bored_webb2

Ställ enkla frågan – få bättre möteskultur

En kort enkel fråga i slutet av alla era interna möten. Svårare än så behöver det inte vara att vända en trist möteskultur. Chef har tjuvkikat i mötesexperten Micke Darmells verktygslåda. Här är några av hans enkla knep.

Vill man vända en trist och oengagerad möteskultur på arbetsplatsen så finns det en mängd saker man kan göra. Sådant som mötesexperten Micke Darmell hjälper hundratals företag och organisationer med i sitt jobb som möteskonsult och mötesutbildare.

”Egentligen är det ju märkligt att de flesta chefer, som tillbringar kanske 25 år av sitt yrkesliv i mötesrummet, ofta saknar utbildning i hur man har möten. Ofta tar vi bara efter vad vi har sett andra göra. Det är så vi har lärt oss hur leken möten ska lekas.”

Det ställs krav på att möten ska vara effektiva, engagerande, kreativa.

”Det är lätt att säga, men om man inte är utbildad i mötesteknik? Hur ska man då veta hur man får till delaktighet i ett möte? Hur man gör när det blir tyst? Kanske gör man klassiska fel, gång på gång, som att inleda med en Powerpoint”, säger Micke Darmell.

Chef Seminarium: Lär dig skapa effektiva och kreativa möten på seminariet "Lyft era möten".

Han har en rad verktyg att ta till när möten kör fast. Han vet hur man effektivt använder sig av en ”energizer” när engagemanget dalar, eller när det är läge för en ”icebreaker”.

Ett knep kan vara att ha på musik i rummet inför ett möte.

”Vid övningar så vågar mötesdeltagarna prata mer med varandra när det finns bakgrundsmusik. Det blir mer surr, andra dialoger”, förklarar han.

Övningar som lyfter mötet

Bikupa – Korta dialog-/reflektionsstunder där man pratar 2-6 personer i grupp.
Energizer – Övning på några minuter som görs för att skapa energi i mötet.
Icebreaker – Övning som används för att lätta upp stämningen och ta bort eventuell nervositet. Skapar energi.

Vi ber Micke Darmell om förslag på hur det går att lyfta en trist möteskultur, att göra slut på mötesgäspande lite mer på sikt.

”Om ni vill ha en förändring så kan ni bestämma en spelregel: att i slutet av varje möte ta en snabbrunda och fråga ”Vad gjorde vi bra i det här mötet?” Bara den enkla frågan.”

Han lovar att det är en enkel rutin som kommer att ge effekt.

”Frågan puffar i det som var bra och ger självförtroende att fortsätta med det nästa gång. Vi vet ju ofta ändå vad i ett möte som inte har varit bra, så det behöver vi inte gå ner oss i.”

Micke Darmell kallar sig mötesevangelist och är en av Sveriges mest uppskattade och anlitade föreläsare. Han har över 20 års erfarenhet från mötesbranschen och driver sedan åtta år tillbaka gr8 meetings som hjälper organisationer förbättra sina möten.

”När organisationer mäter och skruvar på allt annat för att förbättra produktiviteten, varför får dåliga möten bara pågå”, undrar han.

I sin bok Uppkopplad eller Avkopplad belyser han hur den ständiga uppkopplingen påverkar oss och våra relationer på jobbet och hemma.

Med den här frågerutinen i ryggen kommer ni kunna se effekt också utanför mötesrummen, menar Micke Darmell.

”Efter 3-6 månader så flyttar den här ambitionen att uppmärksamma det vi gör bra ut också utanför våra möten. Den nya mötesvanan hjälper till i bygget av en feedbackkultur, genom att vi tar in feedback i vardagen. På sikt bidrar det också och till att vi får en bättre arbetsmiljö.”

Chef Seminarium: Bli en bättre mötesledare under en halvdag med Micke Darmell

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.