Vad gör man som chef efter en strejk?

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

Finns det något svårare för en chef på mellannivå än att åse när ens närmaste medarbetare går ut i strejk och orsakar tumult på arbetsplatsen. Ja, det skulle vara att tvingas tillgripa lockout, och stänga dörren till jobbet.

Kabinkonflikten har drabbat över 80 000 passagerare, och solkat ner SAS varumärke för lång tid framöver. Och ändå är den obegriplig för de flesta. Parternas versioner om villkoren i flygplanet har skiljt sig så till den grad att man undrar om det är samma arbetsplats de pratar om.

SAS hävdar att kabinpersonalen har 27-timmars veckor. HTF kontrar med att arbetstiden egentligen är uppe i 42 timmar per vecka.

En strejk idag handlar till stor del om vem av parterna som kan vinna opinionen och få medias öra. Det förstod Vårdfacket när de för ett antal år sedan lät landets sjuksköterskor strejka för bättre villkor. Det fungerade fram till att det första dödsfallet kunde konstateras på grund av strejken. Då var loppet kört, och Vårdförbundet tvingades krypa till korset med ett snabbt ihopsnickrat avtal.

Så är det med SAS-konflikten också. De kabinanställda fick till en början allmänhetens medhåll, speciellt när de använde argumentet att arbetsgivaren inte ger dem tid ens till kisspauser. Men tålamodet tryter efter bara några dagar. Man kan som flygresenär skjuta på en tjänsteresa max en vecka, inte mer. Efter det vänds vreden plötsligt mot prestigefulla fackpampar.

Det är aldrig så tydligt, som vid en konflikt om arbetsvillkor, att chefer och medarbetare har helt olika agendor.

  • Cheferna känner arbetsgivarpiskan vina, och ska predika argument om att typ SAS lever i en helt ny konkurrenssituation styrd av Ryanairs låglönevillkor, trots att de innerst inne förstår de strejkandes nödrop.
  • Medarbetarna i kabinen inser självklart att SAS inte kan vrida klockan tillbaka till en tid när SAS hade monopol på inrikesflyget, och flygbolagen kunde skära guld med täljkniv på utrikesrutterna. Men i en konflikt så gäller djungelns lag, och då försöker man vinna det som vinnas kan.

Men det finns en vardag efter en strejk också, då chefer och medarbetare ska fungera som team igen. Då sår ska läkas, ilskna ord glömmas och man ska återupptäcka att man har en kund också.

Det finns dock ännu värre situationer. I vissa konflikter tvingas cheferna göra medarbetarnas jobb, och blir på det sättet oförskyllt strejkbrytare.

Så var det inte den här gången, tack och lov. Men situationen är ändå knepig på ett psykologiskt plan för de chefer som står närmast sina medarbetare, att få igång ett förtroendefullt samarbete.

Kanske har du några tips på hur chefer och medarbetare hittar tillbaka efter en grundläggande konflikt?

Maila mig här nedan. Dina synpunkter läggs upp vår hemsida, så att alla våra läsare får del av dem.

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden