Kvinna sitter framför dator, ljus flödar in genom fönstret.

Ta in ljuset – bli piggare

Under vintern når bara fem procent av det globala ljuset till Sverige. Vill du få så mycket som möjligt av det ljus som finns? Se till att vara ute före klockan tio på morgonen.

Nu när medarbetarna återvänder till kontoren och ni gemensamt bestämmer hur, var och när ni ska arbeta, ta då även med den mörka årstiden i beräkningen. 

På hösten når bara 14 procent av det globala ljuset till Sverige och under vinterhalvåret minskar det ner till fem procent. Vi behöver med andra ord göra det vi kan för att se till att få det för oss så viktiga ljuset. Årstidsbunden depression, men även vanlig nedstämdhet, kan vara kopplat till minskat ljus. 

Bästa sättet att inte förlora humöret under den mörka perioden är att vara utomhus minst en timme före klockan tio på morgonen. Det ljus vi då utsätts för har en styrka på 1 000 lux jämfört med inomhusljuset som bara är ungefär 500 lux. Så fortsätt med walk-and-talk-möten och lägg dem gärna direkt på morgonen. 

Du kan också hjälpa dina medarbetare – och dig själv – genom att placera skrivbord så nära fönstren som möjligt. Och tända rejält med lampor. Det gör stor skillnad att byta det gula ljuset som ofta är i lysrören på arbetsplatserna till ljuskällor med vitare ljus.  Ljus är kopplat till flera olika hjärncentra som direkt aktiveras. Ljus gör oss mer alerta. 

Kontorsljus på Atrium Ljunbergs kontor i Stockholm

Läs också: Varde ljus – så får du piggare medarbetare i höstmörkret

regnrusk

Läs också: 15 tips för att klara höstrusket

Relaterade artiklar

samtalstodwebb
Hälsa

Här erbjuds de anställda kostnadsfri terapi

Bauhaus erbjuder alla sina anställda en kostnadsfri och helt anonym digital psykologtjänst. De stod därför rustade när behovet ökade i samband med kriget i Ukraina. 

Maria Geijer, affärsområdeschef, Morot & Co.
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

3 sätt att hylla medarbetarna inför semestern

Våren rusar på och semestern står för dörren. Just i år finns fler skäl än vanligt att tacka medarbetarna för det gångna arbetsåret. ”Att som chef visa sin uppskattning är ett oslagbart sätt att skapa vi-känsla”, säger Maria Geijer på Morot & Co.
webb-grafiken-nummer-3_intervjuperson-2
Hälsa

Chefs undersökning: Om rädslan att vara en bluff

Knappt hälften av cheferna känner sig emellanåt som en bluff, visar Chefs undersökning. Det hör till när man är högpresterande, säger de experter vi pratat med. I stället anser de att det är mycket illavarslande att lika många saknar feedback och bekräftelse hos sin högre chef. Och att ännu fler känner sig ensamma.

Person som promenerar längs med ett fält med gula blommor
Hälsa

10 000 steg – en marknadsföringsbluff

Har du försökt föregå med ett gott exempel och peppat dina medarbetare att gå sina 10 000 steg genom olika hälsosatsningar? Nu visar det sig att det inte är helt korrekt. Forskarna presenterar en ny siffra att förhålla sig till, rapporterar tidningen Quartz.

halsawebb
Hälsa

Gemensam identitet motar den berömda väggen

Vad kan du som chef göra för att minska risken för utbrända medarbetare? En studie publicerad i International Journal of Environmental Research and Public Health har bland annat kommit fram till att en gemensam identitet är en nyckel till framgång.

man som håller sin hand vid ryggslutet
Hälsa

Sifoundersökning: 18 procent har fått fysiska besvär av hemarbete

Har du också fått gamnacke och spända axlar av att arbeta vid ett barnskrivbord eller i köket? Du är inte ensam. Av de som jobbat hemifrån under pandemin, helt eller delvis, har 18 procent har fått fysiska besvär. Det visar en ny Sifoundersökning på uppdrag av förvaringsföretaget Elfa

Utsikt över berget Harder Kulm i kantonen Bern, Schweiz.
Annonssamarbete Chef + Made in Bern

5 skäl att konferera i Schweiz

Aldrig har väl så många arbetsplatser varit i så stort behov av teambuilding som nu. Så varför inte stärka banden med en gemensam resa till Schweiz? Här finns gott om hållbara konferensmöjligheter och mängder med aktiviteter.
hav och sandstrand
Hälsa

Det stora blå ger mer energi

Hav, sjöar, åar, vattendrag – så kallade blå områden – kan till och med vara mer effektiva och gynnsamma för vår mentala och psykiska hälsa än den gröna naturen visar forskning.