imunforsvar

Så stärker du ditt immunförsvar i tuffa tider

Det är extra viktigt under pressade tider att hålla immunförsvaret i trim. Läkaren Peter Martin rekommenderar att du försöker sova lite extra, tränar lagom mycket och boostar dig med extra vitaminer.

Det viktigaste för att inte själv bli smittad och för att förhindra smittspridning under coronakrisen är att följa Folkhälsomyndighetens rekommendation. Du kan nog reglerna vid det här laget.

Fysisk distansering, tvätta händerna i minst 20 sekunder, inte ta dig i ansiktet, sprita handtag och andra saker i framför allt stål och plast, och undvika större folksamlingar.

Det är det du kan göra för att inte smittas av coronaviruset.

oro

Läs också: Så hanterar du din och dina medarbetares oro

Men du kan även hjälpa ditt allmänna hälsotillstånd på traven genom att stärka ditt immunförsvar. Det säger läkaren Peter Martin på Fun Med. Immunsystemet är nämligen väldigt energikrävande. Så du bör värna de vanliga hygienfaktorerna lite extra under stressen och pressen just nu. Och passa på att utnyttja den ofrivilliga paus eller det lugnare tempo som hemmajobbandet kan resulterar i.

  1. Sömn. Om man sover för lite blir man lättare sjuk. ”Försök stänga av Netflix en timme tidigare och passa på att sova ikapp. För många i det hektiska arbetslivet, inte minst i ledande position, kan det här vara ett unikt tillfälle till att få ta det lite lugnare,” säger Peter Martin.
  2. Dra ner på stress. Fastna inte i nyhetsflödet. Begränsa antalet gånger du uppdaterar dig per dag. ”De flesta människor kollar nyheterna alldeles för ofta. För varje gång du gör det ger det ett kortisolpåslag som dämpar immunförsvaret”.
  3. Träna lagom. Gå eller springa i lagom tempo är bäst. Ta inte ut dig fullständigt. Det belastar ditt immunförsvar och ökar med andra ord risken för att du ska insjukna.
Malin Skans, chef på Handelsbanken.

Läs också: Chef på Handelsbanken: ”Vi handspritar kodlåsen flera gånger om dagen”

Peter Martin betonar att ett starkt immunförsvar är en långsiktig åtgärd som man bygger upp under lång tid genom att ha en bra grundhälsa. Om du över tid vill ha en välfungerande kropp rekommenderar han att du även tittar på vilka näringsämnen och kosttillskott du får i dig. Godkända hälsopåståenden för kosttillskott är strikt reglerat av Livsmedelsverket, men följande vitaminer bidrar enligt dem ”till immunsystemets normala funktion”:

  • C-vitamin
  • D-vitamin
  • B6, B12
  • Folsyra
  • Järn
  • Selen
  •  Zink
  • Koppar
Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.

Läs också: Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

”Forskningen är spretig, men man har till exempel sett att C-vitamin kan halvera insjuknandet i förkylningar hos de som är fysiskt aktiva, och har i andra studier kunnat förkorta längden på förkylningar. Det finns också flera randomiserade studier som visar att C-vitamin kan minska insjuknandet i lunginflammation och dessutom ge en bättre behandlingseffekt”.

”Många tror att de får i sig vad de behöver via en bra kost. Den vanliga sjukvården mäter inte dessa värden, men när man gör det ser man ofta näringsbrist av ett eller annat slag”, säger Peter Martin.

Cissi Elwin

Läs också: Cissi Elwin: Aldrig har behovet av goda ledare varit så stort som nu

chef-prenumerera-1800-2
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Beställ 6 nummer för endast 399 kr (värde 960 kr) nu!

Relaterade artiklar

ergonomi
Hälsa

Så gör du hemmakontoret ergonomiskt riktigt

Ländrygg, skulderblad och nacke tar stryk. Speciellt om du tillhör ostbågs-arbetarna i tv-soffan. Så här ordnar du till en enkel men ergonomiskt riktig arbetsplats hemma.
Konsultchefen Sebastian Persson jobbar och studerar samtidigt. Foto: Niklas Björling
Annonssamarbete Chef + SBS Exective MBA

Dubbellivet som ger ett karriärlyft

En fot i akademiska studier. Den andra i chefsvardagen. ”Både jag och min arbetsgivare utvecklas och tjänar på det”, säger managementkonsulten Sebastian Persson om Executive MBA-utbildningen han går på Stockholms universitet.
vardagstrana
Hälsa

Pausgympan – viktigare än någonsin

Hemmajobbandet får våra kroppar att bli allt mer ostbågslika. Vi sitter dåligt och rör oss alldeles för lite. Här är hälsoinspiratören Leila Söderholms bästa tips på pausgympa.

oro
Hälsa

Så hanterar du din och dina medarbetares oro

Frågorna som coronakrisen framkallar är många: hur ska vi hålla verksamheten igång? Hur mår mina medarbetare egentligen? Hur ska det gå ekonomiskt? Vad händer om situationen blir långvarig? Tänk om vi måste göra oss av med folk? Och hur går det för mina gamla föräldrar? Chef har samlat de bästa tipsen för hur du hanterar oron.
rolandflaig
Hälsa

Årets Hälsofrämjande Chef 2020: Roland Flaig, vd för RWEs nordiska verksamhet

Han tror på att fokusera på det positiva och mäter frisktalen, inte sjuktalen. Bakgrunden som psykolog har också gett Roland Flaig, vd för RWE i Norden och årets hälsofrämjande chef, en mängd verktyg för ledarskapet. ”Jag har nog ett större människointresse än den genomsnittlige chefen.”

happywork-2
Hälsa

Forskning: Ledarskap har dubbel påverkan på hälsan

Ditt ledarskap påverkar dina medarbetares hälsa och välbefinnande. Både ditt direkta agerande och din indirekta påverkan på arbetsplatsen har betydelse. Det visar en granskning av 33 nordiska forskningsartiklar.

Få skräddarsydd spetskompetens på plats på tre månader. Michael Egnell på Experis Academy förklarar hur. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis Academy

Här är företagens nya snabbväg till spetskompetens

Rekrytering, intensivutbildning och introduktion – på bara tre månader.
”De som kommer från oss blir produktiva från dag ett”, säger Michael Egnell på Experis Academy.

tyngdtacke
Hälsa

Tyngdtäcke – så funkar nya sömntrenden

Hör du till dem som ligger och snurrar i sängen inför tuffa beslut eller ännu en runda av lönesamtal? Då har du säkert inte undgått att se reklamen för tunga täcken. Bara täcket är tungt nog ska man somna snabbare, sova lugnare och må bättre. Eller?