Strategi

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Ursprunget för strategi kommer från grekiskans strategos som är sammansatt
av orden stratos, som betyder ”här” och ago, som betyder ”leda”. Strateg är ett
antikt ord för fältherre – bäst känt från Athen där tio strateger valdes årligen
från slutet av 500-talet före Kristus. Den verksamhet som dessa strateger utövade
var läran om användning av militära och andra maktmedel för att i kamp med
en motståndare nå politiska mål – såväl krigsmål som andra mål som att bevara
fred, upprätthålla neutralitet och ändra eller bevara maktförhållanden.

I modern företagsekonomi används begreppet som ett uttryck för ambition och
mål samt färdriktningen för att nå dit. Man kan säga att strategi är långsiktigt
och övergripande affärsmannaskap – vilket sålunda sträcker sig bortom och utö-
ver den operativa ledningen, dvs. driften. Här definieras strategi som:
”Ett mönster av beslut och handlingar i nutid för att säkra framtida framgång
och tillvarata möjligheter.”

Ett av de stora problemen med strategiarbete är svårigheten att hålla det isär
från den dagliga driften, som präglas av akuta problem och snabba beslut. Det
är väsentligt att inte bara arbeta med strategins innehåll utan med dess process
– dvs. inte bara vad utan även hur.

Människors intryck av strategi är att det innebär något storvulet och grandiost
som kräver hög intelligens och stor abstraktionsförmåga för att klara av. Vidare
associerar de flesta till komplexa frågor i storföretagsmiljö på toppnivå där över-
gripande frågor avhandlas – av typen vilka företag som ska köpas och säljas eller
hur penetration av en stor ny marknad som Kina ska kunna genomföras.

I takt med att ansvar för delar av verksamheter delegeras, växer behovet av
strategikunskap. Metoder och angreppssätt måste anpassas till alla de miljöer
i vilka strategiskt tänkande förväntas. Strategi innefattar ett långsiktigt utveck-
lingsarbete för den verksamhet man är ansvarig för. Det kan gälla projekt,
processer, funktioner eller avdelningar. Vår definition är tillämpbar i samtliga
organisatoriska sammanhang.

Strategi är sålunda långt ifrån reserverat för koncernledningar utan kan till-
lämpas på vilken organisationsdel som helst. Strategi utgör en viktig kompo-
nent i det större begreppet management. Kunskaper om strategi krävs i ökande
omfattning i takt med att ansvar decentraliseras och allt fler arbetstagare får ett
management ansvar för någon del av en verksamhet.

Den definition som valts för strategi är tillämpbar i olika organisatoriska sam-
manhang. I strategiarbete har det visat sig värdefullt att definiera såväl den orga-
nisatoriska enhet som strategiarbetet gäller, dess relation till helhet och omvärld
samt att definiera de grundläggande begrepp som ofta förekommer.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden