Chef Live: Ansvarsfullt ledarskap – nödvändigt för affär och innovation
Ny forskning visar att ansvarsfullt ledarskap är en nyckel till innovation och lönsamma affärer.
I Chef Live möttes forskare, Stora Ensos vd Per Lyrvall och Apotekets kommunikationschef Magnus Frisk för att dela sina erfarenheter.
Hur kan chefer och företag göra för att växla in på rätt spår?
Annonssamarbete: Handelshögskolan i Stockholm
Forskarna Ingalill Holmberg och Pernilla Petrelius Karlberg på Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur ansvarsfullt ledarskap kan göras till en drivkraft för innovation och hållbarhet.
I Chef Live (inspelning från den 24 november som du kan se här ovanför) berättar Pernilla Petrelius Karlberg mer om forskningen som också diskuteras utifrån konkreta erfarenheter från två bolag som själva jobbat mycket med ansvarsfullt ledarskap – Stora Enso och Apoteket.
Stora Enso har själva varit del av forskningsprojektet, som ligger till grund för boken ”Ansvarsfullt ledarskap: vägen till hållbara affärer”. Deras vd Per Lyrvall tar i Chef Live avstamp i de egna erfarenheterna från när Stora Enso 2014 hamnade i media med skandalrubriker om barnarbete hos en underleverantör i Pakistan. Krisen var ett faktum och både medarbetare, investerare och andra intressenter vände bolaget ryggen. En tuff resa började och Per Lyrvall delar med sig av erfarenheterna därifrån.
Bara ett par år senare utsågs Stora Enso till Sveriges mest hållbara bolag.
I Chef Live konstateras bland annat att ansvarsfrågan behöver genomsyra hela affären och att det då krävs en innovationsförmåga och ett ledarskap som går bortom finansiella nyckeltal och kortsiktiga ägarintressen. Här ringas också in vad ett sådant ledarskap faktiskt innebär.
Andra frågor som kommer upp är hur kopplingarna mellan ansvar och innovation ser ut och
vilka verktyg man som chef kan använda för att lyckas med både ansvarsfrågan och innovationskraften.
Strategiska förändringar kring innovation, hållbarhet och ökat ansvar är helt avgörande för företagsöverlevnad och framgång. I Chef Live ges en bild av hur ledare och företag, med stöd i forskning, kan göra för att växla in på rätt spår.
I Chef Live den 24 november medverkade Pernilla Petrelius Karlberg, en av forskarna bakom studien, och Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso samt Magnus Frisk, kommunikationschef på Apoteket. Webbinariet modererades av Sara Marczak.