digi-2

Så kan chefen minska den digitala stressen

Fler än sex av tio chefer – och nästan lika många medarbetare – blir stressade och frustrerade av nya digitala verktyg på jobbet, enligt en ny Sifoundersökning. Men lösningen kan vara närmare än de tror. Här är generalfelet många gör när de ska ställa om.

Det plingar till i datorn. Vad var det det där ljudet betydde nu igen? Ett mejl? Nähä, inte det. Messenger? Slack? Aha, en kalendernotis. Just det, det där mötet imorgon måste jag förbereda. Ska bara göra klart det här andra jag höll på med först. Men vad var det nu igen?

Kanske hör du till dem som känner igen sig i situationen som nyss beskrevs. Då vet du också att det tar tid – enligt forskare upp till 15 minuter – att komma tillbaka till arbetsuppgifter man tvingats avbryta på grund av olika distraktioner – till exempel i form av diverse digitala påminnelser i olika kommunikationssystem.

Det här är en del av den digitala stress allt fler, chefer som medarbetare, lever med dagligen. Förutom e-post och verktyg för telefonkonferenser är de vanligaste digitala hjälpmedlen på jobbet chattverktyg, videomötessystem och dokumenthantering på gemensamma plattformar.

Visst kan digitala verktyg underlätta samarbetet – en del håller gärna sina möten i olika meddelandetrådar istället för att träffas fysiskt – men det kan också skapa stress och sämre stämning.

Faktiskt vittnar 59 procent, nästan sex av tio arbetstagare, och snäppet fler chefer, 63 procent, om stress eller frustration som följd av nya digitala verktyg. Det framgår i en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Telenor, där 1714 tjänstemän varav 566 chefer fått svara på frågor om hur de jobbar digitalt.

Ett generalfel är att missa att utbilda folk.

johan-4

Läs också: Sveriges chefer: Vi är digitalt frustrerade!

”Undersökningen vittnar om att många företag köper in en mängd olika digitala verktyg, och tänker att det räcker så. Kanske beror det på att man är rädd att hamna efter i digitaliseringen. Men utan ledarskap och struktur blir det lätt stökigt, och att så många arbetstagare känner stress och frustration är något som både vi i branschen och ledare i tjänsteföretag måste ta på allvar,” säger Mats Almgren, affärsområdeschef TelenorFöretag, enligt ett pressmeddelande.

Över 60 procent har inte heller fått någon utbildning i de nya verktygen och nästan hälften berättar att de inte heller har fått några riktlinjer för hur de ska användas.

Dock menar häften av cheferna att de själva eller företaget faktiskt erbjudit medarbetare utbildning. Dessutom tycker drygt hälften av både medarbetarna och cheferna att det finns behov av att se över arbetsplatsens befintliga samarbetsverktyg. Kanske rensa ut de som inte används eller byta ut de som inte funkar.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

forstaelse
Arbetsmiljö

Undersökning: Ökad insikt om psykisk ohälsa

Allt fler förstår att psykisk ohälsa är ett skäl för sjukskrivning. En av de främsta orsakerna är att ämnet blivit mindre tabulagt, enligt en Novus-undersökning.
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
byra
Arbetsmiljö

Hon blev utsatt för härskartekniker – i 3 år: "Ont i magen”

Nu har Anna-Karin Kask skrivit en bok i ämnet.

respekt-2
Arbetsmiljö

Avgörande att chefen tar sextrakasserier på allvar

Som chef har du ansvar för att er arbetsmiljö är inkluderande och trygg. Nu visar en studie att en chefs inställning till sextrakasserier sprider sig till medarbetarna.

aaaaa-2
Arbetsmiljö

Här finns högst andel ”äldre” chefer – 10 i topp

Siffror avslöjar vilka län i Sverige som har högst andel chefer som är över 55 år. 
illus1
Arbetsmiljö

Skippa kontoret – effektivare att jobba hemma

Avskaffa kontoren! Framtidens medarbetare jobbar hemifrån, hävdas i en stor studie som påvisar kraftiga effektivitetsvinster med distansarbete.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
frustrerade
Arbetsmiljö

Chocksiffran: Så många svenskar är frustrerade – på jobbet

Har du dunkat näven i bordet när kaffemaskinen är trasig eller ert IT-system brakar samman? Du är inte ensam. En färsk undersökning visar nämligen att en stor majoritet kontorsarbetare är väldigt frustrerade.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden