Vd:ar berättar: 3 saker med jobbet – som överraskade oss totalt

Nästan hälften av alla vd:ar uppger att yrkes­rollen inte var vad de trodde innan de tillträdde.

Karriär
Publicerad

Det visar en studie baserad på en serie djupintervjuer som redovisas i Harvard Business Review.

Skillnaden mellan förväntningarna och vd-jobbets realiteter kan vara en förklaring till att den genomsnittliga tiden på posten är så pass kort och har minskat i de 500 största amerikanska bolagen, från sex år 2013 till fem vid slutet av 2017.

Här är några utmaningar som var större än vd:arna trodde.

1) Hantering av energitjuvar

En flodvåg av dåligt förberedda agendor och presentationer, onödigt långa möten och mängder av triviala beslutsfrågor som borde ha hanterats på lägre nivå visade sig sluka förvånande mängder tid och energi för de nyblivna vd:arna. En nyckel till att få stopp på energislöseriet var att så snabbt som möjligt få en stark och lojal ledningsgrupp på plats.

2) Hantering av relationer

De flesta vd:ar är medvetna om vikten att bygga starka relationer med intressenter som styrelse, investerare, medier och relevanta myndigheter. De flesta ägnade så mycket som hälften av sin tid åt relationsbyggande, något som ofta visade sig svårare än förväntat. Men samtidigt väl spenderad tid, som på sikt gav utdelning i form av bättre affärer, stöd och ökad strategisk inblick.

3) Hantering av informationsflödet

Många nyblivna vd:ar finner det svårt att fatta beslut utan den detaljerade, dagliga information de jobbade med i sina tidigare chefsroller på lägre nivå.

Tricket är att hålla sig informerad utan att detaljstyra, att skapa en struktur och kultur där den rätta, avgränsade och mer övergripande informationen flödar uppåt. Vd:ar kan oftare behöva ställa sig frågan: ägnar jag för mycket tid åt det dagliga?

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden