uttrakad
Foto: British Library/Flickr

Studie: Därför har chefer tråkigt på jobbet

Arbetsmiljöförhållanden som ständig tidspress, för hög kontroll eller ständiga avbrott ökar inte bara stressen – utan även känslan av att ha tråkigt på jobbet, enligt den nya studien från från finska FIOH, Finnish Institute of Occupational Health. Och att ha tråkigt kan också i sig leda till ohälsa, säger Lotta Harju på FIOH.

Uttråkade människor blir nämligen mer passiva. Stressen ökar och produktiviteten minskar:

”I värsta fall leder det till slöseri med resurser, vilket orsakar lidande för såväl organisationen som den enskilde.”

Läs också: Så kickstartar du arbetsmiljöarbetet

Forskarna bakom studien har kartlagt tre olika typsituationer där man riskerar att bli uttråkad.

Den första är när jobbet inte möter medarbetarens förväntningar. Utmaningar saknas och arbetsuppgifterna går på rutin.

Nummer två kännetecknas av en känsla av ständig acceleration, med för mycket arbete och orealistiska mål.

Den tredje typsituationen beskriver en avbruten arbetsrytm med hinder som stoppar den anställde från att utföra arbetet på ett meningsfulla sätt – byråkrati, onödig kontroll, problem på arbetsplatsen eller helt enkelt avbrutet flow. Så även om arbetsuppgifterna i sig är meningsfulla kanske de inte kan genomföras på ett meningsfullt sätt– med resultatet att jobbet upplevs som tråkigt.

72 chefer och specialister inom bland annat försäljning, administration och bankverksamhet har intervjuats i studien som är en del av ett större projekt om innovativa arbetsplatser.

Läs också: Enkla metoden – ta tempen på jobbstressen

Relaterade artiklar

fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

chefersommar
Motivation

Här är cheferna i "Sommar i P1" du inte vill missa

Här är cheferna som ska sommarprata i år.
sj-artikel
01:30
Motivation

Metoden: Få med personalen på tåget

Video + Text

Satsa på interaktivitet  – det är SJ:s recept för att öka delaktigheten bland ombordpersonalen.

sattamalen
Motivation

Forskare: Därför ska du sluta sätta låga mål

Hur reagerar vi på målsättningar? Och hur kan låga mål vara sänka motivationen bland medarbetarna? Det ville ett amerikanskt forskarlag ta reda på och resultatet kan nu presenteras.
anstalldny
Arbetsmiljö

Här är 7 sätt att ge nyanställda starten de förtjänar: ”Röj tvivel”

Alla har någon gång varit nya på jobbet. Se till att dina nyanställda får starten de förtjänar. Du kommer tacka dig själv längre fram.
utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
startkit
Motivation

Här får alla nya chefer ett unikt startkit: ”Enorm styrka”

Ny som chef. Hur gör man? Med skräddar­sydda introduktionsprogram säkrar skogskoncernen Holmen en bra start. ”Rätt verktyg tidigt i chefskarriären ger en enorm styrka”, säger hr-chefen Helén Lalér Herbring.