stress-2-2

Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

Fler än var tionde svensk har varit sjukskriven för stress under de senaste tre åren, enligt en ny undersökning. Och mycket tyder på att chefen kan göra mer – 43 procent anser nämligen att arbetsgivaren inte agerar tillräckligt för att förebygga stress.

Sjukskrivningarna på grund av stress bara ökar – under 2010-talet med 330 procent enligt siffror från Försäkringskassan. I vissa grupper är ökningen ännu större – som Chef tidigare skrivit om är gruppen kvinnor mellan 25-29 år särskilt hårt drabbad, där är ökningen 370 procent sedan 2011.

Nu visar en ny Sifo-undersökning beställd av rekryteringsföretaget Randstad att 11 procent, fler än var tionde svensk, har varit sjukskriven på grund av stress under de senaste tre åren. Dubbelt så många kvinnor som män har drabbat, 15 procent jämfört med 7 procent.

Och det finns mycket för chefer att fundera över när det gäller de här siffrorna. 43 procent i undersökningen svarade nämligen att de tycker att arbetsgivaren inte gör tillräckligt för att förebygga stress på arbetsplatsen.

stresstest_n

Läs också: Hur stressad är du? Testa dig själv med gratis stresstest

Svaren i undersökningen visar också på en stor medvetenhet kring frågan om stress hos de svarande. Till exempel är den egna hälsan det som oroar mest när det gäller de egna framtidsutsikterna på arbetsmarknaden – mer än både automatisering, kompetenskrav och diskriminering, men bara strax före alternativet neddragningar. 20 procent svarade att de upplever stress varje dag på jobbet, och 36 procent varje vecka.

Så vad kan chefen göra för att påverka arbetsgivarens förebyggande arbete? Ett sätt är att hålla utkik efter tidiga tecken på en ohälsosam arbetsbelastning, som Chef tidigare skrivit om. Sju sådana viktiga signaler är sämre kvalitet i leveranser, bristande motivation, glömska, konflikter, fysiska besvär, sjukskrivningar eller sjuknärvaro samt olyckor på arbetsplatsen.

Undersökningen genomfördes i februari i år i Kantar Sifos webbpanel, som inte är självrekryterad utan sammansatt genom ett riksrepresentativt slumpmässigt urval. 1188 personer deltog.

trakig

Läs också: 5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Relaterade artiklar

halsning
Arbetsmiljö

Ljudet av en annan kollega – ljuv musik på hemmakontoret

Reklambyrån Familjen lät videosamtalen vara igång efter mötestidens slut, för att medarbetarna skulle kunna höra ljudet av varandra. Nu har de tagit fram en specialsajt som låter dig återuppleva det underbara ljudet av kontor – hemma.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan på arbetsplatsen
Arbetsmiljö

4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan”

Trots att både fysiskt och psykiskt välmående på jobbet stått i fokus under senare år är många fortfarande missnöjda med hur frågan värderas på arbetsplatsen. Det framgår av en ny undersökning.

depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?
positivledare
Arbetsmiljö

Byt strategi – och bli en mer positiv ledare

Sluta drömma om en problemfri arbetsplats. Lägg inte all energi på att försöka motivera dina medarbetare. Här får du tre tips på hur du ska tänka för att bli en mer positiv ledare.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.