overraskning

Vd:ar berättar: 3 saker med jobbet – som överraskade oss totalt

Nästan hälften av alla vd:ar uppger att yrkes­rollen inte var vad de trodde innan de tillträdde.

Det visar en studie baserad på en serie djupintervjuer som redovisas i Harvard Business Review.

Skillnaden mellan förväntningarna och vd-jobbets realiteter kan vara en förklaring till att den genomsnittliga tiden på posten är så pass kort och har minskat i de 500 största amerikanska bolagen, från sex år 2013 till fem vid slutet av 2017.

Här är några utmaningar som var större än vd:arna trodde.

1) Hantering av energitjuvar

En flodvåg av dåligt förberedda agendor och presentationer, onödigt långa möten och mängder av triviala beslutsfrågor som borde ha hanterats på lägre nivå visade sig sluka förvånande mängder tid och energi för de nyblivna vd:arna. En nyckel till att få stopp på energislöseriet var att så snabbt som möjligt få en stark och lojal ledningsgrupp på plats.

michelle

Läs också: Michelle Obama: Mina 3 bästa karriärtips till dig

2) Hantering av relationer

De flesta vd:ar är medvetna om vikten att bygga starka relationer med intressenter som styrelse, investerare, medier och relevanta myndigheter. De flesta ägnade så mycket som hälften av sin tid åt relationsbyggande, något som ofta visade sig svårare än förväntat. Men samtidigt väl spenderad tid, som på sikt gav utdelning i form av bättre affärer, stöd och ökad strategisk inblick.

3) Hantering av informationsflödet

Många nyblivna vd:ar finner det svårt att fatta beslut utan den detaljerade, dagliga information de jobbade med i sina tidigare chefsroller på lägre nivå.

Tricket är att hålla sig informerad utan att detaljstyra, att skapa en struktur och kultur där den rätta, avgränsade och mer övergripande informationen flödar uppåt. Vd:ar kan oftare behöva ställa sig frågan: ägnar jag för mycket tid åt det dagliga?

lonera

Läs också: Här är de 10 bäst betalda jobben i Sverige

Relaterade artiklar

minskadstress
Hälsa

Forskning: Minskad stress ökar känslan av ungdomlighet

Har du tydliga rutiner och kontroll över ditt schema? Då är du troligen mindre stressad – vilket i sin tur kan öka känslan av ungdomlighet, visar ny forskning.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
anstalldny
Arbetsmiljö

Här är 7 sätt att ge nyanställda starten de förtjänar: ”Röj tvivel”

Alla har någon gång varit nya på jobbet. Se till att dina nyanställda får starten de förtjänar. Du kommer tacka dig själv längre fram.
jobbetinterjvu
Karriär

5 skäl till att du inte fick jobbet – trots en ”lyckad” intervju

Allt kändes rätt på intervjun. Men ändå får du inte jobbet. Då kan det vara dags att utvärdera om det är något du kan göra annorlunda för att lyckas i din jobbjakt. 
oskrivnaregler
Karriär

10 oskrivna regler på jobbintervjun du kan bryta

På en jobbintervju finns det ett par oskrivna regler för hur du ska uppträda. Här är några du kan bryta med fördel.
framgangsrika
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

kontorhemma-2
Hållbarhet

Forskning: Hemmakontor – uselt för jämställdheten

Jobba hemifrån, flexibla arbetstider – är det verkligen något som underlättar livspusslet? Ny forskning tyder inte på det.