trendervecka44
Foto: Malie Wilson/Minor Matters Books

Veckans 3 viktigaste trender inom ledarskap

Varje vecka väljer Chefs redaktion ut tre trender inom ledarskap, arbetsliv och karriär. Den här gången handlar det om ett ledarskap som blir än viktigare i kris, en god digital jul och att vara svart kvinna på kontor.

  1. Ledarskapet än viktigare i kris

Ledarskapet blir alltid ännu viktigare i kris. Men denna kris har varit exceptionell långvarig och allt har ställts på sin spets genom att chefen helt plötsligt förväntas kunna leda medarbetare som hen inte träffar fysiskt på en arbetsmarknad som för flera branscher befinner sig i fritt fall.

Nu har dessutom den amerikanska professorn Brené Brown startat en podd utifrån sin framgångsrika bok Dare to Lead. Boken som direkt blev en #1 NYT Bestseller – och podden – bygger på hennes tjugoåriga forskning om mod, sårbarhet, skam och medkänsla och de senaste sju årens studier av vad som är ett modigt ledarskap och hur det skapar kreativa och effektiva arbetsplatser.

Hennes TedTalk Styrkan i sårbarhet har setts över 50 miljoner gånger, och är en av de fem mest sedda Ted Talks någonsin. Tidningen Forbes skrev en hel artikel om varför du måste se hennes föredrag på Netflix på samma tema. Hon har redan tidigare en podd, Unlocking Us, som ligger på nionde plats över de mest lyssnade enligt Podtail – och där hon nu senast pratade med Joe Biden. Snacka om att hon lyfter vikten av ledarskapet!

2. God digital jul!

Jokkmokks julmarknad ställs in för första gången sedan starten för 416 år sedan. Det är bara en av alla fysiska marknader och evenemang kring jul som inte kan bli av i år, vilket sätter stora spår hos alla de aktörer som är beroende av sin julförsäljning för att överleva. Samtidigt har Amazon – ”världens största butik” – i veckan lanserat sin webbshop i Sverige.

För alla ledare och chefer som på något vis jobbar med försäljning gäller det i år att ställa om till en digital jul. Och den kommer att bli mer komplex än någonsin.

Google har kartlagt köpbeteendet i Norden och Benelux, och kunde bland annat se följande:

  • Redan 1 augusti börjar svenskarna göra research inför julklappshandeln.
  • Förra året hade 80 procent av julklappsköpen i butik först kollats upp online av kunden – en trend som bara lär öka i år, då fler människor är hemma på grund av coronakrisen.
  • 19 procent av svenskarna väntar till sista minuten med sina klappar (jämfört med 33 procent i Nederländerna), och 43 procent sprider ut sin shopping över säsongen.
  • Hela 8 procent väntar medvetet till efter jul för att köpa vad de vill ha.
  • 51 procent av köpen görs på mobilen.

3. Att vara svart kvinna på kontor

Under en vår av Black Lives Matter-aktivism som synliggjorde rasismen i det amerikanska samhället och världen över, kommer nu allt fler berättelser om rasism även på arbetsplatserna. I Sverige skrev Nicole Kavander ett upprop om att motverka rasism på arbetsplatsen. I USA märks bland annat Endia Beals arbete.

Beal är en afro-amerikansk konstnär som i sitt konstnärliga arbete fokuserar på de egna och andras erfarenheter av att vara svart kvinna och jobba på kontor.I ett uppmärksammat videoverk intervjuade hon till exempel vita män med frågor som svarta kvinnor ofta får på jobbintervjuer: ”Hur många barn har du?”, ”Har du alltid håret så?” och ”Skulle du kunna tänka dig att ändra ditt namn?”.

I november 2020 kommer hennes nya bok ”Performance Review” där hon fortsätter sin undersökning av hur etnicitet, kön och arbete samspelar.

My work is about having to conform to a space that wasn’t made for people of color. Where we were never imagined at the table to begin with”, säger hon till Imani Perry i en artikel i The Atlantic.

Vad gör vi av alla corona-valpar när vi återgår till kontoren?

Läs också: Veckans trendspaning: Vad ska arbetsgivarna göra med alla corona-valpar?

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!