natshoppar

Studie: Fler jobbar över – och nätshoppar på jobbtid

Allt fler jobbar övertid, visar en tysk undersökning. Men samtidigt uträttar vi fler privata ärenden på jobbtid.

Vi jobbar allt mer utöver ordinarie arbetstid. Sex timmar per vecka för att vara exakt, enligt medarbetare i en tysk undersökning av IZA/Xing bland 1 859 personer i åldern 25 till 54 år.

Det största delen av övertiden spenderas med att svara på jobbmejl eller läsa litteratur som är kopplad till jobbet hemifrån. 4 av 10 svarande i undersökningen uppger att de lägger mer än två timmar per vecka på obetalt arbete.

drommen123

Läs också: Svenskarnas dom: Här är det viktigaste för att älska sitt jobb

Samtidigt så sköter vi också en del privata göromål på jobbet, i genomsnitt fyra timmar i veckan. Två tredjedelar av de svarande säger att de online-shoppar och hanterar privata mejl på arbetstid.

Att jobba över och samtidigt lägga en del av sitt privatliv under jobbtid är främst vanligt bland män och personer under 35 år, visar undersökningen.

musikjobbet

Läs också: Studie: Sämre stämning på jobbet – om VD:n styr musiken

Relaterade artiklar

Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Vissa telefonsamtal stör mer än andra.
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare

chef-tillit
Arbetsmiljö

Transparenta chefer skapar tillit i teamet

I tider av oro och ständiga förändringar har tillit blivit allt viktigare. Med hög tillit i gruppen får du mer självgående medarbetare som kräver mindre styrning – även om de också kan bli mindre benägna att ta emot råd. Men hur skapar du denna tillit?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.