happywork

Så kickstartar du arbetsmiljöarbetet

Systematiskt arbetsmiljöarbete är ett sätt för chefen att förebygga psykisk ohälsa hos medarbetarna på grund av för hög arbetsbelastning. En snabb väg in i det arbetet är fyra punkter från en av Arbetsmiljöverkets skrifter, tipsar Marita Tirén, psykolog och organisationskonsult på Feelgood.

Centrala metoder för att systematisera arbetsmiljöarbetet är undersökning, riskbedömning, åtgärder och kontroll.

Det innebär ingen helhetslösning – också viktigt att tänka på är till exempel rutiner som den årliga uppföljningen och att det står klart vem som har ansvar för arbetet.

Likväl är det ett tillvägagångssätt som går att tillämpa på de flesta verksamheter och för de flesta chefer.

Här kan du läsa Arbetsmiljöverkets skrift ADI 701.

Bra kvalitet på arbetet gör att vi trivs på jobbet.

Läs också: Studie: Kunna göra ett bra jobb avgörande för trivseln

Undersökning:

Att tidigt fånga upp signaler om ohälsa gör det möjligt att sätta in åtgärder i god tid. Det finns många sätt att undersöka risker med arbetsmiljön:

  • Samla in resultat, tidrapporter och sjukskrivningar.
  • Dokumentera samtal kring arbetsförhållanden och incidenter som har att göra med organisatoriska brister.
  • Särskilda medarbetarundersökningar, eventuellt med anonymiserade svar.
Kontorsljus på Atrium Ljunbergs kontor i Stockholm

Läs också: Varde ljus – så får du piggare medarbetare i höstmörkret

Riskbedömning:

Utgå från resultatet av undersökningen. Genom att besvara följande två frågor bedömer du riskernas grad av allvar:

  • Kan riskerna innebära svåra konsekvenser?
  • Är det hög sannolikhet att det inträffar?

Åtgärder:

Bör syfta till att minska kraven i arbetet eller öka resurserna för arbetet. Bra att börja med är att klargöra förväntningar på olika funktioner/tjänster. Listan kan göras lång – här några saker som är bra att tänka på:

stress-2-2

Läs också: Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

  • Sträva efter långsiktiga åtgärder av organisatorisk natur.
  • Tänk på hur de kan påverka i andra delar – får annan avdelning ökad arbetsbelastning om den minskar på ett ställe?
  • Tydliggör vilka som berörs av och ansvarar för åtgärderna.

Följ upp:

Viktiga frågor:

  • Har arbetsbelastningen minskat tack vare åtgärderna?
  • Finnas andra konsekvenser? Positiva, negativa? Finns plan för att hantera negativa konsekvenser?
Vissa telefonsamtal stör mer än andra.

Läs också: Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Relaterade artiklar

Intervjupersonen framför ett fönster in mot ett kontor.
Arbetsmiljö

Arkitekten: ”Ryktet om kontorets död är överdrivet”

Jonas Falk, arkitekt och partner på byrån Strategisk Arkitektur och expert på kontorsutformning, menar att ryktet om kontorets död är betydligt överdrivet. Här berättar han varför.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Illustration på en person och två stora händer som ser ut att fånga personen.
Arbetsmiljö

Övervakning vanligare på jobbet – också i Sverige

Ju mer vi jobbar digitalt, desto lättare blir vi att övervaka. En färsk undersökning visar att många globala företag planerar att i ökad utsträckning mäta medarbetarnas välmående, vilket reser frågetecken om metoderna.

Till vänster en av Ericssons byggnader. Till höger Peter Laurin.
Arbetsmiljö

Ericsson-chefen: ”Så blir framtidens kontor hos oss”

Peter Laurin, chef för Ericsson-koncernens affärsområde Managed Services, berättar om kontorens framtida roll i ett av världens största företag.

En grupp personer i en hiss och en bild på Charlotte Forssander.
Arbetsmiljö

Ja, du har rätt att bara anställa fullvaccinerade (så länge du inte diskriminerar)

I onsdags slopades pandemirestriktionerna och det är okej att återvända till kontoret. Vad innebär det för dig som chef och för dina medarbetare? Chef frågade arbetsrättsexperten Charlotte Forssander, advokat på Forssander Sonander Advokat AB.

Illustration.
Arbetsmiljö

Efter slopade restriktioner: Bara hälften vill ha det som före pandemin

Sveriges chefer är säkra på sin sak: Allt blir annorlunda efter pandemin. Att infinna sig på kontoret fem dagar i veckan är det inte längre tal om, visar Chefs undersökning. ”Det blir ett helt nytt sätt att tänka”, säger Jeanette Hjortsberg, divisionschef inom Region Dalarna som nu även låter läkarna jobba på distans.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

Siri Wikander.
Arbetsmiljö

Siri Wikander: Sluta toppstyra!

Vi som jobbat på distans under pandemin är nu på väg tillbaka. Men frågan är om vi nu ställer oss rätt frågor. Under sensommaren har jag blivit allt mer orolig för att allt vi lyckats åstadkomma under pandemin varit förgäves, skriver Chefs webbkrönikör Siri Wikander.