stress-2-2

Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

Fler än var tionde svensk har varit sjukskriven för stress under de senaste tre åren, enligt en ny undersökning. Och mycket tyder på att chefen kan göra mer – 43 procent anser nämligen att arbetsgivaren inte agerar tillräckligt för att förebygga stress.

Sjukskrivningarna på grund av stress bara ökar – under 2010-talet med 330 procent enligt siffror från Försäkringskassan. I vissa grupper är ökningen ännu större – som Chef tidigare skrivit om är gruppen kvinnor mellan 25-29 år särskilt hårt drabbad, där är ökningen 370 procent sedan 2011.

Nu visar en ny Sifo-undersökning beställd av rekryteringsföretaget Randstad att 11 procent, fler än var tionde svensk, har varit sjukskriven på grund av stress under de senaste tre åren. Dubbelt så många kvinnor som män har drabbat, 15 procent jämfört med 7 procent.

Och det finns mycket för chefer att fundera över när det gäller de här siffrorna. 43 procent i undersökningen svarade nämligen att de tycker att arbetsgivaren inte gör tillräckligt för att förebygga stress på arbetsplatsen.

stresstest_n

Läs också: Hur stressad är du? Testa dig själv med gratis stresstest

Svaren i undersökningen visar också på en stor medvetenhet kring frågan om stress hos de svarande. Till exempel är den egna hälsan det som oroar mest när det gäller de egna framtidsutsikterna på arbetsmarknaden – mer än både automatisering, kompetenskrav och diskriminering, men bara strax före alternativet neddragningar. 20 procent svarade att de upplever stress varje dag på jobbet, och 36 procent varje vecka.

Så vad kan chefen göra för att påverka arbetsgivarens förebyggande arbete? Ett sätt är att hålla utkik efter tidiga tecken på en ohälsosam arbetsbelastning, som Chef tidigare skrivit om. Sju sådana viktiga signaler är sämre kvalitet i leveranser, bristande motivation, glömska, konflikter, fysiska besvär, sjukskrivningar eller sjuknärvaro samt olyckor på arbetsplatsen.

Undersökningen genomfördes i februari i år i Kantar Sifos webbpanel, som inte är självrekryterad utan sammansatt genom ett riksrepresentativt slumpmässigt urval. 1188 personer deltog.

trakig

Läs också: 5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Relaterade artiklar

Kvinna som är trött efter ett videomöte
Arbetsmiljö

Kvinnor tröttare av digitala möten

En av sju kvinnor uppger att de blir mycket till extremt trötta av digitala möten. Betydligt färre män drabbas.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Zoom-fria fredagar
Arbetsmiljö

De inför zoom-fria fredagar – för att motverka pandemitröttheten

Fredagar utan videomöten – så vill en av världens största banker stävja pandemitrötthet och förbättra hälsan bland medarbetarna.
Collage: Orolig person i folksamling samt livspussel i form av ett pussel
Arbetsmiljö

Fler söker stöd för oro och relationer – färre för livspusslet

Ökad sjukskrivning, ökad efterfrågan på psykologsamtal och ergonomigenomgångar. De negativa konsekvenserna av pandemin för såväl arbetsgivare och medarbetare börjar synas.
digital kbt kan hjälpa mot oro över coronakrisen
Arbetsmiljö

Digital hjälp effektivt vid covid-oro

Ett helt nyutvecklat digitalt självhjälpsprogram för att hantera oro vid covid-19 har visat sig ha god effekt. Deltagarna hade också en signifikant förbättrad daglig funktion på arbetet, enligt forskarna på Karolinska institutet.
fragortillmedarbetare
Arbetsmiljö

Tre frågor du borde ställa till dina medarbetare just nu

Under covid 19-krisen är det lätt att missa viktiga aspekter av ledarskapet. Här är tre frågor du borde ställa till dina medarbetare som chef.
Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

Illustration med kvinna som har ett zoom-möte i ett stökigt rum med tomflaskor.
Arbetsmiljö

Fyra av tio chefer ser tecken på missbruk bland medarbetarna

Nästan 45 procent av cheferna märker tecken på missbruk bland sina medarbetare, visar Chefs undersökning. ”En anmärkningsvärt hög andel”, säger Anna Thulin, vd för expertorganisationen Alna.