Så kan chefen minska den digitala stressen
Fler än sex av tio chefer – och nästan lika många medarbetare – blir stressade och frustrerade av nya digitala verktyg på jobbet enligt en Sifoundersökning. Men lösningen kan vara närmare än de tror. Här är generalfelet många gör när de ska ställa om.
Det plingar till i datorn. Vad var det det där ljudet betydde nu igen? Ett mejl? Nähä, inte det. Messenger? Slack? Aha, en kalendernotis. Just det, det där mötet imorgon måste jag förbereda. Ska bara göra klart det här andra jag höll på med först. Men vad var det nu igen?
Kanske hör du till dem som känner igen sig i situationen som nyss beskrevs. Då vet du också att det tar tid – enligt forskare upp till 15 minuter – att komma tillbaka till arbetsuppgifter man tvingats avbryta på grund av olika distraktioner – till exempel i form av diverse digitala påminnelser i olika kommunikationssystem.
Det här är en del av den digitala stress allt fler, chefer som medarbetare, lever med dagligen. Förutom e-post och verktyg för telefonkonferenser är de vanligaste digitala hjälpmedlen på jobbet chattverktyg, videomötessystem och dokumenthantering på gemensamma plattformar.