Sociala kontakter håller hjärnan frisk

Ju längre tid den ofrivilliga isoleringen med att jobba hemma och hålla avstånd pågår desto viktigare är det för oss att motverka de negativa effekterna.

Hälsa
Publicerad

Forskare har sett att socialt engagemang ökar den grå massan i hjärnan. Nya rön rapporterade i Journal of Gerontology: Psychological Science, visar att man genom att föreskriva umgänge kan hjälpa äldre att undkomma demens på samma sätt som fysisk aktivitet kan skydda mot diabetes och hjärtsjukdomar. Forskarna menar att dessa rön inte enbart gäller äldre personer utan blir än mer aktuella i tider av social distansering under pandemin.

Det finns även en ökad risk för depression under osäkra tider, när vi tvingas ställa in eller skjuta fram viktiga händelser som studentfiranden, begravningar, bröllop och födelsedagskalas. Vilket kan leda till förändringar i sömn, aptit, energi, koncentration, dagliga rutiner och självkänsla.

Det kan inte sägas tillräckligt många gånger hur viktigt det är att du avsätter tid för att ta hand om dig. Psychology Today tipsar om vikten av att äta hälsosam och näringsrik mat, regelbunden träning och sömn. Och att vara närvarande i stunden, genom att då och då ta några medvetna djupa andetag för att minska stressen över all osäkerhet.

När det kommer till ditt sociala engagemang, lägg på ett extra kol, se till att sträcka ut din hand och erbjuda din hjälp, kontakta och höra av dig till de människor som är viktiga för dig. Om ni inte kan träffas så ring. Telefonsamtal har visat sig ge starkare band till människor än textmeddelanden. Starta gemensamma aktiviteter, kanske en träningsutmaning, kanske baka julens godaste kaka-utmaning. Våga prata om viktiga saker, berätta hur du känner det istället för att prata väder och vind.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden