Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Från detaljstyra till delegera – sex steg

Som chef måste du våga låta ditt team få ta ansvar. Här är några tips för dig som har en tendens att vilja styra och kontrollera in i detalj.

Okategoriserade
Text:
Publicerad

För mycket kontroll skadar både arbetslagets moral och medarbetarnas förtroende till dig som chef. Det menar tre ledande professorer, författare och experter som i Harvard Business Review ger några råd på hur du kan ge mer ansvar till dina medarbetare och sluta detaljstyra.

”Det kommer att bli lite fel under tiden som ditt team lär sig. Men de kommer att prestera mycket bättre, med jämnare resultat och med mindre konflikter”, säger professor Jennifer Chatman till HBR.

Reflektera över ditt beteende
Om du vet med dig att du detaljstyr, fundera på varför. Ofta beror det på osäkerhet. Du kanske inte litar på att dina medarbetare gör ett tillräckligt bra jobb och är rädd att det kommer gå ut över dig.

Istället för att fokusera på varför du borde kontrollera ditt team, fokusera på varför du inte ska göra det. Ditt team kommer inte utvecklas om de inte får chansen att lära sig nya saker.

Få feedback
Ta reda på vad ditt team tycker du gör bra och dåligt genom att låta medarbetarna utvärdera dig som chef. Det kanske inte alltid är roligt att höra, men nödvändigt.

TIPS: Ta in en tredje part som håller i utvärderingen så medarbetarna känner sig helt säkra på att de får vara anonyma och säger vad de verkligen tycker.

Prioritera vad som är viktigt och vad som inte är det
Gör en lista där du märker upp vilka uppgifter som är viktigast och som du ska lägga mest tid och energi på och vilka du kan släppa till medarbetarna.

Kommunicera med teamet
När du har bestämt vad du prioriterar måste du kommunicera ut det till ditt team. Berätta vilka uppgifter du tycker är viktigast och vad du vill att de ska vända sig till dig om får råd, hjälp och feedback om. Glöm inte att be dem säga till om de tycker något är oklart och att de gärna får komma med åsikter om hur du kan bli bättre på att delegera ansvar.

Bygg tillit
Förklara att du litar på dina medarbetare fullt ut i de projekt de tar på sig. Försök sedan att inte ändra alltför mycket i resultatet.

Om något går fel – överreagera inte. Det allra mesta går att rätta till och kanske inser du också att det inte är hela världen om till exempel en rapport inte är perfekt skriven.

Förstå ditt teams begränsningar
Det kommer alltid finnas medarbetare, eller situationer, som behöver lite extra hjälp eller kontroll. Det kanske är en nyanställd eller att du måste få regelbunden uppdatering inför ett viktigt projekt.

Förklara för dina medarbetare i de situationerna varför du är på dem lite extra. Coacha dem med feedback under processen så att de så småningom kan göra uppgiften på egen hand.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden