guna
Illustration: Johanna Gustavsson

Studie: Sov bättre – gunga dig till sömns

Sommarljuset kan störa nattsömnen. Nu visar en studie att vaggande kan bli ett knep för att komma till ro – även för vuxna.

Att vaggan är ett sätt att få små barn att somna är ett beprövat knep. Men nu visar en ny studie från Concordia University i Montreal att vår sömn förbättras om vi sover i en gungande rörelse, enligt Rodolfo Insights.

Genom att låta 18 deltagare tillbringa två nätter i en gungande säng kunde man med hjälp av EEG (elektroencefalografi) se att personerna somnade snabbare, sömnen var mer stabil och de presterade även bättre på ett minnestest morgonen efter jämfört med när de sovit i en vanlig säng.

sommarkansla1

Läs också: Vetenskapen: 8 bevisade sätt att förlänga semesterkänslan

Det här förklarar forskarna med att hjärnvågorna blev mer förankrade – vilket är kopplat till bättre sömn och minne. Man kan även koppla gungningen till den som alla har upplevt i moderns livmodern när hon rörde på sig.

Sju av tio chefer har så stora sömnproblem att det inverkar negativt på jobbet, enligt Chefs undersökning 2017. Kanske kan en hängmatta till sommaren hjälpa till att bryta den trenden?

traning

Läs också: Psykologen: 7 krav på chefen – för friska medarbetare

Relaterade artiklar

utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet.