Undvik glädjekalkyl när du tecknar tjänstebilsavtal

Var vaksam om du tecknat nytt treårigt tjänstebilsavtal i år. För trots att förmånsvärdena ser rekordlåga ut är det risk att du gör en glädjekalkyl. Dagens regler gäller bara i två år, något som bilhandlarna inte berättar.

Arbetsmiljö
Text: Chefs innehållsstudio
Publicerad
Marie Söderqvist tog över som vd för Livsmedels­företagen, men hon tackade nej till garageplatsen och hörnrummet. Tjänste­bilen blev en Toyota Prius Hybrid. Foto: Marc Femenia.

Det finns inga nya regler på tjänstebilssidan 2015. Men det finns saker att hålla koll på. Förmånsvärdet för en tjänstebil ­beräknas utifrån prisbasbelopp och stats­låneräntan. Och den senare är just nu rekordlåg, vilket betyder att förmåns­värdena 2015 blir mellan 2 000 och 3 000 kronor lägre än förra året.

De nedsättningar av förmånsvärdena som gällde 2014 fortsätter också under 2015. Det är de goda nyheterna. Den dåliga är att dagens regler för vad som är en miljöbil och hur den ska beskattas upphör efter 2016.

– Den som i år nyleasar en bil på sedvanliga tre år har alltså ingen aning om villkoren för tjänstebilen under det sista året, säger Ronny Svensson, vd för ­rådgivningsföretaget Ynnor.

– Men det berättar inte bilhandlarna, tillägger han.

Under 2014 fanns en supermiljöbilspremie som gav 40 000 kronor till den som en köpte el-, laddhybrid- eller gasbil. Men pengarna till premien tog slut redan i september 2014, eftersom antalet registrerade supermiljöbilar blev fler än vad premien räckte till.

Den så kallade FFF-utredningen (Fossiloberoende Fordonsflotta), som blev klar redan i december 2013, har föreslagit att supermiljöbilspremien ska höjas till 50 000 för laddhybrider och till 70 000 kronor för elbilar.

Det var länge osäkert hur det skulle bli med supermiljöbilspremien, men strax före jul beslutade regeringen att ge ytterligare 215 miljoner kronor till supermiljöbilarna. Pengar som räcker till över 5 000 bilar.

Branschorganisationen Bil Sweden räknar med att omkring 1 500 sålda supermiljöbilar redan väntar på bidrag, så nu kan även dessa ägare andas ut.

Regeringen beslutade också att supermiljöbilpremien ligger fast på 40 000 kronor per bil.

Men hur förmånsvärdet ska beräknas på tjänstebilen är fortfarande en osäker faktor. Fram till och med 2016 sätts förmånsvärdet ner i proportion till bland annat hur mycket koldioxid bilen släpper ut. Men efter det är läget oklart.

Utredningen vill också höja ned­sätt­­ningen av förmånsvärdet för ladd­hy­bri­­der till 50 procent och för elbilar till 70 procent, från dagens nivå på 40 procent. Dock högst 20 000 kronor för laddhybrider och 28 000 kronor för elbilar. Men också det för­slaget har blivit liggande på Närings­departementet.

Ronny Svensson är mycket kritisk till politikernas oförmåga att ge tjänstebilsförarna långsiktiga besked. Han är heller inte imponerad av vare sig den nuvarande eller förra regeringens miljöbilspolitik.

– Jag har gjort en kalkyl som visar att en Volvo V70 i krontal kostar lika mycket i dag som den gjorde 1996. Det är rent ut sagt provocerande.

Förklaringen är dels att priserna på nya bilar inte har följt den allmänna prisutvecklingen, dels att ränteläget i dag är betydligt lägre än under 1990-talet.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden