Undvik att trilla i kompisfällan

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

När utländska chefer kommer till Sverige blir de ofta förvånade över hur vanligt det är att svenska chefer är vänner med sina medarbetare.
I platta organisationer, där det saknas hierarki, är det lätt att få en känsla av att medarbetare och chefer sitter i samma situation och har samma ansvar och skyldigheter.

Men om du behandlar dina medarbetare som kompisar ökar samtidigt risken för ryktesspridning, eftersom det lätt uppstår misstankar om att någon favoriserats på grund av vänskapsrelationen.

I bloggen »Great leadership by Dan«, som nominerades till en av USAs bästa ledarskapsbloggar 2010, skriver HR-experten Dan McCarthy om faran med att bli bundis med dina anställda.
Samtidigt som han varnar för ha en alltför nära relation, ger han chefer rådet att vara »vänliga«, men inte vänner.

Dan McCarthy listar de största riskerna med att vara vän med dina medarbetare:

1. De kommer att misstänka att du har favoriter. Även om du själv tycker att du är hundra procent rättvis, kommer dina medarbetare läsa in något annat i dina handlingar och i ditt beteende.
2. Du kanske inte märker det, men medarbetarna låter förmodligen dina »kompisar« komma undan med mer, som att vara sena till möten eller missa deadlines. De andra medarbetarna tror att det kommer att gynna dem att hålla sig väl med chefens favoriter.
3. Om du får allt för starka känslor för någon medarbetare (det behöver inte vara av det romantiska slaget) kommer de känslorna medvetet eller omedvetet att påverka vilka beslut du tar kring lön, uppsägningar och befordringar.
4. Om du är vän med en medarbetare får du plötsligt andra förväntningar på personen än om ni bara har en professionell relation. Du kanske hoppas på att medarbetaren ska dela med sig av sina innersta hemligheter och förtroenden, vilket kan vara skadligt för en relation mellan medarbetare och chef.
5. Dessutom får medarbetaren orealistiska förväntningar på dig. Kanske hoppas »kompisen« att du ska ge information till honom eller henne i förväg eller att han/hon ska få annan specialbehandling.
6. Som chef är en del av ditt jobb att bedöma dina medarbetare, ge konstruktiv feedback, ibland tillrättavisa och kanske till och med säga upp någon. Låter detta som något som ingår i en vänskapsrelation?
7. Alla medarbetare behöver få klaga på sin chef då och då. Du lurar dig själv om du tror att de inte säger negativa saker om just dig. Om dina medarbetare också är dina vänner, ökar risken att du tar kritiken alldeles för personligt.
8. Vänner vågar släppa loss när de umgås, medan chefen förväntas vara en förebild. Därför kan en kompisrelation mellan chef och medarbetare bli väldigt märklig. Antingen kommer du framstå som en tillknäppt, korrekt kompis eller en omogen, oprofessionell chef.


Kommentera!

Är du vän med dina medarbetare? Eller tycker du det är bättre att ha ett mer professionellt förhållande?

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden