Tjänsteföretag och kunskapsföretag

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Begreppet tjänsteföretag eller serviceföretag fokuserar intresset på värdet av
de tjänster som levereras. Tjänsterna kan vara såväl industrialiserade och okva-
lificerade som individuella och kvalificerade. Begreppet tjänsteföretag säger i
själva verket ingenting om det kunskapsinnehåll som krävs för de tjänster som
levereras. Vissa tjänster, som exempelvis informationssystem, kräver omfattande
kapitalinvesteringar. Andra tjänster kräver praktiskt taget inga investeringar,
men däremot en extremt hög kunskapsnivå hos dem som producerar tjänsterna.
Hit hör läkare, advokater och managementkonsulter.

I industriell produktion ökar tjänsteinnehållet i leveransen i nästan alla bransch-
er. Detta kan bestå av driftsuppehållande tjänster eller eftermarknadstjänster,
finansiering eller andra typer av tjänster relaterade till leverans av hårdvaran.
Av ovan nämnda skäl har begreppet kunskapsföretag blivit alltmer etablerat
(se även Knowledge Management). Med begreppet görs en åtskillnad mellan
serieproduktion av standardprodukter med litet kunskapsinnehåll och styck-
eproduktion av anläggningar eller tjänster med stort kunskapsinnehåll. Det
specifika för kunskapsföretag är svårigheten att förena professionell skicklighet
med företagsledarkompetens. I extremfallet blir den professionella kompetensen
synonym med affärsidén. Kvalificerade kunskapsföretag har inte sällan svårighe-
ter i att hitta människor som vill åta sig företagsledarrollen.

Då kunskapsinnehållet är högt i många branscher bör en viss försiktighet iakt tas
med användningen av begreppet kunskapsföretag. Det finns inga självklara gene-
raliseringar som kan göras från olika branscher med högt kunskapsinnehåll, varför
säkert andra, bättre särskiljande begrepp kommer att användas i framtiden.

Kunskapsföretagets fyra huvudtyper. Byrån är en trevlig arbetsplats för de professionella med-
arbetarna, men den kan inte överleva långsiktigt. Kanslit har både liten professionell kompetens
och liten företagarkompetens. Fabriken är inte beroende av enskilda individers problemlösnings-
förmåga. Den professionella organisationen är ett idealtillstånd där nya skickliga medarbetare
utvecklas.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden