uttrakad
Foto: British Library/Flickr

Studie: Därför har chefer tråkigt på jobbet

Arbetsmiljöförhållanden som ständig tidspress, för hög kontroll eller ständiga avbrott ökar inte bara stressen – utan även känslan av att ha tråkigt på jobbet, enligt den nya studien från från finska FIOH, Finnish Institute of Occupational Health. Och att ha tråkigt kan också i sig leda till ohälsa, säger Lotta Harju på FIOH.

Uttråkade människor blir nämligen mer passiva. Stressen ökar och produktiviteten minskar:

”I värsta fall leder det till slöseri med resurser, vilket orsakar lidande för såväl organisationen som den enskilde.”

Läs också: Så kickstartar du arbetsmiljöarbetet

Forskarna bakom studien har kartlagt tre olika typsituationer där man riskerar att bli uttråkad.

Den första är när jobbet inte möter medarbetarens förväntningar. Utmaningar saknas och arbetsuppgifterna går på rutin.

Nummer två kännetecknas av en känsla av ständig acceleration, med för mycket arbete och orealistiska mål.

Den tredje typsituationen beskriver en avbruten arbetsrytm med hinder som stoppar den anställde från att utföra arbetet på ett meningsfulla sätt – byråkrati, onödig kontroll, problem på arbetsplatsen eller helt enkelt avbrutet flow. Så även om arbetsuppgifterna i sig är meningsfulla kanske de inte kan genomföras på ett meningsfullt sätt– med resultatet att jobbet upplevs som tråkigt.

72 chefer och specialister inom bland annat försäljning, administration och bankverksamhet har intervjuats i studien som är en del av ett större projekt om innovativa arbetsplatser.

Läs också: Enkla metoden – ta tempen på jobbstressen

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

moten-4
Motivation

Kaos i kalendern – här är 8 knep för att skapa ordning

Kalendern och att göra-listan ska leva ihop, menar Chefs effektivitetsexpert Petra Brask. Det är så du får saker gjorda och slipper den där övermäktiga känslan av att ha fler uppgifter än du kan hantera.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

chefrolig
Beslutsfattande

5 skäl till varför du inte vill vara ”den roliga chefen”

Inspirerande och rolig – två eftertraktade egenskaper hos en chef. Men en ny studie visar att det kan bli för mycket av det goda. 
generationy
Motivation

Här är bästa sättet att leda unga talanger

En helt ny generation befinner sig just nu på arbetsmarknaden: Millennials. Men hur ska du som chef leda dessa till sin fulla potential?

jobbeli
Hälsa

Dränkt i jobb? 5 råd för hur du ska agera

Comeback efter en lång semester. Då är det lätt att stirra sig blind på jobbhögen du måste hugga tag i. Men det finns knep för att inte dränka dig själv i jobbet.
nystart1
Karriär

5 tips för den bästa nystarten i höst

Söker du efter en nystart i karriären? Här är 5 konkreta tips för att komma vidare och fyllas med ny energi under våren.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
sverige-2
Arbetsmiljö

5 argument till chefen för att få kolla på Sveriges åttondel

12 års lång väntan är över. Äntligen är Sverige kvalificerat till en åttondelsfinal i VM. Men matchen spelas klockan 16 på tisdag – vilket kan ställa till det för många.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden