Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso, berättar om arbetet med att återfå förtroendet efter en barnarbetesskandal hos en underleverantör i Pakistan.
Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso, berättar om arbetet med att återfå förtroendet efter en barnarbetesskandal hos en underleverantör i Pakistan.

”Man är aldrig så bra som man tror”

När Stora Enso hamnade i media med skandalrubriker om barnarbete var krisen ett faktum. Medarbetare och investerare vände bolaget ryggen.
Men bara ett par år senare utsågs de till Sveriges mest hållbara bolag.
”Man ska absolut ta fullt ansvar men viktigast av allt är nog ändå att gå ut och säga att vi är inte perfekta, detta kan hända igen. Ingen ska tveka på att vi vill göra rätt”, säger Sverigechef Per Lyrvall.

2014 skulle det visa sig att en underleverantör till Stora Enso långt ner i leverantörskedjan i Pakistan använt sig av barnarbete för att samla in returpapper. Konsekvenserna blev tuffa och domen hård från såväl medarbetare som media, investerare och andra intressenter. Sjunde AP-fonden svartlistade bolaget för sin bristande förmåga att agera etiskt och hållbart.
”Det blev väldigt stigmatiserande under en period att tillhöra den här arbetsplatsen och medarbetarna kände inte igen sin arbetsgivare. Men som chef kan man inte göra något annat än att acceptera det som hänt och visa en genuin vilja att förändra”, säger Per Lyrvall.

En av få som inte vände företaget ryggen under den här perioden, var NGO:er som Rädda barnen. De insisterade på att Stora Enso skulle ha kvar sin verksamhet i Pakistan och istället, med deras hjälp, bidra till att sjösätta projekt som motverkar barnarbete. Även om det blev en tuff resa tillbaka till förtroende och engagemang hos medarbetarna, menar Per Lyrvall att det var enda vägen att gå. Det vill säga att vara engagerad och delaktig i att reparera skadan, vilket de fick möjlighet att göra.

Hör Per Lyrvall berätta mer – i Chef Live

Ansvarsfullt ledarskap alltmer affärskritiskt – och en viktig drivkraft för innovation
På webbinariet Chef Live diskuterade Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso, Mats Frisk, kommunikationschef på Apoteket och forskaren Pernilla Petrelius Karlberg kopplingarna mellan ansvarsfullt ledarskap, lönsamma affärer och innovation.
Ta tillfället till 45-minuters egen ledarutvecklingstid!
Chef Live anordnades av Chef i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm och Vinnova.

Läs mer och se video

Stora Enso är ett globalt företag med stark identitet och rötter som går tillbaka till 1288. De är ledande inom skogsvård och förnybara material och har historiskt haft självbilden att de kommit långt med sitt hållbarhetsarbete. Men fokus hade 2014 legat på miljöfrågan.

”Hållbarhet är ett stort område. Det finns företag som tycker att de jobbar hållbart för att de sopsorterar i lunchrummet men så kommer exempelvis metoo och de behöver se över hela sin företagskultur. Stora Enso har drivit hållbarhetsfrågan hårt när det kommer till förnybara material och cirkulär ekonomi, och vi gjorde all möjlig due diligence inför våra samarbeten men uppenbarligen hade vi inte tillräckligt bra koll långt ner i leverantörskedjan” förklarar han.

Per Lyrvall har varit jurist på Stora Enso sedan 90-talet men klev på rollen som Sverigechef mitt i krisen 2014, och tackade samtidigt ja till att vara med i en forskningsstudie om Ansvarsfullt ledarskap kopplat till innovation, som gjordes på Handelshögskolan i Stockholm.

Det var en självklarhet att vara med i studien, erfarenhetsutbytet som vi hade var väldigt värdefullt och jag såg det som att vi alla fick nya verktyg att stoppa i våra ryggsäckar inför nya situationer i framtiden. För oss på Stora Enso måste vi ju vara innovationsinriktade om vi ska kunna ta fram produkter som svarar upp mot den gröna omställning som vi pratar om, så ansvar och innovation hänger tätt ihop för oss”, säger Per Lyrvall.

Pernilla Petrelius Karlberg och Ingalill Holmberg forskar om samband mellan ansvarsfullt ledarskap och innovation. Foto: Martina Huber, Nicklas Gustafsson

Läs också: Forskare: ”Glappet mellan ansvar och innovation måste fyllas”

Forskarna Ingalill Holmberg och Pernilla Petrelius Karlberg följde Stora Ensos resa på nära håll genom studien.
”De tyckte att de var orättvist behandlade av media för något som hände på andra sidan jordklotet men Per gick tidigt ut med att man måste acceptera att medierna gör sitt jobb och att det faktiskt var ett fel som vi hade begått”, säger Ingalill Holmberg.

”Studien visade också hur mycket kraft det tog för Stora Enso att återfå engagemanget i organisationen. De fick lära sig att inte fokusera på en hållbarhetsfråga i taget, som miljöfrågan, utan istället låta alla hållbarhetsfrågor skära tvärs genom hela organisationen. Och att vara lyhörda för sin kontext och att den kan ändras över tid,” säger Pernilla Petrelius Karlberg.

När företag jobbar med ansvarsfrågan på nya sätt så ökar innovationskraften, visar ny forskning.

Läs också: 5 steg: Växla till det nya sättet att jobba med innovation

Bara ett par år efter skandalen rankades Stora Enso som mest hållbara bolag, vilket de gjorde tre år i rad 2018-2020, och de har även fått tillbaks kredden i sina etiska fonder.
Men Per Lyrvall menar ändå att hur ansvarsfullt ledarskap han än eftersträvar kan man aldrig förhindra framtida feltramp:
”Man är aldrig så bra som man tror att man är, även när man är världsmästare så kan det hända något som tar ner en därifrån på nolltid. Sedan ska man också komma ihåg att man är heller aldrig så dålig som omvärlden tror när man är sämst! Om vi inte hade varit ett värderingsdrivet bolag när vi haft våra kriser hade vi aldrig kommit tillbaks på banan så tidigt som vi gjorde. Det handlar om att outtröttligt gå ut och prata om alla bra saker som man gör, och samtidigt vara ödmjuk för att man kan begå misstag och erkänna att man inte är perfekt.”

Checklista: Chefens väg till en ansvarsfull chefsvardag

1. Var transparent och ta fullt ansvar för misstag – stora som små

2. Visa en vilja för förändring när misstag begåtts, och agera för förändringen. Ingen ska tveka på att ni vill göra rätt.

3. Jobba med värderingar och företagskultur hela tiden, och prata om vad ni som bolag vill stå för

4. Det räcker inte att fokusera på en hållbarhetsfråga i taget – ni måste ha ett holistiskt synsätt på hållbarhetsarbetet

5. Ansvarsfullt ledarskap friskriver er inte från misstag – var ödmjuk inför att kriser kan komma och att ingen är perfekt

Text: Sara Marczak

Video: Se Chef Live om ansvarsfullt ledarskap här

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Center for Advanced Studies in Leadership HHS, med finansiering av Vinnova

Ansvarsfullt ledarskap – vägen till hållbara affärer

Forskarna Ingalill Holmberg och Pernilla Petrelius Karlberg på Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur ansvarsfullt ledarskap kan göras till en drivkraft för innovation och hållbarhet.

Boken ”Ansvarsfullt ledarskap: vägen till hållbara affärer” baseras på forskningsprojektet Responsible Business som genomfördes vid Center for Advanced Studies in Leadership vid Handelshögskolan under 2014-2020.

Att snabbt kunna hjälpa till i coronakrisen, bland annat med att paketera handsprit, ökade engagemanget hos medarbetare, menar Anna-Lena Strömsten på Scania.
Annonssamarbete: Handelshögskolan i Stockholm

”Att hjälpa till finns i Scanias DNA”

En tvärnit i verksamheten startade en positiv kedjereaktion hos Scania. Att hjälpa till under pandemin har gett både ett innovationslyft och ny stolthet. ”Jag ser en nytändning hos medarbetarna”, säger Anna-Lena Strömsten, Head of People Development, hos lastbilstillverkaren.
Se webbinariet Chef Live i efterhand, med Apoteket, Handelshögskolan och Stora Enso.
46:07
Annonssamarbete: Handelshögskolan i Stockholm

Lär dig om ledarskapet som ökar innovation och lönsamhet

Video + Text

Svenska storbolag och forskare är överens: Det här är ledarskapet som bygger lönsamma affärer. Se webbinariet Chef Live där du lär dig om ansvarsfullt ledarskap av Stora Ensos vd Per Lagervall, Apotekets Magnus Frisk och forskare på Handelshögskolan.

När företag jobbar med ansvarsfrågan på nya sätt så ökar innovationskraften, visar ny forskning.
Annonssamarbete: Handelshögskolan i Stockholm

5 steg: Växla till det nya sättet att jobba med innovation

Ny forskning visar att det behövs en koppling till ansvarsfullt ledarskap om bolag ska lyckas med sin innovation på lång sikt.
Här är fem steg för chefer och företag som vill hamna på rätt spår.

Pernilla Petrelius Karlberg och Ingalill Holmberg forskar om samband mellan ansvarsfullt ledarskap och innovation. Foto: Martina Huber, Nicklas Gustafsson
Annonssamarbete: Handelshögskolan i Stockholm

Forskare: ”Glappet mellan ansvar och innovation måste fyllas”

Vad har Telia, EQT och Stora Enso gemensamt? Svar: Deltagandet i en forskningsstudie om ansvarsfullt ledarskap på Handelshögskolan i Stockholm. Storbolagen vill visa hur ledare kan jobba med ansvarstagande och innovation i integrerade processer.

En bild på två händer. En läkare har lagt sin hand över en patients hand, i en tröstande gest.
Hållbarhet

Chefskris i vården: Hälften vill sluta

Hälften av alla chefer inom vård och omsorg funderar på att sluta sitt jobb. Gränsen verkar vara nådd för de hårt belastade cheferna. Fyra av tio rekommenderar inte andra att satsa på ett chefsjobb inom vården. Det visar en ny rapport från LIVO.

Foto med ett glödande jordklot.
Hållbarhet

Här är allt du behöver veta om klimatkrisen – på två minuter

Hur ska mänskligheten lösa sin kanske svåraste kris hittills, klimatkrisen? Något enkelt svar finns inte, men här är åtminstone en snabbskiss av problembild, pågående insatser och möjliga vägar framåt.

Illustrayion med en person som har en stor tankebubbla full med klimatkatastrofer.
Hållbarhet

Lyssna och trösta räcker inte vid klimatångest

Det finns egentligen bara ett sätt att hantera medarbetares klimatångest – och det är att som arbetsgivare och företagsledare driva ett seriöst klimatarbete. Det säger klimatpsykologen Frida Hylander.

Porträtt av Brandhorst-Satzkorn i arbetskläder och skyddshjälm.
Hållbarhet

Så tvättar hon den tyngsta industrin

Hållbarhetschef i ett kraftigt miljöstörande företag, hur går det ihop? ”Jag sökte en utmaning”, säger Anna Brandhorst-Satzkorn, hållbarhetsdirektör inom gruvkoncernen Boliden, vars produkter samtidigt är väsentliga i den gröna omställningen.

Foto av ett smart kontor.
Hållbarhet

Så klimatsäkrar du kontoret

Produktion, resor och försäljning har i regel störst klimatpåverkan i din verksamhet. Det gör det inte mindre viktigt för dig som chef att klimatsäkra det som sannolikt är enklast att påverka: kontoret.

Illustration med en chef framför en industri.
Hållbarhet

Företagens klimatarbete: mycket snack och lite verkstad

Nio av tio chefer i Chefs undersökning anser att det är mycket viktigt eller viktigt att minska sin organisations klimatpåverkan. Ändå jobbar bara hälften av företagens ledningar aktivt med att göra det.
Illustration med ett huvud med träd, fåglar mm i.
Hållbarhet

Hållbarhet kräver inre omställning

Som chef behöver du förstå att det krävs en inre transformation för att på allvar kunna påverka klimatkrisen. Det menar Christine Wamsler, professor vid Lunds universitet och pionjär inom forskning när det gäller att förena hållbarhet med inre omställning.

Cissi Elwin.
Hållbarhet

Cissi Elwin: Jag vill kunna möta Harrys blick

Vi måste våga, vi måste orka. Om inte vi, som har en ledarposition och möjligheter att påverka, klarar det, vem ska då göra det? Vi har nog alla en Harry i vår närhet. Någon som vi måste kunna se i ögonen, skriver Cissi Elwin i sin nya krönika.