Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.

Jia-Chwen Wu har titeln Product Owner och är teamledare för ett designteam och ett utvecklingsteam på sammanlagt 15 personer på Scandic Hotels. Hon är gravid i vecka 30 och bär på ett nytt liv. På sätt och vis skulle man kunna säga att hon redan fått ett. För skillnaden mot hur hon har det i dag jämfört med för drygt 15 år sedan, är milsvid.

”Nu är jag noga med att alla ska må bra på jobbet. Sitter någon och jobbar kvar länge kan jag säga att nu är det dags att gå hem. Visst kan jag jobba över själv också, men då sätter jag en klocka.”

Jia-Chwen Wus sömnproblem började redan på gymnasiet. Hon ville prestera och fick stressymtom som ont i magen.

”Ett tag fick jag sömnmedel, men jag blev så däckad av dem att jag hade svårt att komma upp på morgonen efteråt”, säger hon.

Jia-Chwen Wu beskriver sig som en nattuggla. När hon började på universitetet blev det lite lättare för då kunde hon själv styra sin tid. När hon därefter fick sitt första jobb eskalerade sömnproblemen igen.

Hon beskriver samma effekter som så många andra i Chefs sömnenkät: Nedstämdhet, oro, svårt att hålla fokus och att hon blev ostrukturerad.

”Det var ju första jobbet, så jag ville överprestera. Samtidigt tränade jag sent på kvällen tre gånger i veckan och kom i säng för sent. Jag sov så dåligt att jag till slut började hallucinera.”

Ett barn i röd tröja som läser en bok

Läs också: Forskning: Läs en god bok – och må bättre

Den figur som hon såg i hallucinationen fick Jia-Chwen Wu att inse att hon måste be om hjälp. Det här kunde hon inte klara själv. Hon trodde helt enkelt att hon höll på att bli knäpp. Så var det inte, men hjärnan gick ständigt på högvarv och behövde vila.

”En läkare som jag träffade berättade att studier på militärer visat att om man inte sover på tre dygn så är det vanligt med hallucinationer.”

Sedan dess har hon läst mycket om sömn- och hjärnforskning och har fått hjälp av både psykologsamtal och KBT-terapi.

”För mig har det handlat mycket om rutiner. Jag fick ett sömnschema där det stod när jag behövde börja varva ner på kvällen för att kunna somna och så vidare. Vartenda steg.”

Nu är det en skärmfri timme före läggdags, tydlig nervarvning under kvällen och tungt täcke som gäller. Coronapandemin har märkligt nog förbättrat sömnen ytterligare. När väl de första veckornas oro hade lagt sig, sjönk stressen.

”Sedan gör graviditeten sitt, jag är så trött nu att jag somnar jättelätt på kvällen.”

Hjärnforskaren Katarina Gospic förklarar hur hjärnan fungerar i kris. Foto Jenny Hammar/Brombergs

Läs också: Lär dig överlista din rädda hjärna

Innan hon fick bukt med problemen växte oron för alla möjliga följdsjukdomar som diabetes och alzheimer. Jia-Chwen Wu var till och med på vippen att bli överkörd (två gånger!) när hon var ouppmärksam medan hon var ute och gick. Numera är hon friskare än tidigare – och i balans.

Hon vet att hur hennes sömn funkar påverkar fler än bara henne själv. Teamet på jobbet kan ju inte ha en ledare som ”bara hattar omkring”, som hon beskriver det.

”Nu är jag bättre på att sätta gränser för mig själv; jag vet vad jag ska tacka ja och nej till. Sömnen är verkligen A och O. Jag kan sova dåligt någon natt här och där nu också, det är okej. Då får man vara snäll mot sig själv.”

chef_1800x1013
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet. 
Ett barn i röd tröja som läser en bok
Hälsa

Forskning: Läs en god bok – och må bättre

Att läsa en god bok är inte bara en skön verklighetsflykt utan har även visat sig vara bra för din psykiska hälsa. Läsning som medicin, så kallad biblioterapi, kan lindra oro och ångest.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Person som står framför sjö och skog
Hälsa

14 sätt att återhämta dig – i kristider

Just nu är det viktigt att ta hand om sig lite extra, inte minst för chefer och ledare. Återhämtning är en förutsättning för att orka i längden. Ny forskning visar dessutom att det går lika bra att återhämta sig på jobbet som utanför arbetstid.