stril

Topplista: Det här irriterar oss mest på jobbet

Alla har arbetsplatser har sina fördelar och nackdelar. Men att tekniken inte fungerar är något de flesta irriterar sig på. Bra kolleger är däremot en höjdpunkt, visar en ny undersökning.

Har du problem med ert interna IT-system? Då är du inte ensam. En ny undersökning som företaget &Frankly gjort visar att det irriterar allra mest på svenska arbetsplatser.

”Eftersom de flesta IT-system är till för att göra arbetet enklare så är vi 
extra känsliga de tillfällen då de inte uppträder som vi förväntar oss”, säger Caroline Fjellner, vd.

Även ”byråkrati” och ”ineffektivitet” är saker som gör oss irriterade på jobbet. Men det finns också, som tur är, saker som gör oss glada på jobbet. Av 10 000 personer som mellan 2015 och 2017 fick svara på jobbrelaterade frågor var det flest som lyfte fram ”kolleger” som ett glädjeämne. Andra höjdpunkter på jobbet är att ”få mycket gjort” samt ”positiv feedback”.

”Det här är inte förvånande eftersom det handlar
om sociala relationer. Svaren varierar givetvis en del,
men överlag är det kollegorna som med god marginal är veckans ljuspunkt”, säger Caroline Fjelllner och fortsätter:

”För de chefer som inte gör kontinuerliga mätningar kanske det här kommer som en överraskning. Men det visar hur viktigt det är att hela tiden arbeta med trivseln på arbetsplatsen”.

 

Läs också: Här är Sveriges 11 hetaste yrken just nu

Relaterade artiklar

tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
chefnallen
Arbetsmiljö

Så blir du snäll och lönsam som chef

Forskningen talar sitt tydliga språk: Det snälla ledarskapet lönar sig. Här är fyra nycklar till hur du som chef skapar en positiv företagskultur.
klippaut
Arbetsmiljö

3 trender från veckan du vill ha koll på

Här är tre trender du som chef bör ha koll på när du gör din omvärldsbevakning.
sverige-2
Arbetsmiljö

5 argument till chefen för att få kolla på Sveriges åttondel

12 års lång väntan är över. Äntligen är Sverige kvalificerat till en åttondelsfinal i VM. Men matchen spelas klockan 16 på tisdag – vilket kan ställa till det för många.
galna
Arbetsmiljö

8 konstiga löneförmåner du inte hört om förut

Gymkort till medarbetarna är vanligt. Men att låta alla gå en kurs i att kasta yxa eller erbjuda fria flyglektioner är nog betydligt mer ovanligt.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
distans
Arbetsmiljö

5 företag som låter medarbetare jobba var som helst

Distansjobb kommer stort, både som en följd av gigekonomin och intåget av allt fler digitala verktyg på marknaden.