Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.

Jia-Chwen Wu har titeln Product Owner och är teamledare för ett designteam och ett utvecklingsteam på sammanlagt 15 personer på Scandic Hotels. Hon är gravid i vecka 30 och bär på ett nytt liv. På sätt och vis skulle man kunna säga att hon redan fått ett. För skillnaden mot hur hon har det i dag jämfört med för drygt 15 år sedan, är milsvid.

”Nu är jag noga med att alla ska må bra på jobbet. Sitter någon och jobbar kvar länge kan jag säga att nu är det dags att gå hem. Visst kan jag jobba över själv också, men då sätter jag en klocka.”

Jia-Chwen Wus sömnproblem började redan på gymnasiet. Hon ville prestera och fick stressymtom som ont i magen.

”Ett tag fick jag sömnmedel, men jag blev så däckad av dem att jag hade svårt att komma upp på morgonen efteråt”, säger hon.

Jia-Chwen Wu beskriver sig som en nattuggla. När hon började på universitetet blev det lite lättare för då kunde hon själv styra sin tid. När hon därefter fick sitt första jobb eskalerade sömnproblemen igen.

Hon beskriver samma effekter som så många andra i Chefs sömnenkät: Nedstämdhet, oro, svårt att hålla fokus och att hon blev ostrukturerad.

”Det var ju första jobbet, så jag ville överprestera. Samtidigt tränade jag sent på kvällen tre gånger i veckan och kom i säng för sent. Jag sov så dåligt att jag till slut började hallucinera.”

Ett barn i röd tröja som läser en bok

Läs också: Forskning: Läs en god bok – och må bättre

Den figur som hon såg i hallucinationen fick Jia-Chwen Wu att inse att hon måste be om hjälp. Det här kunde hon inte klara själv. Hon trodde helt enkelt att hon höll på att bli knäpp. Så var det inte, men hjärnan gick ständigt på högvarv och behövde vila.

”En läkare som jag träffade berättade att studier på militärer visat att om man inte sover på tre dygn så är det vanligt med hallucinationer.”

Sedan dess har hon läst mycket om sömn- och hjärnforskning och har fått hjälp av både psykologsamtal och KBT-terapi.

”För mig har det handlat mycket om rutiner. Jag fick ett sömnschema där det stod när jag behövde börja varva ner på kvällen för att kunna somna och så vidare. Vartenda steg.”

Nu är det en skärmfri timme före läggdags, tydlig nervarvning under kvällen och tungt täcke som gäller. Coronapandemin har märkligt nog förbättrat sömnen ytterligare. När väl de första veckornas oro hade lagt sig, sjönk stressen.

”Sedan gör graviditeten sitt, jag är så trött nu att jag somnar jättelätt på kvällen.”

Hjärnforskaren Katarina Gospic förklarar hur hjärnan fungerar i kris. Foto Jenny Hammar/Brombergs

Läs också: Lär dig överlista din rädda hjärna

Innan hon fick bukt med problemen växte oron för alla möjliga följdsjukdomar som diabetes och alzheimer. Jia-Chwen Wu var till och med på vippen att bli överkörd (två gånger!) när hon var ouppmärksam medan hon var ute och gick. Numera är hon friskare än tidigare – och i balans.

Hon vet att hur hennes sömn funkar påverkar fler än bara henne själv. Teamet på jobbet kan ju inte ha en ledare som ”bara hattar omkring”, som hon beskriver det.

”Nu är jag bättre på att sätta gränser för mig själv; jag vet vad jag ska tacka ja och nej till. Sömnen är verkligen A och O. Jag kan sova dåligt någon natt här och där nu också, det är okej. Då får man vara snäll mot sig själv.”

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Illustration med hjärna, grönsaker och klockor
Hälsa

Vässa din hjärna med rätt mat

Du kan få ut större kapacitet ur din hjärna genom att inte bara tänka på vad – utan kanske framför allt hur och när du äter. Lättsmält under dagen och varmt och proteinrikt till kvällen är några av råden.
mattias_tornblom
Annonssamarbete Chef + Dustin

”Chefer – här är läxan inför nästa kris”

Ta tillvara lärdomarna. Hitta dina guldkorn. Och undvik att ha en taxi på uppfarten med taxametern på. Det är några råd som Mathias Törnblom på Dustin vill skicka med till chefer – inför nästa kris.
Pappa med två sjuka barn
Hälsa

Rusta dig: vabb-vågen är här

Upplever du att extra många av dina medarbetare varit hemma med sjuka barn på sistone? Du är inte ensam. Corona-vabbandet är just nu rekordhögt efter sommaren.
Dusch med vattenstrålar
Hälsa

Därför kan du bli mer produktiv – av en kalldusch

Genom att sänka temperaturen i duschen kan du öka produktiviteten och bli mer alert, visar forskning.
Kristina Ullgren, projektledare på RFSL, som infört 30 minuters friskvård varje dag
Hälsa

De har infört 30 minuters friskvård per dag – under corona

Hur motiverar man sina medarbetare att röra på sig under distansarbete? Det funderar många chefer och ledare på just nu. RFSL är en av de organisationer som har agerat – och infört 30 minuters friskvård per dag under corona.
Klocka och arbetsplats med sex timmars arbetsdag
Arbetsmiljö

Varannan: Vi klarar åtta timmars arbete på sex timmar

55 procent av de svarande vill införa sex timmars arbetsdag, visar en ny Sifo-undersökning. Dessutom menar varannan att de skulle få lika mycket gjort på sex timmar som på åtta.
Ge cheferna mer stöd, uppmanar Lilian Ekelin på andfrankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nu behöver chefen mer stöd – från sin chef

Svenska chefer har imponerat. Engagemang och välmående hos medarbetare har hållits uppe under pandemin. Men nu syns ett trendbrott. ”Cheferna behöver mer stöd”, säger hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.
Solnedgång och vattenfall och regnbåge
Hälsa

Öka din wow-faktor i livet – med förundran

Att blicka upp mot en gnistrande stjärnhimmel eller låta dig uppslukas av ett vackert musikstycke kan göra dig både friskare och gladare – och få dig att stressa mindre på jobbet. Det visar en ny bok om förundran.