiljö. I somras utnämndes företaget till Europas åttonde bästa arbetsplats av undersöknings- och managementkonsultbolaget Great Place to Work. 2011 utnämndes Centiro till Sveriges bästa arbetsplats av samma bolag.

Hemligheten? Bakom fluffiga formuleringar om att främja långsiktiga relationer och se helheten hos varje medarbetare ligger ett systematiskt och konkret metodarbete. Målet är att skapa en så positiv och optimistisk företagskultur som möjligt.

”I grunden handlar det om att fokusera på det som funge­­rar bra. Vi försöker tänka på vad vi gör rätt och hur vi ska göra mer av det. Det första jag gör på medarbetarsamtalen är att be personen i fråga beskriva en dag när han eller hon trivdes på jobbet”, säger Niklas Hedin.

Centiro strävar efter att ha en platt organisation. I praktiken ges det uttryck på flera sätt:

Det finns en blogg som alla medarbetare, oavsett titel, uppmuntras att skriva på.

Alla medarbetare har möjlighet att bjuda in till en 15–20 minuter lång ”feature-fika”, där de får dela med sig av lär­domar eller goda resultat till alla företagets medarbetare.

Varje team har en anslagstavla där medarbetarna upp­­muntras att dela med sig av sina idéer. Är idén så bra att den har bäring på hela företaget flyttas den över till en större, central tavla, så att alla på företaget kan se vad som händer, när det händer.

”När en ny medarbetare börjar här är vi tydliga med att berätta att en del av företaget är ditt. Vi hoppas inte, utan utgår från att du ska vara med och förändra. Vi ber dig inte bara att komma med idéer, utan visa för hela företaget hur idén har genomförts. På så sätt skapar vi en inbjudande kultur där alla på företaget vågar bidra och de andra lyssna.”

Centiros metod väcker frågor. Hur uppmuntrar led­arna medarbetare som ogillar att prata inför stora grupper? Och hur klarar de av att genomföra tuffa, men nödvändiga, samtal när företagskulturen är så optimistisk?

”Det kan verka rosigt, men vi har så klart haft många tuffa situationer här också. Det viktigaste är att man är rak och tydlig, och att man vågar lyssna. Alla medarbetare måste bli sedda – jag går till exempel runt och säger god morgon till alla varje morgon. Och våra medarbetare ges frihet att lösa problem på egen hand. Då blir de stolta och vågar tro på sin egen förmåga.”

Hur lyckas man bevara en lyssnande, inkluderande kultur i ett företag som växer så det knakar? Niklas Hedin tvekar inte på svaret.

”Ibland frågar folk mig hur länge det här ska hålla. Ring mig när vi har några tusen anställda, säger jag. För jag vet att det här fungerar!”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden