bored_webb2

Ställ enkla frågan – få bättre möteskultur

En kort enkel fråga i slutet av alla era interna möten. Svårare än så behöver det inte vara att vända en trist möteskultur. Chef har tjuvkikat i mötesexperten Micke Darmells verktygslåda. Här är några av hans enkla knep.

Vill man vända en trist och oengagerad möteskultur på arbetsplatsen så finns det en mängd saker man kan göra. Sådant som mötesexperten Micke Darmell hjälper hundratals företag och organisationer med i sitt jobb som möteskonsult och mötesutbildare.

”Egentligen är det ju märkligt att de flesta chefer, som tillbringar kanske 25 år av sitt yrkesliv i mötesrummet, ofta saknar utbildning i hur man har möten. Ofta tar vi bara efter vad vi har sett andra göra. Det är så vi har lärt oss hur leken möten ska lekas.”

Det ställs krav på att möten ska vara effektiva, engagerande, kreativa.

”Det är lätt att säga, men om man inte är utbildad i mötesteknik? Hur ska man då veta hur man får till delaktighet i ett möte? Hur man gör när det blir tyst? Kanske gör man klassiska fel, gång på gång, som att inleda med en Powerpoint”, säger Micke Darmell.

Han har en rad verktyg att ta till när möten kör fast. Han vet hur man effektivt använder sig av en ”energizer” när engagemanget dalar, eller när det är läge för en ”icebreaker”.

Ett knep kan vara att ha på musik i rummet inför ett möte.

”Vid övningar så vågar mötesdeltagarna prata mer med varandra när det finns bakgrundsmusik. Det blir mer surr, andra dialoger”, förklarar han.

Övningar som lyfter mötet

Bikupa – Korta dialog-/reflektionsstunder där man pratar 2-6 personer i grupp.
Energizer – Övning på några minuter som görs för att skapa energi i mötet.
Icebreaker – Övning som används för att lätta upp stämningen och ta bort eventuell nervositet. Skapar energi.

Vi ber Micke Darmell om förslag på hur det går att lyfta en trist möteskultur, att göra slut på mötesgäspande lite mer på sikt.

”Om ni vill ha en förändring så kan ni bestämma en spelregel: att i slutet av varje möte ta en snabbrunda och fråga ”Vad gjorde vi bra i det här mötet?” Bara den enkla frågan.”

Han lovar att det är en enkel rutin som kommer att ge effekt.

”Frågan puffar i det som var bra och ger självförtroende att fortsätta med det nästa gång. Vi vet ju ofta ändå vad i ett möte som inte har varit bra, så det behöver vi inte gå ner oss i.”

Micke Darmell kallar sig mötesevangelist och är en av Sveriges mest uppskattade och anlitade föreläsare. Han har över 20 års erfarenhet från mötesbranschen och driver sedan åtta år tillbaka gr8 meetings som hjälper organisationer förbättra sina möten.

”När organisationer mäter och skruvar på allt annat för att förbättra produktiviteten, varför får dåliga möten bara pågå”, undrar han.

I sin bok Uppkopplad eller Avkopplad belyser han hur den ständiga uppkopplingen påverkar oss och våra relationer på jobbet och hemma.

Med den här frågerutinen i ryggen kommer ni kunna se effekt också utanför mötesrummen, menar Micke Darmell.

”Efter 3-6 månader så flyttar den här ambitionen att uppmärksamma det vi gör bra ut också utanför våra möten. Den nya mötesvanan hjälper till i bygget av en feedbackkultur, genom att vi tar in feedback i vardagen. På sikt bidrar det också och till att vi får en bättre arbetsmiljö.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

opopular
Karriär

10 sätt för att bli impopulär på Linkedin

Linkedin är en fantastisk plattform för att knyta till sig nya kontakter. Men det kan också bli väldigt fel.

Mia Malmenäs, Mapi
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Så vinner arbetsgivaren på ditt kompetenslyft

Du lyfter din karriär med en ledarskapsutbildning i världsklass. Din arbetsgivare får tillgång till viktig ny kompetens. Mia Malmenäs ser en tydlig win-win med sin Executive MBA-utbildning på Stockholms universitet.
friends
Kommunikation

Kompis på jobbet? Så lyckas du som chef

Här är 5 råd för att lyckas med konstycket: Kompis och chef – på samma gång.
sapo
Beslutsfattande

Så är den nye rikspolischefen

Han är polisen som klättrat hela vägen upp för att bli general­direktör för Säkerhetspolisen. Med Anders Thornberg som Säpochef präglas organi­sationen av stor öppenhet och han låter yngre medarbetare ”skugga” honom för att lära sig jobbet. Men hur bra är han egentligen på att släppa kontrollen?

mejla-2
Kommunikation

10 saker du aldrig ska skriva i ett jobbmejl

Här är ämnen som kan vara extra känsliga när du skickar jobbmejl.
tala
Kommunikation

Därför är din presentation sövande – och hur du gör istället

Så här håller du en presentation – utan att åhörarna zoomar ut under mötet.
butterfly
Annonssamarbete Chef + Experis

Nya egenskaper skiljer ut Sveriges bästa chefer

Juryarbetet med att sålla fram landets bästa chefer till Chefgalan ger en unik möjlighet att trendspana på svenskt ledarskap. Tydligt är att det tuffa förändringstempot ställer nya krav. ”Finalisterna har tagit till sig nya egenskaper och applicerar dem i sitt ledarskap. Det skiljer ut dem från andra”, säger Helen Remnås på Experis, som varit med i hela processen.
sakersage
Kommunikation

10 saker du aldrig ska säga på jobbet

Det är bra att ha nära och trygga relationer på jobbet. Men det finns ändå saker som inte lämpar sig på en arbetsplats. Här är 10 exempel på samtalsämnen du helst ska undvika.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden