bored_webb2

Ställ enkla frågan – få bättre möteskultur

En kort enkel fråga i slutet av alla era interna möten. Svårare än så behöver det inte vara att vända en trist möteskultur. Chef har tjuvkikat i mötesexperten Micke Darmells verktygslåda. Här är några av hans enkla knep.

Vill man vända en trist och oengagerad möteskultur på arbetsplatsen så finns det en mängd saker man kan göra. Sådant som mötesexperten Micke Darmell hjälper hundratals företag och organisationer med i sitt jobb som möteskonsult och mötesutbildare.

”Egentligen är det ju märkligt att de flesta chefer, som tillbringar kanske 25 år av sitt yrkesliv i mötesrummet, ofta saknar utbildning i hur man har möten. Ofta tar vi bara efter vad vi har sett andra göra. Det är så vi har lärt oss hur leken möten ska lekas.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Det ställs krav på att möten ska vara effektiva, engagerande, kreativa.

”Det är lätt att säga, men om man inte är utbildad i mötesteknik? Hur ska man då veta hur man får till delaktighet i ett möte? Hur man gör när det blir tyst? Kanske gör man klassiska fel, gång på gång, som att inleda med en Powerpoint”, säger Micke Darmell.

Han har en rad verktyg att ta till när möten kör fast. Han vet hur man effektivt använder sig av en ”energizer” när engagemanget dalar, eller när det är läge för en ”icebreaker”.

Ett knep kan vara att ha på musik i rummet inför ett möte.

”Vid övningar så vågar mötesdeltagarna prata mer med varandra när det finns bakgrundsmusik. Det blir mer surr, andra dialoger”, förklarar han.

Övningar som lyfter mötet

Bikupa – Korta dialog-/reflektionsstunder där man pratar 2-6 personer i grupp.
Energizer – Övning på några minuter som görs för att skapa energi i mötet.
Icebreaker – Övning som används för att lätta upp stämningen och ta bort eventuell nervositet. Skapar energi.

Vi ber Micke Darmell om förslag på hur det går att lyfta en trist möteskultur, att göra slut på mötesgäspande lite mer på sikt.

”Om ni vill ha en förändring så kan ni bestämma en spelregel: att i slutet av varje möte ta en snabbrunda och fråga ”Vad gjorde vi bra i det här mötet?” Bara den enkla frågan.”

Han lovar att det är en enkel rutin som kommer att ge effekt.

”Frågan puffar i det som var bra och ger självförtroende att fortsätta med det nästa gång. Vi vet ju ofta ändå vad i ett möte som inte har varit bra, så det behöver vi inte gå ner oss i.”

Micke Darmell kallar sig mötesevangelist och är en av Sveriges mest uppskattade och anlitade föreläsare. Han har över 20 års erfarenhet från mötesbranschen och driver sedan åtta år tillbaka gr8 meetings som hjälper organisationer förbättra sina möten.

”När organisationer mäter och skruvar på allt annat för att förbättra produktiviteten, varför får dåliga möten bara pågå”, undrar han.

I sin bok Uppkopplad eller Avkopplad belyser han hur den ständiga uppkopplingen påverkar oss och våra relationer på jobbet och hemma.

Med den här frågerutinen i ryggen kommer ni kunna se effekt också utanför mötesrummen, menar Micke Darmell.

”Efter 3-6 månader så flyttar den här ambitionen att uppmärksamma det vi gör bra ut också utanför våra möten. Den nya mötesvanan hjälper till i bygget av en feedbackkultur, genom att vi tar in feedback i vardagen. På sikt bidrar det också och till att vi får en bättre arbetsmiljö.”

Relaterade artiklar

burn_money
Kommunikation

Undvik de dyra mötesfällorna

Dåliga möten är pengar i sjön och skapar stress. Och avslöjar brister hos chefer. ”Dåliga möten är ett tecken på dåligt ledarskap”, menar mötesexperten Micke Darmell. Så lär dig vässa möteskulturen.
feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
cheferscenskrack
Kommunikation

6 chefer: Scenfiaskon vi aldrig glömmer

En av fyra chefer lider av uttalad scenskräck, visar en ny undersökning. Nu vittnar 6 chefer om kallsvett, tunnelseende och fysiskt illamående. 
linkedin-9
Karriär

4 saker du ska rensa bort från din Linkedin

Klart du ska ha en uppdaterad Linkedin-profil – men att ta bort information kan vara lika väsentligt som att lägga till. 
dataskydd-2
Arbetsrätt

Får du kolla anställdas mejl?

Medarbetare som använder jobbdatorn i privat bruk. Men får chefen gå in och läsa mejlen? Nu har en ny dom kommit i EU-domstolen som väcker stort intresse.

kommu
Kommunikation

Så kommunicerar du bättre som chef

Chefer lägger mindre tid på kommunikation och återkoppling än de tror. Trots att det är viktigt för att förankra beslut, inspirera och dela med sig av nyheter. Här är 8 tips för att du ska bli en bättre kommunikatör.

millennials
Kommunikation

5 hisnande fakta om att leda ”millenials”

Internet finns i deras DNA. Nu är generationen ”millenials” på väg att nå höga positioner i arbetslivet. Här är 5 fakta om deras mobilvanor – och vad du som ledare kan lära dig av dessa.
badnews
Kommunikation

Studie visar: Dåliga nyheter motiverar

Att som chef ge personalen dåliga nyheter kan vara jobbigt. Men nu visar ny brittisk forskning att även tuff information kan motivera medarbetarna.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden