”Att hjälpa till finns i Scanias DNA”

En tvärnit i verksamheten startade en positiv kedjereaktion. Att hjälpa till under pandemin har gett Scania ett innovationslyft och ny stolthet.
”Jag ser en nytändning hos medarbetarna”, säger Anna-Lena Strömsten, Head of People Development, hos lastbilstillverkaren.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Handelshögskolan i Stockholm

Att snabbt kunna hjälpa till i coronakrisen, bland annat med att paketera handsprit, ökade engagemanget hos medarbetare, menar Anna-Lena Strömsten på Scania.
Att snabbt kunna hjälpa till i coronakrisen, bland annat med att paketera handsprit, ökade engagemanget hos medarbetare, menar Anna-Lena Strömsten på Scania.

När coronapandemin lamslog Sverige i mars 2020 avstannade lastbilsproduktionen och all övrig verksamhet för Scania i Sverige. Inom loppet av en vecka hade i princip alla 19 000 medarbetare i Sverige korttidspermitterats. Men bara några dagar senare erbjöds de att söka nya tillfälliga jobb – som gjorde skillnad i krisen.

Att mobilisera 19 000 medarbetare till möjligheten att rycka ut och stötta samhällsviktiga funktioner kan låta som en stor apparat. För Scania i Södertälje gjordes det i rekordfart – och var i princip några samtal bort.
”Vi ringde själva till Södertälje kommun, Södertälje sjukhus och Karolinska och frågade hur vi kunde hjälpa till under en begränsad tid, eftersom vi inte visste hur länge vårt produktionsstopp skulle pågå”, berättar Anna-Lena Strömsten, Head of People Development på Scania.

Ansvarsfullt ledarskap alltmer affärskritiskt – och en viktig drivkraft för innovation

På webbinariet Chef Live diskuterade Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso, Mats Frisk, kommunikationschef på Apoteket och forskaren Pernilla Petrelius Karlberg kopplingarna mellan ansvarsfullt ledarskap, lönsamma affärer och innovation.

Det första som hände var att en ny annonsrubrik skapades på intranätet där man lät ett trettiotal samhällsviktiga företag och institutioner annonsera efter folk. Scania har många anställda med den kompetens som vården och andra viktiga samhällsfunktioner behöver och givetvis även möjlighet att hitta nya lösningar för logistik och transporter, vilket visade sig bli betydande i krisen.

”Särskilt stolt är jag över att vi öppnade upp våra kanaler och erbjöd våra medarbetare att göra skillnad utan att själva agera mellanhand. Södertälje Sjukhus tog själva kontakt med de medarbetare som anmälde intresse för att stötta dem och vi stöttade med allt från ren sjukvård, montera upp en helt ny Covidavdelning, köra patienter, köra gods, lösa logistikfrågor och inköp av material. Sjukhusen och företagen administrerade det praktiska själva”, berättar Anna-Lena Strömsten.
På så sätt blev startsträckan oerhört kort. Och att få vetskap om hur många som hjälpt till i de olika verksamheterna blir svårt.
”Nej, vårt enda krav har varit att vi med kort varsel ska kunna kalla tillbaka vår personal eftersom vi inte visste när vi skulle komma igång igen. Men att kunna redovisa hur mycket vi hjälpt till är inte så viktigt, vi är ganska ödmjuka och har inte gjort någon stor sak av detta externt”, säger hon.

Stoppet i den svenska verksamheten kom att vara till den första september. Några av permitteringarna, bland annat i fabrikerna, upphörde tidigare än så medan andra medarbetare fortsatte in en bit på hösten, exempelvis till Getinge och Karolinska. Några få hittade i och med hjälpinsatserna nya jobb och kom aldrig ens tillbaka, utan valde att byta karriär i och med krisen.
”Jag ser en nytändning, både hos medarbetarna som kommit tillbaka och dem som lämnat. Jag tror det är viktigt att få göra det man brinner för, då mår vi bra och känner mening med livet, och jag kan bara gratulera dem som i och med det här har upptäckt att de har ett annat kall än att jobba här, vi vill ju alla utvecklas”, säger Anna-Lena Strömsten och fortsätter:

”Glöden i ögonen hos dem som gått upp jättetidigt på morgonen eller jobbat natt och känt att de bidrar, den är oslagbar. Detta att hjälpa till finns i vårt DNA, när du kommer som nyanställd till Scania så blir du omsluten av ’kom ska jag hjälpa dig’. Jag tror att det är anledningen till att det blev så lätt för oss att hjälpa till”, säger Anna-Lena Strömsten.

Vad är ansvarsfullt ledarskap för er på Scania?
Det handlar om att lyssna, att ta tag i problem, att alltid ha mod att se möjligheter och att vara öppna och ärliga även om vi inte är världsbäst på något. Att alltid vilja göra något bra.”

Forskning visar att ansvarsfullt ledarskap föder innovation, kan du ge något exempel på hur det syntes på Scania under pandemin?
”Vi har flera exempel på kreativa lösningar. Ett var när Nyköpings Sjukhus behövde några respiratorer som fanns i Frankrike och vi direkt sa: ’Ja det kan vi lösa’. Vi satte igång en kedja för att hjälpa till och löste det genom att frakta dem i en kunds lastbil med annat gods som ändå skulle transporteras från Frankrike till i Sverige. Krisen har verkligen visat hur mycket vårt samhälle är beroende av transporter och framför allt hållbara transporter, och då känns det extra roligt att visa att vi är en del av den lösningen.”

Innovativa idéer och insatser som Scania bidragit med under coronakrisen

Fler exempel på innovativa idéer och insatser som Scania bidragit med under coronakrisen:

  • En medarbetare hittade 6 000 oanvända regnrockar från en konferens i ett förråd som skickades till Södertälje sjukhus som skyddsutrustning.
  • Ett 30-tal personer från produktion och logistik skickades till ett medicinteknikbolag i Solna för att snabbt öka deras produktion av respiratorer.
  • Personal i Södertälje tillverkade visir av OH-papper och utskrifter från företagets 3D-skrivare.
  • Tusentals liter handsprit och ytdesinfektionsmedel köptes in på bulk och packades i Scanias lokaler i Södertälje om till pumpflaskor som sedan transporteras ut till vården i Stockholm.
  • Transporter ordnades vid uppförandet av ett fältsjukhus i Älvsjö.
  • Ett antal medarbetare körde bussar med personal till Karolinska för att de skulle kunna undvika kollektivtrafiken.
  • Scanias democenter i Södertälje lånade ut två trailers till sjukhusen i Huddinge och Solna där de användes som provtagningsstationer.

Text: Sara Marczak