Vd:ns förslag: Skriv ut lönen – redan i jobbannonsen
När är rätt läge att börja diskutera lönen? Man kan gissa och tro – eller analysera data och få ett tydligare svar. Rekryteringsfirman Aevy valde det senare.
”Vår magkänsla sa att det var bra att nämna lönenivån tidigt, att vi fick fler och bättre svar då. Och analysen visar att det stämde, säger Oskar Kalmaru”, vd på Aevy.
Artikeln publicerades första gången 2018-09-18. Oskar Kalmaru är i dag rådgivare på Gullers Grupp.
Idén bakom det som bland annat kallas för A/B-testning är enkel. Bestäm vilken faktor du vill undersöka – i det här fallet hur en rekryteringsprocess påverkas om lön och andra ersättningar nämns redan vid första kontakten med potentiella kandidater – och mät sedan utfallet.
”Vi plockade ut ett antal rekryteringsuppdrag där vi hade kommit överens med kunden om att lönen skulle nämnas i första kontakten och ett antal uppdrag där lönen inte nämndes, och sen tittade vi på hur svarsfrekvensen påverkades”, säger Oskar Kalmaru.
När Aevy hjälper sina kunder med rekrytering startar allt med den sökmotor som företaget har utvecklat. I den indexeras information om utvecklare från hela världen, vilket gör det möjligt för kunderna att söka efter kompetens och en geografisk plats för att få en rankinglista med kandidater som passar för rollen som ska tillsättas.
Hinner du inte läsa hela boken?
Läs sammanfattningen! Chefs redaktörer har sammanfattat det viktigaste du behöver veta till 30 minuters läsning eller lyssning. Passa på! Just nu får du 6 månader för halva priset.
På Chef 2021 presenterar vi de viktigaste lärdomarna från chefsåret 2020 samtidigt som vi spanar i kristallkulan. Dessutom utses vinnaren av priset Årets Chef. Psst! I år öppnar vi upp evenemanget för alla chefer att delta – kostnadsfritt!
Med Chefboken är det enkelt, vi har sammanfattat det viktigaste du behöver veta till 30 minuters läsning eller lyssning. Julerbjudande! Halva priset på 6 månader med Chefboken.
Hur stärker du din konkurrenskraft som chef eller ledare? På Chefakademin finns det flera digitala kurser som hjälper dig upskilla ditt ledarskap. Ta en smart paus på hemmakontoret och lär dig något nytt.
Chef Dilemma är podden där Cissi Elwin ställer Sveriges toppchefer inför ett verkliga dilemman. I det senaste avsnittet möter hon Anna Wikland, Sverigechef Google. Missa inte det!
Nästa steg är den första kontakten med de potentiella kandidaterna, ett mail med en kortfattad beskrivning av tjänsten och något om varför arbetsgivaren vill få kontakt med just den kandidaten. Och ibland något om lönen, ibland inte.
”Att det är ett så kortfattat mail innebär att antalet faktorer som kan påverka mottagarens intresse begränsas. Lönen blir procentuellt en stor del av innehållet i mailet”, säger Oskar Kalmaru.
Underlaget i Aevys analys består av 865 kandidater som fick mail där ersättningsnivån nämndes medan 805 kandidater fick mail där arbetsgivaren bestämt sig för att avvakta med den informationen.
”Vi fick vår magkänsla bekräftad. Svarsfrekvensen var 54 procent när lönen fanns med i mailet, 13 procent när den saknades”.
Som arbetsgivare är den här typen av insikter viktiga, eftersom det gör det möjligt att förbättra rekryteringsprocessen. Att lönen i just Aevys analys visar sig vara en viktig faktor tror Oskar Kalmaru bland annat beror på att företaget hjälper sina kunder att hitta teknikkompetens:
”Där är det verkligen kandidaternas marknad just nu, vilket innebär att man inte är intresserad av att prata med företag som inte kan erbjuda en marknadsmässig lön. För arbetsgivaren blir det då viktigt att vara tydlig med den från början, både för att attrahera kandidater men också för att inte lägga tid på personer som verkar bra bara för att upptäcka att det stupar på lönen. Det är lika bra att prata om elefanten i rummet tidigt. Inte på kronan när, men i vilket intervall lönen ligger”, säger Oskar Kalmaru.
Hur vanligt är det att svenska företag jobbar med data på det här sättet?
”Min uppfattning är att det är alldeles för ovanligt, men att allt fler får upp ögonen för det. Mycket kommer från västkusten i USA, där det är extrem konkurrens om kompetensen vilket drivit innovation inom rekrytering”.
Men det är en sak för jättar som Facebook och Google att kunna göra den här typen av analyser, de rekryterar i en helt annan omfattning än vad en normal svensk arbetsgivare gör. Är det därför ni valt att göra den här analysen?
”Ja, vi som mellanhand kan bidra med data i en omfattning som en enskild arbetsgivare inte har. Det här var ett första test från vår sida, där vi tittade på lön som en ja-eller-nej-fråga. Men det finns många andra sätt att analysera rekryteringsprocesser: Vilken information behöver kandidaterna få i vilken fas, hur länge kan man låta dem vänta i olika steg av processen, vilka geografiska skillnader finns, påverkar bransch och så vidare”, säger Oskar Kalmaru och fortsätter:
”För många företag är rekrytering något man gör någon gång om året, och då kan mycket ha hunnit hända sen sist. Det här är något som jag tror att rekryteringsföretag som Aevy kan hjälpa till med. Att inte bara vara någon som har ett verktyg för rekrytering, utan också analyserar data från alla uppdrag och därmed kan bidra med kunskap om hur man just nu gör en viss typ av rekrytering på bästa sätt”.
Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co
Åtta av tio kommuner har brist på socialsekreterare, som säger upp sig i hundratal på grund av tuff arbetsbelastning. I Umeå har man bromsat personalflykten genom bättre stöd och effektivare organisation.
Digitaliseringen är en väg fylld av utmaningar och fallgropar, men också en mängd nya möjligheter. Som chef har du en nyckelroll i förändringsprocessen. Darja Isaksson, digital strateg och rådgivare till statsminister Stefan Löfven, ger sina bästa råd till Chefs läsare.
Kunskap är en färskvara, men vem är det egentligen som ansvarar för att den inhämtas – företaget eller den anställde? Siri Wikander, expert inom personalutveckling, ger sin syn på saken.
Väntar ett nytt "det nya normala" när det efterlängtade vaccinet rullats ut? Här är punkterna att hålla i minnet för dig som ska leda förändring under året.
Under pandemin har korttidspermitteringar och ökat hemarbete frigjort tid för många svenskar, tid som kunde ha utnyttjats till kompetensutveckling. Men lärandet ligger i stort sett stilla – trots stora behov.
Bristande arbetsglädje kan sänka livskvaliteten, och för chefer i högre positioner kan jobbet i ett sådant läge kännas som en återvändsgränd. Så här kan du ta dig ur karriärfällan.
Visst är det härligt när alla är överens. Men du som gått över helt till digitala möten märker kanske att ja-sägandet ökat? Såhär kan du göra för att istället främja fritt och kreativt tänkande.
Vi behöver ägna 101 dagar åt kompetensutveckling för att ens kunna utföra våra grundläggande arbetsuppgifter år 2022 enligt World Economic Forum. Det är 25–30 dagar per år. Eller 5 timmar i veckan. Hur många timmar ägnar du och ditt team?
Det livslånga lärandet har på senare år lyfts fram som en karriärnödvändighet. World Economic Forum går nu steget längre, och utropar en akut global kunskapskris. Och organisationen pekar ut en viss färdighet som viktigare än alla andra att tillägna sig.
Hjärnan är fantastisk, men när det gäller att lära sig nya saker så har den sina begränsningar. Så här kan du behålla kunskapen med smarta mobilverktyg.
karriären – hemifrån Måste karriärutvecklingen sättas på paus under ett globalt krisläge? Inte nödvändigtvis. Här är fem tips för att fortsätta växa professionellt trots att du sitter ensam på hemmakontoret.
Videomötena avlöser varandra som aldrig förr under covid-19. Och även om det är praktiskt att kunna ses utan att träffas kan videosamtalen upplevas som mer utmattande än vanliga möten. Detta kan du göra för att minimera Zoom-tröttheten.
Vi har lång erfarenhet av företagsanpassade utbildningar i klassrum, online och i blended learning-form. Välj det upplägg som passar din organisation bäst.
Läs sammanfattningen! Chefs redaktörer har sammanfattat det viktigaste du behöver veta till 30 minuters läsning eller lyssning. Passa på! Just nu får du 6 månader för halva priset.
På Chef 2021 presenterar vi de viktigaste lärdomarna från chefsåret 2020 samtidigt som vi spanar i kristallkulan. Dessutom utses vinnaren av priset Årets Chef. Psst! I år öppnar vi upp evenemanget för alla chefer att delta – kostnadsfritt!
Med Chefboken är det enkelt, vi har sammanfattat det viktigaste du behöver veta till 30 minuters läsning eller lyssning. Julerbjudande! Halva priset på 6 månader med Chefboken.
Hur stärker du din konkurrenskraft som chef eller ledare? På Chefakademin finns det flera digitala kurser som hjälper dig upskilla ditt ledarskap. Ta en smart paus på hemmakontoret och lär dig något nytt.
Chef Dilemma är podden där Cissi Elwin ställer Sveriges toppchefer inför ett verkliga dilemman. I det senaste avsnittet möter hon Anna Wikland, Sverigechef Google. Missa inte det!
Välkommen på årets trendspaning för chefer och ledare!
11 mars 13.00–16.30 I Online I Chef bjuder!
På Chef 2021 presenterar vi de viktigaste lärdomarna från chefsåret 2020 samtidigt som vi spanar i kristallkulan mot trenderna som kommer prägla chefsrollen framöver. Missa inte det!