happywork

Så kickstartar du arbetsmiljöarbetet

Systematiskt arbetsmiljöarbete är ett sätt för chefen att förebygga psykisk ohälsa hos medarbetarna på grund av för hög arbetsbelastning. En snabb väg in i det arbetet är fyra punkter från en av Arbetsmiljöverkets skrifter, tipsar Marita Tirén, psykolog och organisationskonsult på Feelgood.

Centrala metoder för att systematisera arbetsmiljöarbetet är undersökning, riskbedömning, åtgärder och kontroll.

Det innebär ingen helhetslösning – också viktigt att tänka på är till exempel rutiner som den årliga uppföljningen och att det står klart vem som har ansvar för arbetet.

Likväl är det ett tillvägagångssätt som går att tillämpa på de flesta verksamheter och för de flesta chefer.

Här kan du läsa Arbetsmiljöverkets skrift ADI 701.

Bra kvalitet på arbetet gör att vi trivs på jobbet.

Läs också: Studie: Kunna göra ett bra jobb avgörande för trivseln

Undersökning:

Att tidigt fånga upp signaler om ohälsa gör det möjligt att sätta in åtgärder i god tid. Det finns många sätt att undersöka risker med arbetsmiljön:

  • Samla in resultat, tidrapporter och sjukskrivningar.
  • Dokumentera samtal kring arbetsförhållanden och incidenter som har att göra med organisatoriska brister.
  • Särskilda medarbetarundersökningar, eventuellt med anonymiserade svar.
Kontorsljus på Atrium Ljunbergs kontor i Stockholm

Läs också: Varde ljus – så får du piggare medarbetare i höstmörkret

Riskbedömning:

Utgå från resultatet av undersökningen. Genom att besvara följande två frågor bedömer du riskernas grad av allvar:

  • Kan riskerna innebära svåra konsekvenser?
  • Är det hög sannolikhet att det inträffar?

Åtgärder:

Bör syfta till att minska kraven i arbetet eller öka resurserna för arbetet. Bra att börja med är att klargöra förväntningar på olika funktioner/tjänster. Listan kan göras lång – här några saker som är bra att tänka på:

stress-2-2

Läs också: Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

  • Sträva efter långsiktiga åtgärder av organisatorisk natur.
  • Tänk på hur de kan påverka i andra delar – får annan avdelning ökad arbetsbelastning om den minskar på ett ställe?
  • Tydliggör vilka som berörs av och ansvarar för åtgärderna.

Följ upp:

Viktiga frågor:

  • Har arbetsbelastningen minskat tack vare åtgärderna?
  • Finnas andra konsekvenser? Positiva, negativa? Finns plan för att hantera negativa konsekvenser?
Vissa telefonsamtal stör mer än andra.

Läs också: Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Relaterade artiklar

metoo-2
Arbetsmiljö

Kvinnliga chefer blir oftare sextrakasserade

Kvinnliga chefer blir oftare utsatta för sextrakasserier än vad deras medarbetare blir, visar ny svensk forskning. Förövarna är både underordnade och högre chefer. Och följderna kan bli ödesdigra för karriären.

Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
Mobbad kvinna med mörkt hår
Arbetsmiljö

Mobbning på jobbet påverkar hälsan – mer än man trott

Att bli mobbad på arbetsplatsen påverkar inte bara den psykiska hälsan, utan kan även ge allvarliga fysiska konsekvenser, visar forskning.
Didier Lombard (i mitten) anländer till rätten fredag den 20 december.
Arbetsmiljö

Chefer dömda för självmordsvåg i Frankrike

Nu har domen fallit i den kanske mest uppmärksammade rättegången i ett arbetsmiljöfall någonsin. Tre höga chefer på före detta France Télècom döms till ett års fängelse, varav åtta månader villkorligt, och 15 000 euro i böter.
Det finns inga bevis för att kvinnor konkurrerar mer sinsemellan än vad män gör på jobbet.
Arbetsmiljö

Så lever myten om kvinnlig konkurrens vidare

Det finns en livskraftig myt om att kvinnor inte kan jobba ihop – eller att kvinnliga chefer har svårt att leda kvinnliga medarbetare. Men förklaringen ligger snarare i diskriminering på arbetsplatsen, menar författarna till en ny bok.

Nå årets mål genom att ställa rätt frågor och ta fyra steg, tipsar Viktoria Lindhé på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Så når du affärsmålen ihop med ditt team

Nytt år. Nya mål. Chefer som involverar och följer upp hur medarbetarna upplever målen lyckas oftare.
Här är fyra steg som tar ditt team från mål till verklighet.

skypemote
Arbetsmiljö

Distansarbete ökar mest i storstäder

Var tredje svensk distansarbetar mer i dag än för två år sedan. Det råder skillnader mellan könen och distansarbete är klart vanligast i storstäderna, enligt en ny undersökning. Ett resultat som tycks gå i linje med andra rön om en tilltagande polarisering av arbetsmarknaden.