ronny_color_103
Ronny Svensson är vd för ­rådgivningsföretaget Ynnor.

Tjänstebil? 7 viktiga tips inför förhandlingen

I dag har över 245 000 a­nställda en tjänstebil. Varje årsskifte ­tillkommer ­mellan 7 000 och 10 000 nya tjänstebils­innehavare, och vart tredje år ska avtalen för tjänstebilen förhandlas om. Här är 7 viktiga tips när du börjar förhandla med din arbetsgivare om tjänstebilen.

1. Behov
Läs noga igenom företagets bilpolicy. Kanske passar en tjänstebil inte in i ditt liv. Vilka inskränkningar finns? Hur får familjen använda bilen? Får den köras på privata utlandsresor?

– I de flesta avtal finns ett villkor om att bilen inte får användas i annan affärsverksamhet, säger Ronny ­Svensson, vd för rådgivningsföretaget Ynnor. Det betyder att ens make inte får låna tjänstebilen för att köra till en konferens med sitt jobb.

2. Säkerhet
Nästan alla arbetsgivare låter tjänstebilsinnehavaren själv välja extra utrustning på bilen upp till 7,5 basbelopp, eller 333 750 kronor för 2015. Då är det lätt att låta sig bländas av aluminiumfälgar och dvd-skärmar i bak­sätet.

Men Ronny Svenssons råd är att alltid välja säkerhet före underhållning.

– Om valet står mellan en radio och ett antispinnsystem, välj antispinn.

Missa inte: Så undviker du glädjekalkyl när du tecknar tjänstebilsavtal

3. Integritet
Ronny Svensson påminner om att alltid föra körjournal över tjänsteresorna. Om resan inte finns upptagen i körjournalen räknas den som privatresa och ska beskattas. I dag finns elektroniska körjournaler i bilarna, vilket gör det enkelt att föra journal, men Ronny Svensson avråder ändå från sådana. Inte minst av integritetsskäl.

– Den elektroniska körjournalen registrerar alla resor, även dina privata, säger han. Din arbetsgivare kan se alla dina bilresor, vart du har kört och när. Vill du det? Och vem äger den informationen?

Hans råd är att man bör tänka sig för både en och två gånger innan man slentrianmässigt accepterar elektronik, som vid första anblicken känns helt okej – som alkolås, som ju inte höjer förmånsvärdet. Vad händer till exempel om du ”blåser rött” – bortsett från att du hindras från att bli en trafikfara, alltså? Alkolåset har ju en logg, där allt registreras – vems är den informationen?

4. Körsträcka
Den som kör över 3 000 mil om året i tjänsten får kraftigt reducerat förmånsvärde. Om du kör så långt i tjänsten är laddhybrid med diesel förmodligen det bästa alternativet.

– Det blir inget förmånsvärde alls och låga driftkostnader, säger Håkan Nilsson, motorskribent på Autoinfo.se

Många tror att bensin/hybrid ger den bästa ekonomin, men vid landsvägskörning drar bensin­förbrukningen ofta iväg rätt kraftigt jämfört med bilfabrikanternas uppgifter.

Den som inte kör så långt bör i stället välja en hybrid, och då är det mindre viktigt om det är en bensin – eller dieselhybrid, enligt Håkan Nilsson. Försök gärna att tänka på miljön vid valet av bil.

5. Framförhållning
Se inte enbart till dags­behovet. Barnen växer upp och om ett par år kanske ni behöver en större bil. Eller kanske ska ni flytta och parkeringsmöjligheterna försämras – det kan också påverka behovet av bil.

6. Individualisering
Företagen binder upp sig för vissa bilmärken, men dessa kanske inte alls passar dig. Läs på, ta initiativ och våga visa på alternativ. Många gånger kan det löna sig både för dig och ditt företag att vara mer flexibla.

– I dag är det HR- eller ekonomiavdelningarna som vanligtvis arbetar med tjänstebilsavtalen och de tar gärna den enklaste vägen, säger Håkan Nilsson.

Samma sak gäller extrautrustningen. De färdiga paket som bilhandlarna erbjuder passar inte alla. Utgå hellre från en ”ren” bil och välj det gör livet lättare för dig, inte för bilhandlaren. Det kan dessutom bli billigare.

7. Smarta bilar
Ett område som kommer starkt, inte minst för att det höjer säkerheten. Det handlar om funktioner som drar igång utan att föraren ­behöver ­göra något. Här är ett urval: Vindrutetorkare som startar när det regnar, bromsassistans, automatisk inkoppling av fyrhjulsdrift och andra finesser som ser till att bilen körs miljö- och energi­mässigt optimalt.

Läs också: Läs alla Chefs artiklar om tjänstebilen 2015

Relaterade artiklar

Några medarbetare kastar papper omkring sig på ett kontor med utsikt över vattnet.
Karriär

Livet på kontoret blir satir på scenen

Får man skratta åt likabehandlingsplaner? Ja, i alla fall på teatern. Nya pjäsen Vi hade i alla fall tur med ramavtalet gör svart humor av sådant som chefer brottas med i sin vardag.

”Det finns många igenkänningsteman”, säger regissören Jenny Nörbeck om pjäsen som snart går upp på Göteborgs stadsteater.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

linda_waxin_kronikor-768x432-2
Krönikor

Linda Waxin: ”Vem har aldrig gjort sig skyldig till destruktivt ledarskap?”

”Jag tror att ingen av oss chefer skulle kunna säga att vi inte, i korta glimtar eller längre svackor, gjort oss skyldiga till varierande grad av destruktivt ledarskap”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.

En bild på figurer som gör glada och ledsna miner. Och en bild på en leende kvinna på stranden.
Karriär

EQ viktigt för entreprenörer 

Emotionell intelligens är viktigare för entreprenörer än problemlösning, visar en ny studie.

Filip Adelstav på en tom läktare vid en fotbollsplan.
Karriär

Proffsfotboll lärde bankchefen om ledarskap

Fotboll på högsta nivå gav Filip Apelstav ovärderliga insikter i ledarskap. Sin framgångsrika karriär som proffsspelare har han växlat in mot den som bankchef, fortfarande lika framgångsrik.

”Det måste göras med hjärtat”, säger han.

En man sitter framför en dator och ser uttråkad ut.
Karriär

Brist på kompetensutveckling

Nästan varannan anställd har gått miste om kompetensutveckling under pandemin, visar en ny undersökning. Fler än var femte har aldrig fått någon kompetensutveckling under hela sin karriär.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

En dagbok på ett bord. Bild på
Hälsa

Dr Mounas 5 tips för att bli lyckligare

På Chefdagen fick Dr Mouna alla deltagarna att så väl hoppa jämfota som att rodna rejält. Allt i syfte att öka sitt välmående.