jobbsjuk
Sjuk men går till jobbet ändå? En vanlig syn så här års.

Så påverkas du av sjuknärvaron

Förkylningssäsongen är i full gång och kanske gör julstressen oss extra mottagliga för virus. Men vad är egentligen de långsiktiga effekterna av att gå till jobbet sjuk? Chef reder ut.

Det spelar mindre roll vad vi egentligen kallar det: ”sjobba”  – nyord myntat i samband med Chefs undersökning i ämnet för ett par år sedan – flexsjuka eller det inom forskningen använda begreppet sjuknärvaro: Allt detta arbete som utförs i gränslandet mellan att vara för sjuk för att (egentligen) jobba och för frisk för att inte klaga (alltför mycket). Helt enkelt, det krav många känner på att göra sitt jobb oavsett förkylningsgrad.

Först och främst: Varför går vi till jobbet trots att vi är sjuka? Arbetsmiljöverkets senaste statistikrapport från 2018 visade på några olika orsaker. Den vanligaste, att man är av uppfattningen att ”ingen annan kan göra mitt jobb”, var också den anledningen som flest män valde som förklaring till sin sjuknärvaro.

För kvinnor var i stället anledningen ”jag vill inte belasta mina kollegor” vanligare. Längre ner på listan återfanns skäl som att man gillar sitt jobb, att man inte har råd att vara sjuk, inte vill bli sedd som lat eller att man ser en stolthet i att inte vara sjukskriven.

 

jobbhalsohost

Läs också: 11 tips – så får du en friskare jobbhöst

I Chefs egen undersökning från 2016 dominerade argumentet ”Jag har en nyckelposition och det finns ingen annan som kan göra mitt jobb.” Dessutom svarade knappt hälften, 49 procent, att de alltid eller ofta går till jobbet när de är sjuka. Och på frågan om man jobbar hemifrån trots sjukdom svarade ännu fler – 64 procent – alltid eller ofta.

Dock verkar det inte som att sjuknärvaron har ökat över tid. Det enligt Klas Gustafsson, forskare på Karolinska och en av författarna till en färsk studie om sambandet (japp, det finns ett samband) mellan förtidspension och sjuknärvaro hos sjuksköterskor och annan vård- och omsorgspersonal.

”Det är intressant, det är ganska stabilt. Men i en del andra studier kan man se att det har blivit lite högre i vissa grupper. Då handlar det om personer i 40-årsåldern, framför allt bland kvinnor,” säger han.

hand

Läs också: 6 av 10 struntar i handtvätt efter toabesök

Så vad gör sjuknärvaro med oss långsiktigt, förutom att höja smittorisken på arbetsplatsen? Klas Gustafsson har, tillsammans med kollegan Staffan Marklund, forskat även på detta. I studien Consequences of sickness presence and sickness absence on health and work ability från 2011 framgår att ju mer sjuknärvaro en person hade under ett år, desto högre var sannolikheten för att andra hälsoproblem, smärtor i t ex rygg eller axlar, lägre mentalt välbefinnande, lägre arbetsförmåga och sjukfrånvaro noterades under året efter. Detta gällde personer som själva rapporterat att de varit sjuka på jobbet minst två gånger under ett år, oberoende av kön, ålder eller utbildningsgrad.

I studien refereras också till andra forskningsresultat, som en dansk studie där man noterade att sjuknärvaro är förbundet med långtida sjukfrånvaro i framtiden. I en studie som gjorts i Nederländerna visade forskare också att höga krav på jobbet leder till mer sjuknärvaro – och att detta kan kategoriseras som riskbeteende som kan orsaka bland annat utbrändhet.

Så vad är viktigast för chefen att tänka på när det gäller sjuknärvaro? Jo, dels kan låg sjukfrånvaro vara ett tecken på att sjuknärvaron är hög. Risken finns att produktiviteten minskar – småsjuka medarbetare orkar helt enkelt inte lika mycket som annars. Men vad man kan göra åt sjuknärvaron är inte heller helt lätt att komma tillrätta med. Det bottnar, som mycket annat normbeteende, i det outtalade:

Två bruna getter stångas.

Läs också: 5 saker du gör – som skapar konflikter

”Det har helt enkelt med olika arbetsplatskulturer att göra,” säger Klas Gustafsson.

Råden blir därför de som brukar dyka upp när de handlar om saker som sitter i väggarna:

  1. Prata om det! Kanske är det lättare att säga ”Ska du inte gå hem nu?” till en hostande medarbetare utan att misstolkas om man tidigare diskuterat hur ni egentligen har det med sjuknärvaro på jobbet?
  2. Gör det lätt! I den mån du har mandat, ha en tillåtande attityd när det gäller flexibilitet, telefonmöten och hemmajobb (men tänk på att inte belasta för hårt – möjligheten att vila upp sig hemma bör ju också finnas).
  3. Kanske det viktigaste: Var som chef medveten om vad ditt eget beteende kommunicerar till medarbetarna. Jobbar du själv alltid när du är sjuk, hemma eller på jobbet, kan det finnas anledning att tänka efter.

För som en av deltagarna i Chefs undersökning från 2016 skrev: ”Är man sjuk själv så är man just det – sjuk. Det är svårt – jag vet av egen erfarenhet – men det är ju som bekant ’de gör inte som du säger, de gör som du gör’ som gäller för ledarskap. Det är ju faktiskt det yttersta ansvaret, att vara ett föredöme.”

atrer

Läs också: Forskare: Skratta på jobbet – bra för din återhämtning

Relaterade artiklar

grata
Hälsa

Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet

Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.

Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
En kvinna som gäspar och kaffekopp
Hälsa

Forskare: ”Maxa tuppluren – med kaffe”

Att en tupplur minskar stress och boostar immunsystemet är redan vetenskapligt bevisat. Nu kommer tips från Stressforskningsinstitutet om hur du kan få ännu mer ut av tuppluren – genom att ta en kopp kaffe.
4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan på arbetsplatsen
Arbetsmiljö

4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan”

Trots att både fysiskt och psykiskt välmående på jobbet stått i fokus under senare år är många fortfarande missnöjda med hur frågan värderas på arbetsplatsen. Det framgår av en ny undersökning.

walk
Hälsa

Högre produktivitet – med en kvarts promenad

15 minuters promenad om dagen. Om arbetsgivare uppmanade sina anställda till det skulle produktiviteten världen över öka med motsvarande 100 miljarder dollar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

 

Förmågan att pressa sig lite till är en stressfälla för chefer.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Lär dig undvika chefens förrädiska stressfälla

Chefers stress ökar. Samtidigt som vi vet riskerna med att bita ihop och kämpa på. ”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp vid varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg på Skandia.
petrany
Hälsa

Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd för jobbårets sista månad.