oro
Foto Adobe Stock

Så hanterar du din och dina medarbetares oro

Frågorna som coronakrisen framkallar är många: hur ska vi hålla verksamheten igång? Hur mår mina medarbetare egentligen? Hur ska det gå ekonomiskt? Vad händer om situationen blir långvarig? Tänk om vi måste göra oss av med folk? Och hur går det för mina gamla föräldrar? Chef har samlat de bästa tipsen för hur du hanterar oron.

Cheferna bär på trippeloro, för sig själva och hur de ska hantera sin egen roll i situationen, för verksamheten de är ansvariga för och för sina medarbetare.

De måste avlastas så långt som det bara går just nu. Det säger Kerstin Jeding, psykolog på Doktor24.se och tidigare chef på Stressmottagningen i Stockholm.

”Det är viktigt att stötta cheferna i att sätta en gräns för vad som är deras uppdrag. Deras ansvar sträcker sig till att arbetsmiljön är så god som möjligt under omständigheterna, men de är inte ansvariga för medarbetarnas totala mående i den här situationen.”

Med det sagt är det viktigt att acceptera att det är svåra tider, och att den oro man känner är en helt naturlig reaktion.

videomote

Läs också: 5 tips för att leda team som är ovana att arbeta på distans

”Det är bara att inse att det här kommer att ta en stor del av chefernas arbetstid. Att hantera hela situationen är en helt ny arbetsuppgift i sig som man behöver avsätta tid för varje dag”, säger Kerstin Jeding.

Den egna och medarbetarnas oro kan mildras genom att man som chef ser till att hantera och upprätthålla alla sociala kontakter som man har på jobbet. Och att vara tydlig med vad som gäller på just din arbetsplats.

”Detta mildrar oron, som så lätt växer när man sitter hemma helt ensam.”

Bild på ledare som motar bort coronavirus

Läs också: Coronakrisen: Nu startar vi diskussionsforum för alla chefer och ledare i Sverige

Så här kan du hantera din egen oro

För både chefen och medarbetaren är det viktigt att försöka styra undan från negativa tankespiraler. Kerstin Jeding råder oss att kartlägga vad vår oro handlar om och titta på vad den får oss att göra.

”För vissa är det sjukdomen och att man oroar sig för en åldrande förälder, andra är orolig för de långsiktiga konsekvenserna för företaget, den tredje är osams med sin partner och funderar över hur länge de ska tvingas sitta hemma. Att ta reda på vad man är mest orolig för gör det lättare att hantera oron. Det är som att dra fram skeletten ur garderoben och monstren under sängen. De försvinner ofta när de belyses.”

Kerstin Jeding rekommenderar också att man tittar på vad oron får oss att göra.

”Om det endast leder till att du tvättar händerna och kollar infon från Folkhälsomyndigheten någon gång om dagen så är oron funktionell och motiverar dig att göra bra grejor. Men om du lägger många timmar om dagen på att kolla uppdateringar om sjukdomsläget från hela världen då är inte längre din oro funktionell utan ångestdriven. Då bör du fundera på vad du kan göra för att hantera det på ett sätt som hjälper dig istället för att leda dig in i onda spiraler.”

”Ju högre upp i organisationen desto ensammare, desto mindre stöd”, säger Chefs expert, psykologen och ledarskapsutvecklaren Leif E Andersson. ”Men försök att prata med andra chefer och din egen chef. Och se till att utnyttja de tjänster ni redan har i företaget i form av HR-specialister och via företagshälsovården i form av coacher och psykologer.”

stefanvilkman

Läs också: Stefan Vilkman: ”Min uppgift – att förbereda oss mentalt”

Så här hjälper du dina medarbetare

Leif E Andersson konstaterar också att som chef tvingas man ”sitta på händerna”. Dels i form av att bortse från sin egen oro men också i sin vilja att vara en bra chef och lösa sina medarbetares problem.

”Människor som är oroliga vill egentligen bara få prata om det. Det de säger sätter igång tankar hos dig men utgå inte från att medarbetaren tänker som du. Låt därför medarbetarna få uttrycka sin oro utan att du kommer med lösningar och förslag. Tolka inte, tro inte och sätt framför allt inte igång med ”fel” lösningar. Fråga möjligtvis hur personen skulle vilja att det löste sig, vad hen har för idéer själv. Allra sist kommer ditt erbjudande om lösning.”

Kerstin Jeding poängterar än en gång att oron är naturlig och menar att som chef är det viktigt att förmedla att man kan fortsätta jobba trots sin oro.

”Vi tror lätt att oron är ett problem som måste lösas först. Men vi kan fortfarande göra saker parallellt med oron. Därför försöker vi skjuta in ett ‘och’. Exempelvis: ‘Du är orolig för att verksamheten kommer att drabbas och hur kan du ändå fortsätta att driva din enhet framåt?’ Som chef tvingas man balansera på en knivsudd, med att stötta och samtidigt hjälpa personerna framåt.”

Cissi Elwin

Läs också: Cissi Elwin: Aldrig har behovet av goda ledare varit så stort som nu

Mindfulness-övning för att öka ditt lugn - 5 – 4 – 3 – 2 – 1

Här ett tips från författaren och föreläsaren Elisabeth Gilbert. En övning som tar udden av din oro, genom att föra dig tillbaka till nuet.

Gör följande för att få ett stopp på alla oroligt snurrande tankar och bli mer närvarande. Avbryt vad du än gör, var du än är och bara se dig omkring. Lägg i din omedelbara omgivning märke till:

5 saker som du ser

4 saker som du hör

3 saker som du kan känna på

2 saker som du kan lukta på

1 sak som du kan smaka på

Gör den här enkla mindfulness-övningen några gånger om dagen och du kommer att få lättare att hantera din oro och kan vara mer närvarande med dig själv och dina medarbetare.

bjorn-stress
Webbkurs: Stresshantering för chefer

Björn Hedensjö: Så hanterar du stressen

I webbkursen lär psykologen, poddaren och författaren Björn Hedensjö dig:
  • Att hantera skadlig och riskfylld stress.
  • Att motverka problem med stress på och utanför jobbet.
  • Lär dig konkreta verktyg för stresshantering – för dig själv och dina medarbetare.

Relaterade artiklar

oro, anpassningsstörning, psykologi
Hälsa

Lider du också av anpassningsstörning?

Efter en kris, som en pandemi, kan det komma en psykologisk reaktion i form av förstärkt oro, ångest och depression. Det händer så ofta att den fått ett eget namn – anpassningsstörning. Så här hjälper du dig själv och dina medarbetare att hantera den.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Man som springer och har en tankebubbla med en facebook-tumme i
Hälsa

Skryt ger träningspepp

Träna med en kompis och skryt om det i sociala medier. Så lyder receptet som motiverar dig till att hålla i din träning och förbättra din hälsa.
Person på väg från kbt-terapi
Hälsa

KBT kan boosta ditt immunsystem

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har dokumenterad effekt på mentala problem som utbrändhet, depression och orosproblematik – men inte bara det. Nu har man även sett att det boostar kroppens biologiska system.
Person med huvudet in en skärm som drar ut en elkontakt
Hälsa

Därför blir du så trött av videomöten

Känner du dig också helt slut efter en dag av videmöten på distans? Anledningen är att den dissonans som uppstår när våra hjärnor – men inte våra kroppar – är tillsammans orsakar motstridiga känslor som är utmattande att hantera.
Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.