immunforsvarcorona1800

Så stärker du ditt immunförsvar i tuffa tider

Det är extra viktigt under pressade tider att hålla immunförsvaret i trim. Läkaren Peter Martin rekommenderar att du försöker sova lite extra, tränar lagom mycket och boostar dig med extra vitaminer.

Det viktigaste för att inte själv bli smittad och för att förhindra smittspridning under coronakrisen är att följa Folkhälsomyndighetens rekommendation. Du kan nog reglerna vid det här laget.

Fysisk distansering, tvätta händerna i minst 30 sekunder, inte ta dig i ansiktet, sprita handtag och andra saker i framför allt stål och plast, och undvika folksamlingar.

Det är det du kan göra för att inte smittas av coronaviruset.

oro

Läs också: Så hanterar du din och dina medarbetares oro

Men du kan även hjälpa ditt allmänna hälsotillstånd på traven genom att stärka ditt immunförsvar. Det säger läkaren Peter Martin på Fun Med. Immunsystemet är nämligen väldigt energikrävande. Så du bör värna de vanliga hygienfaktorerna lite extra under stressen och pressen just nu. Och passa på att utnyttja den ofrivilliga paus eller det lugnare tempo som hemmajobbandet kan resulterar i.

  1. Sömn. Om man sover för lite blir man lättare sjuk. ”Försök stänga av Netflix en timme tidigare och passa på att sova ikapp. För många i det hektiska arbetslivet, inte minst i ledande position, kan det här vara ett unikt tillfälle till att få ta det lite lugnare,” säger Peter Martin.
  2. Dra ner på stress. Fastna inte i nyhetsflödet. Begränsa antalet gånger du uppdaterar dig per dag. ”De flesta människor kollar nyheterna alldeles för ofta. För varje gång du gör det ger det ett kortisolpåslag som dämpar immunförsvaret”.
  3. Träna lagom. Gå eller springa i lagom tempo är bäst. Ta inte ut dig fullständigt. Det belastar ditt immunförsvar och ökar med andra ord risken för att du ska insjukna.
Malin Skans, chef på Handelsbanken.

Läs också: Chef på Handelsbanken: ”Vi handspritar kodlåsen flera gånger om dagen”

Peter Martin betonar att ett starkt immunförsvar är en långsiktig åtgärd som man bygger upp under lång tid genom att ha en bra grundhälsa. Om du över tid vill ha en välfungerande kropp rekommenderar han att du även tittar på vilka näringsämnen och kosttillskott du får i dig. Godkända hälsopåståenden för kosttillskott är strikt reglerat av Livsmedelsverket, men följande vitaminer bidrar enligt dem ”till immunsystemets normala funktion”:

  • C-vitamin
  • D-vitamin
  • B6, B12
  • Folsyra
  • Järn
  • Selen
  •  Zink
  • Koppar
Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.

Läs också: Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

”Forskningen är spretig, men man har till exempel sett att C-vitamin kan halvera insjuknandet i förkylningar hos de som är fysiskt aktiva, och har i andra studier kunnat förkorta längden på förkylningar. Det finns också flera randomiserade studier som visar att C-vitamin kan minska insjuknandet i lunginflammation och dessutom ge en bättre behandlingseffekt”.

”Många tror att de får i sig vad de behöver via en bra kost. Den vanliga sjukvården mäter inte dessa värden, men när man gör det ser man ofta näringsbrist av ett eller annat slag”, säger Peter Martin.

Cissi Elwin

Läs också: Cissi Elwin: Aldrig har behovet av goda ledare varit så stort som nu

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

oro, anpassningsstörning, psykologi
Hälsa

Lider du också av anpassningsstörning?

Efter en kris, som en pandemi, kan det komma en psykologisk reaktion i form av förstärkt oro, ångest och depression. Det händer så ofta att den fått ett eget namn – anpassningsstörning. Så här hjälper du dig själv och dina medarbetare att hantera den.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Man som springer och har en tankebubbla med en facebook-tumme i
Hälsa

Skryt ger träningspepp

Träna med en kompis och skryt om det i sociala medier. Så lyder receptet som motiverar dig till att hålla i din träning och förbättra din hälsa.
Person på väg från kbt-terapi
Hälsa

KBT kan boosta ditt immunsystem

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har dokumenterad effekt på mentala problem som utbrändhet, depression och orosproblematik – men inte bara det. Nu har man även sett att det boostar kroppens biologiska system.
Person med huvudet in en skärm som drar ut en elkontakt
Hälsa

Därför blir du så trött av videomöten

Känner du dig också helt slut efter en dag av videmöten på distans? Anledningen är att den dissonans som uppstår när våra hjärnor – men inte våra kroppar – är tillsammans orsakar motstridiga känslor som är utmattande att hantera.
Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.