När företag jobbar med ansvarsfrågan på nya sätt så ökar innovationskraften, visar ny forskning.
När företag jobbar med ansvarsfrågan på nya sätt så ökar innovationskraften, visar ny forskning.

5 steg: Växla till det nya sättet att jobba med innovation

Ny forskning visar att det behövs en koppling till ansvarsfullt ledarskap om bolag ska lyckas med sin innovation på lång sikt.
Här är fem steg för chefer och företag som vill hamna på rätt spår.

Strategiskt arbete kring innovation, hållbarhet och ökat ansvar är helt avgörande för företags överlevnad. Ansvarsfrågan behöver skära genom hela organisationen, tvärs genom alla avdelningar och grupper på företaget. Men vad innebär ett ansvarsfullt ledarskap och hur kan det bidra till innovation? I ett forskningsprojekt på Handelshögskolan, finansierat av Vinnova, har Ingalill Holmberg och Pernilla Petrelius Karlberg undersökt just detta.
”Det finns ingen modell som talar om vad ansvarsfullt ledarskap är. Man kan inspireras av andra men måste starta i sin egen verksamhet och sin egen kontext. Gräv där du står och börja med det du har!” säger Ingalill Holmberg.

Lär dig mer – webbinarium 24 november

Ansvarsfullt ledarskap alltmer affärskritiskt – och en viktig drivkraft för innovation
På webbinariet Chef Live den 24 november möter du bland annat forskaren Pernilla Petrelius Karlberg, Ann Carlsson, vd Apoteket och Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso.
Ta tillfället till 45-minuters egen ledarutvecklingstid!
Chef Live är kostnadsfritt och anordnas av Chef i samarbete med Handelshögskolan och Vinnova.

Anmäl dig här

I studien, där forskarna följde chefer på Telia, EQT och Stora Enso under två års tid, visar resultatet tydligt att företagen behöver jobba med ansvarsfrågan på nya sätt. Och när de gör det, ökar innovationskraften.
”Det handlar om att dra fram nya gränsytor tvärs genom organisationen på andra ledder än de vanliga silosarna. Sedan handlar det mycket om att från högre nivå släppa lite på kontrollen och våga bryta upp status och hierarkier. Räkna med att det kommer bli konflikter, men konflikt är inget misslyckande! Det är ett normaltillstånd och om det inte blir gnissel så uppfattas inte frågan som tillräckligt viktig”, säger Pernilla Petrelius Karlberg.

Pernilla Petrelius Karlberg och Ingalill Holmberg forskar om samband mellan ansvarsfullt ledarskap och innovation. Foto: Martina Huber, Nicklas Gustafsson

Läs också: Forskare: ”Glappet mellan ansvar och innovation måste fyllas”

Till alla chefer som vill börja utforska hur de själva jobbar med ansvar och innovation, finns fem användbara verktyg och förhållningssätt som forskarna rekommenderar i boken ”Ansvarsfullt ledarskap – vägen till hållbara affärer”:

1. Gräv där ni står!

Jobbet med ansvarsfrågan måste utgå från er egen kontext. Vilka ingår i just ert ekosystem och hur påverkar de era flöden? Leverantörer, kunder, myndigheter, distributörer, konsumenter med flera, först när ni förstår intressenterna i just er omvärld och hur ni påverkar varandra, kan ni börja utforma ert ansvarstagande. FN:s 17 globala hållbarhetsmål är ett bra exempel, alla mål är viktiga men olika aktörer väljer att prioritera de mål som är viktigast för dem. På samma sätt kan ni låta sammanhanget – bransch, timing och intressenter – påverka hur just er organisation ska jobba kring ansvarsfrågan.

2. Skapa ett attraktivt skyltfönster

Samtidigt som arbetet pågår med att utveckla verksamheten behöver ni jobba med att utveckla bilden av verksamheten. Det är en fin balansgång mellan de båda – självklart skjuter ni er själva i foten om ni kommunicerar att ni är de mest ansvarstagande i branschen om ni inte har några resultat från ert ansvarsarbete att visa upp, men forskningen visar att det blivit allt viktigare att visa upp ett attraktivt skyltfönster för att skapa legitimitet och säkra resurser. Genom att skapa spännande storytelling kring den egna verksamheten bygger ni förtroende och legitimitet, och allt pekar på att det blir viktigare att berätta på vilket sätt ni som företag tar ansvar, snarare än att berätta om specifika produkter.

Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso, berättar om arbetet med att återfå förtroendet efter en barnarbetesskandal hos en underleverantör i Pakistan.

Läs också: Stora Ensos Per Lyrvall om vägen från barnarbetsskandal till hållbarhetspris: "Man är aldrig så bra som man tror att man är"

3. Var lagom transparent

Transparens har blivit ett riktigt modeord. Att vara transparent är fint och uppfattas nästan som ett slags mirakelmedel för att skapa tillit och legitimitet, underförstått finns ett antagande att transparens motverkar alla former av oegentligheter och skandaler. Men att öppna upp ett företag kan också skapa förvirring och otydlighet samt leda till ökad risk för granskning och kritik. Transparens är viktigt men behöver hela tiden kalibreras mot omvärlden, så gör er läxa ordentligt och överväg noga vilka effekter ni kan få av att exponera ert förändringsarbete i realtid.

4. Använd friktion och gnissel som drivmedel

Att driva innovation handlar till viss del om att göra människor missnöjda. Att ompröva synsätt och ändra beteendemönster sker inte utan visst motstånd. Konflikter kan inte undvikas i ett förändringsarbete, så lika bra att från början ha siktet inställt på friktion – tänk att utan gnissel blir det omöjligt att växla spår! Och det kommer alltid finns de som tycker att man ska ”inte ändra ett vinnande koncept”. Här krävs ett starkt engagemang från högsta ledningen och en ständig avvägning av hur mycket friktion organisationen tål innan förändringsprocessen äventyras.

5. Värdegrund är inte allt

Forskningen visar tydligt vikten av att vara värderingsstyrda och att forma kulturer som är unika för den egna verksamheten. Samtidigt räcker det inte att förlita sig på alla medarbetares individuella moraliska kompass för att bedriva ansvarsfullt ledarskap. En stark företagskultur är inte heller nog. Det är samspelet mellan medarbetarnas individuella värderingar och företagets kultur som vid sidan av smarta innovationsdrivande processer och ett holistiskt perspektiv på hållbarhet lägger grunden för innovation. Värderingarna är ingenting som ska tas fram och ses över en gång per år utan ett kontinuerligt arbete som sätter fokus på ansvarsfrågor i hela verksamheten.

Text: Sara Marczak

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Center for Advanced Studies in Leadership HHS, med finansiering av Vinnova

Ansvarsfullt ledarskap – vägen till hållbara affärer

Forskarna Ingalill Holmberg och Pernilla Petrelius Karlberg på Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur ansvarsfullt ledarskap kan göras till en drivkraft för innovation och hållbarhet.

Boken ”Ansvarsfullt ledarskap: vägen till hållbara affärer” baseras på forskningsprojektet Responsible Business som genomfördes vid Center for Advanced Studies in Leadership vid Handelshögskolan under 2014-2020.

Relaterade artiklar

Collage: Orolig person i folksamling samt livspussel i form av ett pussel
Arbetsmiljö

Fler söker stöd för oro och relationer – färre för livspusslet

Ökad sjukskrivning, ökad efterfrågan på psykologsamtal och ergonomigenomgångar. De negativa konsekvenserna av pandemin för såväl arbetsgivare och medarbetare börjar synas.
digital kbt kan hjälpa mot oro över coronakrisen
Arbetsmiljö

Digital hjälp effektivt vid covid-oro

Ett helt nyutvecklat digitalt självhjälpsprogram för att hantera oro vid covid-19 har visat sig ha god effekt. Deltagarna hade också en signifikant förbättrad daglig funktion på arbetet, enligt forskarna på Karolinska institutet.
Person som lagar mat i stormkök
Ledarskap

Veckans trendspaning: ”Årets julklapp säger något viktigt om chefers svåra uppgift”

Att stormköket blir årets julklapp är ett tecken på den svåra balansgång mellan trygghet och innovation som chefer och ledare står inför framöver.
fragortillmedarbetare
Arbetsmiljö

Tre frågor du borde ställa till dina medarbetare just nu

Under covid 19-krisen är det lätt att missa viktiga aspekter av ledarskapet. Här är tre frågor du borde ställa till dina medarbetare som chef.
julfest1800
Ledarskap

Så fixar du julfesten på jobbet

I år kommer de flesta chefer och medarbetare inte äta julbord, dela ut julklappar och sjunga om tomtegubbar ihop på arbetsplatsen. Så vad gör vi? Och hur viktig är egentligen julfesten?
Person som ser uppgiven ut vid skrivbord
Karriär

Känner du dig ouppskattad av din chef? Här är 5 tips för förändring

Osynlig, tagen för given och klent med uppskattning på jobbet? Du är inte ensam. Men det finns hopp – det går att motivera sig ändå.
En hand med pulsklocka inställd på 10000 steg samt Cissi Elwin till höger i bild
Hälsa

Följ med på Chefs hälsoutmaning – ända fram till jul!

Chefredaktör Cissi Elwin har utmanat medarbetarna på Chef i en hälsoutmaning. Vi ska alla gå 10 000 steg var fyra gånger i veckan. Och klarar vi inte det blir det kollektiv bestraffning.
Två personer som hoppar fallskärm - eller precis ska hoppa
Motivation

Forskning: Fallskärmshoppning gör dig till en bättre chef

Efter att ha hoppat fallskärm höjdes tilltron till den egna ledarskapsförmågan rejält hos deltagarna, visar en ny studie från Stockholms universitet och Försvarshögskolan.