digi-2

Så kan chefen minska den digitala stressen

Fler än sex av tio chefer – och nästan lika många medarbetare – blir stressade och frustrerade av nya digitala verktyg på jobbet enligt en Sifoundersökning. Men lösningen kan vara närmare än de tror. Här är generalfelet många gör när de ska ställa om.

Det plingar till i datorn. Vad var det det där ljudet betydde nu igen? Ett mejl? Nähä, inte det. Messenger? Slack? Aha, en kalendernotis. Just det, det där mötet imorgon måste jag förbereda. Ska bara göra klart det här andra jag höll på med först. Men vad var det nu igen?

Kanske hör du till dem som känner igen sig i situationen som nyss beskrevs. Då vet du också att det tar tid – enligt forskare upp till 15 minuter – att komma tillbaka till arbetsuppgifter man tvingats avbryta på grund av olika distraktioner – till exempel i form av diverse digitala påminnelser i olika kommunikationssystem.

Det här är en del av den digitala stress allt fler, chefer som medarbetare, lever med dagligen. Förutom e-post och verktyg för telefonkonferenser är de vanligaste digitala hjälpmedlen på jobbet chattverktyg, videomötessystem och dokumenthantering på gemensamma plattformar.

rekrytering-4

Läs också: Så blir du headhuntad – rekryterarens egna tips

Visst kan digitala verktyg underlätta samarbetet – en del håller gärna sina möten i olika meddelandetrådar istället för att träffas fysiskt – men det kan också skapa stress och sämre stämning.

Faktiskt vittnar 59 procent, nästan sex av tio arbetstagare, och snäppet fler chefer, 63 procent, om stress eller frustration som följd av nya digitala verktyg. Det framgår i en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Telenor, där 1714 tjänstemän varav 566 chefer fått svara på frågor om hur de jobbar digitalt.

Ett generalfel är att missa att utbilda folk.

johan-4

Läs också: Sveriges chefer: Vi är digitalt frustrerade!

”Undersökningen vittnar om att många företag köper in en mängd olika digitala verktyg, och tänker att det räcker så. Kanske beror det på att man är rädd att hamna efter i digitaliseringen. Men utan ledarskap och struktur blir det lätt stökigt, och att så många arbetstagare känner stress och frustration är något som både vi i branschen och ledare i tjänsteföretag måste ta på allvar,” säger Mats Almgren, affärsområdeschef TelenorFöretag, enligt ett pressmeddelande.

Över 60 procent har inte heller fått någon utbildning i de nya verktygen och nästan hälften berättar att de inte heller har fått några riktlinjer för hur de ska användas.

Dock menar häften av cheferna att de själva eller företaget faktiskt erbjudit medarbetare utbildning. Dessutom tycker drygt hälften av både medarbetarna och cheferna att det finns behov av att se över arbetsplatsens befintliga samarbetsverktyg. Kanske rensa ut de som inte används eller byta ut de som inte funkar.

friar

Läs också: ”Nya friåret” – så påverkas du som chef

chefboken-annonsbilder-kvadratiskfokus_rityta-1
Ta en smart genväg

Gör dig odistraherbar

Ständiga avbrott drabbar produktiviteten och skapar stress. I Chefboken sammanfattas Indistractable – där ger bästsäljande författaren Nir Eyal dig metoden för att återta kontrollen över din uppmärksamhet och förmåga att fokusera.
natalieturner

Läs också: Innovationsgurun: Så lyckas du – med de 6 i:na

Relaterade artiklar

Lastbil med texten
Arbetsmiljö

Här är Sveriges friskaste företag

Returpack Pantamera lyckas bäst med att skapa en arbetsplats där människor mår bra och där jobbet är en bidragande faktor till hälsa och livskvalitet. Det menar hälsoföretaget Feelgood, som utsett dem till Sveriges friskaste företag.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.
Guldpokal
Arbetsmiljö

Tävlingskulturens nackdelar: Fusk, stress och slarv

Konkurrens, ambition och vinnarskalle-tänkande är inte alltid vägen framåt. Tävlan kan tvärtom vara skadligt för organisationers skaparkraft och framgång, menar forskaren Roland S Persson som undersökt prestationssamhällets sällan diskuterade baksidor.
lkab1800
Arbetsmiljö

Riskbedömningschefen: Så agerar du bättre på risker

Är du beredd på det fullständigt oväntade? Kanske inte – coronakrisen har blottlagt omfattande brister i hela samhällets beredskap. Karin Winsa, riskbedömningschef på LKAB, tipsar om hur du som chef kan bli bättre på att förebygga och agera på risker.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Kaffebryggare och arg person vid skrivare
Arbetsmiljö

10 saker på kontoret du ALDRIG trodde att du skulle sakna

I vanliga fall är det lätt att bli irriterad när kaffet är slut, koperingsmaskinen full och kollegan tuggar tuggummi så det hörs i hela kontorslandskapet. Men nu, efter två månader av distansarbete? Här är sakerna du aldrig trodde du skulle sakna.