persomsattning

Så kan chefen minska personalomsättningen

Hög personalomsättning på avdelningen? Testa att lyssna på medarbetarna. Det hjälper, visar en ny studie av tre forskare verksamma vid amerikanska universitet.

Kan personalomsättningen minskas genom att medarbetarna helt enkelt ges möjlighet att säga vad de tycker? Ja, menar forskarna Achyuta Adhvaryu, Teresa Molina och Anant Nyshadham i en artikel i Harvard Business Review och hänvisar till en studie de genomfört på ett indiskt klädföretag – ett bolag i en bransch och kontext som präglas av hög rörlighet bland första linjens arbetare.

När forskarna tittade närmare på personalens rörlighet såg de att många ofta valde att lämna sin tjänst i samband med den årliga lönejusteringen.

Företagets policy var att följa statens riktlinjer för minimilön, och forskarnas hypotes var att turbulensen berodde på att de anställda fått en mindre löneökning än de förväntat sig.

 

Studien genomfördes genom att de anställda inför lönerevisionen 2016 fick frågan om vad de förväntade sig för löneökning. Efter revisionen gavs hälften av dem möjlighet att delta i en enkätundersökning där de anonymt fick svara på frågor om olika aspekter av sitt jobb.

Under de följande fem månaderna såg forskarna följande resultat: Bland de som deltagit i enkätundersökningen var det 20 procent färre som valt att lämna sitt jobb, än i den grupp som inte givits möjlighet att ge någon anonym feedback till arbetsgivaren.

Intressant är också att de mest besvikna – de som förväntat sig mest lönepåslag jämfört med vad de faktiskt fick – var de som var minst benägna att avsluta sin anställning. Detta, skriver forskarna, tyder på att möjligheten att mildra besvikelsen är den faktor som påverkar mest i studien.

snallhet

Läs också: Googlestudie: Snällhet skapar dreamteam

De anställda i den gruppen hade även minst ökning i frånvaro under den tid som studien genomfördes.

Slutsatsen? Att ge medarbetarna en röst är ett effektivt sätt att skapa högre lojalitet. Men självklart, skriver forskarna, är det ännu mer hållbart att faktiskt låta denna röst påverka beslutsfattandet och på så sätt skapa ett verkligt inflytande.

chefer-kris

Läs också: Ny studie: Därför vill unga inte bli chefer

Relaterade artiklar

fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

chefersommar
Motivation

Här är cheferna i "Sommar i P1" du inte vill missa

Här är cheferna som ska sommarprata i år.
sj-artikel
01:30
Motivation

Metoden: Få med personalen på tåget

Video + Text

Satsa på interaktivitet  – det är SJ:s recept för att öka delaktigheten bland ombordpersonalen.

sattamalen
Motivation

Forskare: Därför ska du sluta sätta låga mål

Hur reagerar vi på målsättningar? Och hur kan låga mål vara sänka motivationen bland medarbetarna? Det ville ett amerikanskt forskarlag ta reda på och resultatet kan nu presenteras.
anstalldny
Arbetsmiljö

Här är 7 sätt att ge nyanställda starten de förtjänar: ”Röj tvivel”

Alla har någon gång varit nya på jobbet. Se till att dina nyanställda får starten de förtjänar. Du kommer tacka dig själv längre fram.
utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
startkit
Motivation

Här får alla nya chefer ett unikt startkit: ”Enorm styrka”

Ny som chef. Hur gör man? Med skräddar­sydda introduktionsprogram säkrar skogskoncernen Holmen en bra start. ”Rätt verktyg tidigt i chefskarriären ger en enorm styrka”, säger hr-chefen Helén Lalér Herbring.