sailor

Från detaljstyra till delegera – sex steg

Som chef måste du våga låta ditt team få ta ansvar. Här är några tips för dig som har en tendens att vilja styra och kontrollera in i detalj.

För mycket kontroll skadar både arbetslagets moral och medarbetarnas förtroende till dig som chef. Det menar tre ledande professorer, författare och experter som i Harvard Business Review ger några råd på hur du kan ge mer ansvar till dina medarbetare och sluta detaljstyra.

”Det kommer att bli lite fel under tiden som ditt team lär sig. Men de kommer att prestera mycket bättre, med jämnare resultat och med mindre konflikter”, säger professor Jennifer Chatman till HBR.

Läs också: Äldre chefer bättre på att utveckla medarbetare

Reflektera över ditt beteende
Om du vet med dig att du detaljstyr, fundera på varför. Ofta beror det på osäkerhet. Du kanske inte litar på att dina medarbetare gör ett tillräckligt bra jobb och är rädd att det kommer gå ut över dig.

Istället för att fokusera på varför du borde kontrollera ditt team, fokusera på varför du inte ska göra det. Ditt team kommer inte utvecklas om de inte får chansen att lära sig nya saker.

Få feedback
Ta reda på vad ditt team tycker du gör bra och dåligt genom att låta medarbetarna utvärdera dig som chef. Det kanske inte alltid är roligt att höra, men nödvändigt.

TIPS: Ta in en tredje part som håller i utvärderingen så medarbetarna känner sig helt säkra på att de får vara anonyma och säger vad de verkligen tycker.

Prioritera vad som är viktigt och vad som inte är det
Gör en lista där du märker upp vilka uppgifter som är viktigast och som du ska lägga mest tid och energi på och vilka du kan släppa till medarbetarna.

Läs också: Prioritera som en president

Kommunicera med teamet
När du har bestämt vad du prioriterar måste du kommunicera ut det till ditt team. Berätta vilka uppgifter du tycker är viktigast och vad du vill att de ska vända sig till dig om får råd, hjälp och feedback om. Glöm inte att be dem säga till om de tycker något är oklart och att de gärna får komma med åsikter om hur du kan bli bättre på att delegera ansvar.

Bygg tillit
Förklara att du litar på dina medarbetare fullt ut i de projekt de tar på sig. Försök sedan att inte ändra alltför mycket i resultatet.

Om något går fel – överreagera inte. Det allra mesta går att rätta till och kanske inser du också att det inte är hela världen om till exempel en rapport inte är perfekt skriven.

Förstå ditt teams begränsningar
Det kommer alltid finnas medarbetare, eller situationer, som behöver lite extra hjälp eller kontroll. Det kanske är en nyanställd eller att du måste få regelbunden uppdatering inför ett viktigt projekt.

Förklara för dina medarbetare i de situationerna varför du är på dem lite extra. Coacha dem med feedback under processen så att de så småningom kan göra uppgiften på egen hand.

Artikeln i sin helhet kan du läsa här.

Relaterade artiklar

staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Siffror: Kraftig ökning av sjuka chefer

Allt fler chefer hamnar i lång sjukfrånvaro. Främst är det kvinnliga chefer som är drabbade, visar nya siffror.
robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.