Så skriver du ett riktigt bra och säljande cv

Karriärrådgivaren Monica Renstig har hjälpt tusentals personer att komma till intervju. Här ger hon sina allra bästa CV-tips.

Karriär
Publicerad

Vad

Bästa CV:et bör enligt Monica Renstig innehålla: * Tre arbetsprojekt med ett resultat * Tre relevanta arbetsplatser * Tre relevanta utbildningar

Nytta

Här lär du dig skriva det optimala cv:t.

Monica Renstig var en av Sveriges första karriärrådgivare när hon började 1989. Sedan dess har hon coachat 1 500 kvinnor och 300 män i karriären.

Våren 2016 gav Monica Renstig ut boken ”Planka cv” – där hon har samlat de bästa cv:en och meningarna som lett till jobb. Boken slår ett slag för spontanansökningar som den helt oöverträffade metoden att skaffa sig ett nytt jobb på. Men det handlar inte bara om att kontakta rätt person i rätt ögonblick – utan även att göra det på rätt sätt.

”Ett CV är ett säljbrev, det ska väcka intresse. Du behöver inte redovisa allt. Många vågar inte ha några luckor. De verkar rädda att någon ska tro att de har suttit i fängelse”, säger Monica Renstig.

Här delar Monica Renstig med sig av sina bästa tips om hur du skriver de två delarna i en jobbansökan:

1. Intressebrev/personligt brev

  • Börja inte med att skriva ”jag heter” eller ”jag söker tjänsten som”. I stället: Pang på! Förklara i första meningen varför du söker jobbet. Exempel: ”Jag har 15 års erfarenhet som marknadschef…”
  • I stället för att tala om vad du har gjort, fokusera på framtiden, vad som kommer att hända om de anställer just dig. Exempel: ”Eftersom jag har 15 års erfarenhet av marknadsföring kan jag ….”. Tala om vad du kan tillföra.
  • Matcha din kompetens med vad företaget behöver. Alltså, ta upp just de färdigheter och kunskapsområden som den blivande arbetsgivaren är intresserad av.
  • Tala också om varför du söker ett nytt jobb. Exempel: ”Jag har varit 10 år på min arbetsplats och söker nu nya utmaningar”.

2. CV/meritförteckning

  • Många rabblar alla sina anställningar. Tänk så här i stället:
  • Gör om dina anställningar till kunskaper och färdigheter. Det är dina kunskaper som du blir anställd på. Exempel: ”Har goda kunskaper i …”, ”mycket goda kunskaper i …”
  • Lista även vilka personliga egenskaper du har som är relevanta för jobbet.
  • Lista tre projekt i din karriär som du är särskilt nöjd med. Det ska vara de tre bästa arbetsuppgifterna du någonsin utfört. Skriv vilket resultat du uppnådde, och det ska vara mätbara resultat. Exempelvis hur mycket pengar du sparade åt din arbetsgivare, eller hur mycket du tjänade. Eller hur många nya kunder ni fick.
  • Lista de tre senaste relevanta arbetsplatserna du varit på. Skriv inte upp alla.
  • Lista dina relevanta utbildningar. Du behöver bara skriva vilket år du tog din examen, inte hur många år du tog på dig.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden