Tillräckligt snygg för ett chefsjobb?

Okategoriserade
Text:
Publicerad

Skönhet som framgångsfaktor är en provocerande tanke. Den slår omkull tesen att kompetens och meriter alltid väger tyngst. Men faktum är att i dagens samhälle spelar chefens utseende allt större roll. Även för chefer på lägre nivå.

En amerikansk studie visar att längd gynnar män som vill avancera. Vd:arna för de amerikanska Fortune 500-bolagen är cirka sju centimeter längre än medelamerikanen.

Vackra människor tjänar mer. Ekonomforskaren Daniel Hamermesh kom på 1990-talet fram till att »snygga« män i usa och Kanada hade fem procents högre lön än genomsnittsmannen. Kvinnor påverkades inte i lika hög grad.

Rätt utseende inger också förtroende. En studie av 1 900 politiker i det finska kommunalvalet visade att de kvinnliga kandidater som i undersökningen bedömdes som »vackra«, statistiskt sett, hade större framgång i valet. De ansågs vara mer kompetenta och trevligare än genomsnittskandidaten.

Chefer låter utseende spela roll när de rekryterar. Nio av tio chefer inom handel, bank, försäkring, turism och juridik vill att deras anställda ska se vältränade ut. Sju av tio chefer väljer helst bort personer med övervikt. Man värdesätter alltså det som kallas »estetisk kompetens«.

Denna kompetens har blivit allt viktigare för chefer. Kraven på kvinnors yttre har alltid varit höga, men nu granskas även männens utseende. Den manlige chefen förväntas vara välvårdad, snyggt klädd och vältränad. Det sista kravet beror delvis på att modet har förändrats.

»Förr kunde kostymen vara stoppad, och dolde om ägaren inte var så vältränad. I dag är kostymen avslöjande och visar kroppens konturer«, säger Maria Tullberg, forskare på Handelshögskolan i Göteborg. I studien »Catwalk för direktörer« har hon undersökt hur svenska börs-vd:ar klär sig på bolagsstämmorna.

Högt uppsatta chefer inom näringslivet ska helst vara i form. En atletisk kropp i en välskräddad kostym signalerar kontroll, disciplin, aktivitet och rationalitet. Det inger förtroende hos aktieägarna.

Genusvetaren Marie Nordberg, som deltagit i forskningsprojektet »Den dekorerade mannen« håller med om att ett välputsat yttre sänder positiva signaler.
»Som chef är du en representant för ditt företag. Även hur du rör dig, dina gester, blir väldigt betydelsefulla i vårt medialiserade samhälle. Men ditt utseende får inte ta överhanden«, säger hon.

Kortfattat innebär det att du bör anpassa din klädsel efter din bransch eller position. Yvonne Sörensen-Björud, vd för Berns Salonger, nämner att hon klädde sig mer strikt när hon jobbade på anrika Svenskt Tenn, än vad hon gör på sin nuvarande arbetsplats.

Nöjespalatset Berns får ofta besök av rock- och popstjärnor, och har en yngre publik. Det ger chefen tillåtelse att klä sig mer avslappnat.
Klädseln bör också anpassas till dem du träffar under dagen. I mötet med ledningsgruppen passar en lite striktare stil.

Däremot kan det se stelt ut om du kommer i kavaj till kick-offen. Estetisk kompetens handlar om att känna in vad situationen kräver och anpassa sin stil efter den. Särskilt om du har som mål att avancera i karriären. Det menar forskaren Marie Nordberg.

»Att ’se rätt ut’ är viktigt om du är en relativt ung chef och flyttar runt mellan företag. Dina karriärmöjligheter är länkade till att du underordnar dig normerna. De som har mest makt behöver däremot inte vara så rädda för att skilja ut sig. De har manöverutrymme och kan avvika.«

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden