3. Integritet
Ronny Svensson påminner om att alltid föra körjournal över tjänsteresorna. Om resan inte finns upptagen i körjournalen räknas den som privatresa och ska beskattas. I dag finns elektroniska körjournaler i bilarna, vilket gör det enkelt att föra journal, men Ronny Svensson avråder ändå från sådana. Inte minst av integritetsskäl.
– Den elektroniska körjournalen registrerar alla resor, även dina privata, säger han. Din arbetsgivare kan se alla dina bilresor, vart du har kört och när. Vill du det? Och vem äger den informationen?
Hans råd är att man bör tänka sig för både en och två gånger innan man slentrianmässigt accepterar elektronik, som vid första anblicken känns helt okej – som alkolås, som ju inte höjer förmånsvärdet. Vad händer till exempel om du ”blåser rött” – bortsett från att du hindras från att bli en trafikfara, alltså? Alkolåset har ju en logg, där allt registreras – vems är den informationen?
4. Körsträcka
Den som kör över 3 000 mil om året i tjänsten får kraftigt reducerat förmånsvärde. Om du kör så långt i tjänsten är laddhybrid med diesel förmodligen det bästa alternativet.
– Det blir inget förmånsvärde alls och låga driftkostnader, säger Håkan Nilsson, motorskribent på Autoinfo.se
Många tror att bensin/hybrid ger den bästa ekonomin, men vid landsvägskörning drar bensinförbrukningen ofta iväg rätt kraftigt jämfört med bilfabrikanternas uppgifter.
Den som inte kör så långt bör i stället välja en hybrid, och då är det mindre viktigt om det är en bensin – eller dieselhybrid, enligt Håkan Nilsson. Försök gärna att tänka på miljön vid valet av bil.
5. Framförhållning
Se inte enbart till dagsbehovet. Barnen växer upp och om ett par år kanske ni behöver en större bil. Eller kanske ska ni flytta och parkeringsmöjligheterna försämras – det kan också påverka behovet av bil.
6. Individualisering
Företagen binder upp sig för vissa bilmärken, men dessa kanske inte alls passar dig. Läs på, ta initiativ och våga visa på alternativ. Många gånger kan det löna sig både för dig och ditt företag att vara mer flexibla.
– I dag är det HR- eller ekonomiavdelningarna som vanligtvis arbetar med tjänstebilsavtalen och de tar gärna den enklaste vägen, säger Håkan Nilsson.
Samma sak gäller extrautrustningen. De färdiga paket som bilhandlarna erbjuder passar inte alla. Utgå hellre från en ”ren” bil och välj det gör livet lättare för dig, inte för bilhandlaren. Det kan dessutom bli billigare.
7. Smarta bilar
Ett område som kommer starkt, inte minst för att det höjer säkerheten. Det handlar om funktioner som drar igång utan att föraren behöver göra något. Här är ett urval: Vindrutetorkare som startar när det regnar, bromsassistans, automatisk inkoppling av fyrhjulsdrift och andra finesser som ser till att bilen körs miljö- och energimässigt optimalt.
Läs också: Läs alla Chefs artiklar om tjänstebilen 2015