digi-2

Så kan chefen minska den digitala stressen

Fler än sex av tio chefer – och nästan lika många medarbetare – blir stressade och frustrerade av nya digitala verktyg på jobbet, enligt en ny Sifoundersökning. Men lösningen kan vara närmare än de tror. Här är generalfelet många gör när de ska ställa om.

Det plingar till i datorn. Vad var det det där ljudet betydde nu igen? Ett mejl? Nähä, inte det. Messenger? Slack? Aha, en kalendernotis. Just det, det där mötet imorgon måste jag förbereda. Ska bara göra klart det här andra jag höll på med först. Men vad var det nu igen?

Kanske hör du till dem som känner igen sig i situationen som nyss beskrevs. Då vet du också att det tar tid – enligt forskare upp till 15 minuter – att komma tillbaka till arbetsuppgifter man tvingats avbryta på grund av olika distraktioner – till exempel i form av diverse digitala påminnelser i olika kommunikationssystem.

Det här är en del av den digitala stress allt fler, chefer som medarbetare, lever med dagligen. Förutom e-post och verktyg för telefonkonferenser är de vanligaste digitala hjälpmedlen på jobbet chattverktyg, videomötessystem och dokumenthantering på gemensamma plattformar.

Visst kan digitala verktyg underlätta samarbetet – en del håller gärna sina möten i olika meddelandetrådar istället för att träffas fysiskt – men det kan också skapa stress och sämre stämning.

Faktiskt vittnar 59 procent, nästan sex av tio arbetstagare, och snäppet fler chefer, 63 procent, om stress eller frustration som följd av nya digitala verktyg. Det framgår i en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Telenor, där 1714 tjänstemän varav 566 chefer fått svara på frågor om hur de jobbar digitalt.

Ett generalfel är att missa att utbilda folk.

johan-4

Läs också: Sveriges chefer: Vi är digitalt frustrerade!

”Undersökningen vittnar om att många företag köper in en mängd olika digitala verktyg, och tänker att det räcker så. Kanske beror det på att man är rädd att hamna efter i digitaliseringen. Men utan ledarskap och struktur blir det lätt stökigt, och att så många arbetstagare känner stress och frustration är något som både vi i branschen och ledare i tjänsteföretag måste ta på allvar,” säger Mats Almgren, affärsområdeschef TelenorFöretag, enligt ett pressmeddelande.

Över 60 procent har inte heller fått någon utbildning i de nya verktygen och nästan hälften berättar att de inte heller har fått några riktlinjer för hur de ska användas.

Dock menar häften av cheferna att de själva eller företaget faktiskt erbjudit medarbetare utbildning. Dessutom tycker drygt hälften av både medarbetarna och cheferna att det finns behov av att se över arbetsplatsens befintliga samarbetsverktyg. Kanske rensa ut de som inte används eller byta ut de som inte funkar.

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

trotter-3
Arbetsmiljö

Här är 9 myter om utmattning – som inte stämmer

Myterna kring utmattningssyndrom många

Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
scream
Arbetsmiljö

Få svenskar agerar på kränkande beteende

Skulle du säga ifrån om du ser kränkande beteende på jobbet? En ny undersökning visar att det är svårare än man kan tro när det väl kommer till kritan.
harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
illus1
Arbetsmiljö

Skippa kontoret – effektivare att jobba hemma

Avskaffa kontoren! Framtidens medarbetare jobbar hemifrån, hävdas i en stor studie som påvisar kraftiga effektivitetsvinster med distansarbete.
flexibel
Arbetsmiljö

Så många tackar nej till oflexibla jobb

Nya siffror: 80 procent skulle tacka nej till ett jobb – som inte erbjöd flexibilitet
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden