Illustration med hjärna, grönsaker och klockor

Vässa din hjärna med rätt mat

Du kan få ut större kapacitet ur din hjärna genom att inte bara tänka på vad – utan kanske framför allt hur och när du äter. Lättsmält under dagen och varmt och proteinrikt till kvällen är några av råden.

Det handlar om energihantering och att se till att ge hjärnan rätt näring vid rätt tillfälle under dagen. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson berättar i Svenska Dagbladet om hur du ska äta för att hantera ett krävande arbetsliv optimalt – och klara av att hålla ett högt fokus hela dagen.

Viktigast är att ge energi. När vi tänker intensivt ökar vår ämnesomsättning. Men maten får inte vara för arbetsam för mag-tarmkanalen att smälta. Charlotte Erlanson-Albertsson som forskar på aptitreglering och energibalans vid Lunds universitet, liknar det vid en tävling mellan magen och hjärnan. Ju mer magen får jobba desto mindre resurser till hjärnan.

Undvik därför protein så långt in på dagen som möjligt. När energin går ner i magen för att jobba extra med att smälta till exempel kött, blir vi trötta och orkeslösa.

På morgonen förordar hon lättsmälta ingredienser som yoghurt eller gröt, nötter och frön,  frukt och bär. Gärna saftiga ingredienser som kiwi och apelsin. De ger bra blodsockerbalans men samtidigt en liten energikick. Och till lunch matigare sallader, eller möjligen soppa. Men ju mer tuggmotstånd desto bättre. Ät till exempel hårt bröd, frön eller korn. Det stimulerar hjärnan.

”Varm mat kan man äta på kvällen, för då ska man ju ändå vila sig, säger hon till SvD.

forsk

Läs också: Din dygnsrytm avgör jobbprestationen

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Två personer vid skrivbord, med orden
Hälsa

Här är orden från chefen – som skrämmer medarbetarna mest

Genom att anställda fick ha en pulsklocka på arbetstid undersöktes vilka ord från chefen som fick medarbetarnas puls att rusa.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

Illustration av person som gör yoga framför en laptop
Hälsa

7 tips för att få fart på hemmaträningen

Soffpotatis eller ostbåge. Stel nacke eller ryggont. Börjar hemmajobbandet ta ut sitt pris? Ha förtröstan. Hela nätet är fullt av proffsiga instruktörer som inget hellre vill än att hjälpa dig i form.
Johannes Schildt på Kry
Hälsa

Kry-chefen bryter tystnaden

Nu bemöter vd:n för nätläkarplattformen Kry den allvarliga kritik som riktats mot bolaget för att dränera den vanliga vården på resurser.
10 tecken på missbruk.
Hälsa

10 tecken på missbruk

På videomöten kan ingen känna lukten av alkohol på andedräkten eller se om det är whisky i kaffekoppen. Hemarbete kan öka risken för missbruk, larmar nu företaget Alna, som arbetar med skadligt bruk i arbetslivet.
Kvinna som ser trött ut, tittar in i kameran
Hälsa

Stressrelaterad psykisk ohälsa ökar – kvinnor värst drabbade

Den psykiska ohälsan ökar med långa sjukskrivningar som resultat. De stressrelaterade sjukskrivningarna stod första kvartalet 2020 för 41 procent av alla pågående sjukfall.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

Pappa med två sjuka barn
Hälsa

Rusta dig: vabb-vågen är här

Upplever du att extra många av dina medarbetare varit hemma med sjuka barn på sistone? Du är inte ensam. Corona-vabbandet är just nu rekordhögt efter sommaren.