omslagsbild-tjanstebil2
Marie Söderqvist tog över som vd för Livsmedels­företagen, men hon tackade nej till garageplatsen och hörnrummet. Tjänste­bilen blev en Toyota Prius Hybrid. Foto: Marc Femenia.

Undvik glädjekalkyl när du tecknar tjänstebilsavtal

Var vaksam om du tecknat nytt treårigt tjänstebilsavtal i år. För trots att förmånsvärdena ser rekordlåga ut är det risk att du gör en glädjekalkyl. Dagens regler gäller bara i två år, något som bilhandlarna inte berättar.

Det finns inga nya regler på tjänstebilssidan 2015. Men det finns saker att hålla koll på. Förmånsvärdet för en tjänstebil ­beräknas utifrån prisbasbelopp och stats­låneräntan. Och den senare är just nu rekordlåg, vilket betyder att förmåns­värdena 2015 blir mellan 2 000 och 3 000 kronor lägre än förra året.

De nedsättningar av förmånsvärdena som gällde 2014 fortsätter också under 2015. Det är de goda nyheterna. Den dåliga är att dagens regler för vad som är en miljöbil och hur den ska beskattas upphör efter 2016.

– Den som i år nyleasar en bil på sedvanliga tre år har alltså ingen aning om villkoren för tjänstebilen under det sista året, säger Ronny Svensson, vd för ­rådgivningsföretaget Ynnor.

– Men det berättar inte bilhandlarna, tillägger han.

Under 2014 fanns en supermiljöbilspremie som gav 40 000 kronor till den som en köpte el-, laddhybrid- eller gasbil. Men pengarna till premien tog slut redan i september 2014, eftersom antalet registrerade supermiljöbilar blev fler än vad premien räckte till.

Läs också: Få tjänstebil? 7 viktigaste tipsen inför förhandlingen

Den så kallade FFF-utredningen (Fossiloberoende Fordonsflotta), som blev klar redan i december 2013, har föreslagit att supermiljöbilspremien ska höjas till 50 000 för laddhybrider och till 70 000 kronor för elbilar.

Det var länge osäkert hur det skulle bli med supermiljöbilspremien, men strax före jul beslutade regeringen att ge ytterligare 215 miljoner kronor till supermiljöbilarna. Pengar som räcker till över 5 000 bilar.

Branschorganisationen Bil Sweden räknar med att omkring 1 500 sålda supermiljöbilar redan väntar på bidrag, så nu kan även dessa ägare andas ut.

Regeringen beslutade också att supermiljöbilpremien ligger fast på 40 000 kronor per bil.

Men hur förmånsvärdet ska beräknas på tjänstebilen är fortfarande en osäker faktor. Fram till och med 2016 sätts förmånsvärdet ner i proportion till bland annat hur mycket koldioxid bilen släpper ut. Men efter det är läget oklart.

Utredningen vill också höja ned­sätt­­ningen av förmånsvärdet för ladd­hy­bri­­der till 50 procent och för elbilar till 70 procent, från dagens nivå på 40 procent. Dock högst 20 000 kronor för laddhybrider och 28 000 kronor för elbilar. Men också det för­slaget har blivit liggande på Närings­departementet.

Ronny Svensson är mycket kritisk till politikernas oförmåga att ge tjänstebilsförarna långsiktiga besked. Han är heller inte imponerad av vare sig den nuvarande eller förra regeringens miljöbilspolitik.

– Jag har gjort en kalkyl som visar att en Volvo V70 i krontal kostar lika mycket i dag som den gjorde 1996. Det är rent ut sagt provocerande.

Förklaringen är dels att priserna på nya bilar inte har följt den allmänna prisutvecklingen, dels att ränteläget i dag är betydligt lägre än under 1990-talet.

Läs också: 7 tips inför förhandlingen av tjänstebil

Relaterade artiklar

Intervjupersonen framför ett fönster in mot ett kontor.
Arbetsmiljö

Arkitekten: ”Ryktet om kontorets död är överdrivet”

Jonas Falk, arkitekt och partner på byrån Strategisk Arkitektur och expert på kontorsutformning, menar att ryktet om kontorets död är betydligt överdrivet. Här berättar han varför.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Illustration på en person och två stora händer som ser ut att fånga personen.
Arbetsmiljö

Övervakning vanligare på jobbet – också i Sverige

Ju mer vi jobbar digitalt, desto lättare blir vi att övervaka. En färsk undersökning visar att många globala företag planerar att i ökad utsträckning mäta medarbetarnas välmående, vilket reser frågetecken om metoderna.

Till vänster en av Ericssons byggnader. Till höger Peter Laurin.
Arbetsmiljö

Ericsson-chefen: ”Så blir framtidens kontor hos oss”

Peter Laurin, chef för Ericsson-koncernens affärsområde Managed Services, berättar om kontorens framtida roll i ett av världens största företag.

En grupp personer i en hiss och en bild på Charlotte Forssander.
Arbetsmiljö

Ja, du har rätt att bara anställa fullvaccinerade (så länge du inte diskriminerar)

I onsdags slopades pandemirestriktionerna och det är okej att återvända till kontoret. Vad innebär det för dig som chef och för dina medarbetare? Chef frågade arbetsrättsexperten Charlotte Forssander, advokat på Forssander Sonander Advokat AB.

Illustration.
Arbetsmiljö

Efter slopade restriktioner: Bara hälften vill ha det som före pandemin

Sveriges chefer är säkra på sin sak: Allt blir annorlunda efter pandemin. Att infinna sig på kontoret fem dagar i veckan är det inte längre tal om, visar Chefs undersökning. ”Det blir ett helt nytt sätt att tänka”, säger Jeanette Hjortsberg, divisionschef inom Region Dalarna som nu även låter läkarna jobba på distans.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

Siri Wikander.
Arbetsmiljö

Siri Wikander: Sluta toppstyra!

Vi som jobbat på distans under pandemin är nu på väg tillbaka. Men frågan är om vi nu ställer oss rätt frågor. Under sensommaren har jag blivit allt mer orolig för att allt vi lyckats åstadkomma under pandemin varit förgäves, skriver Chefs webbkrönikör Siri Wikander.