Så här hanterar du »ålen«

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

En av Sveriges mest framgångsrika personer är känd för just detta beteende.
I senaste numret av tidningen Filter berättar vännerna till Håkan Hellström att han har fått smeknamnet »Ålen« eftersom han alltid undviker obehagliga situationer och slingrar sig ur konflikter.
De flesta känner nog en »ål«. De kännetecknas bland annat av att de:
– är glada och sociala.
– säger »det fixar jag«, men håller sedan inte vad han/hon lovat.

– kommer med undanflykter när de blir ertappade.
Psykologen Åsa-Mia Fellinger, som bland annat skrivit boken »Svåra medarbetarsamtal« är också bekant med typen. Hon ger flera förklaringar till varför man blir en slingrare.
»Det kan bero på att man är ovan vid att bråka, man har helt enkelt inte med sig det hemifrån. Men det kan också vara tvärtom, att man har negativa erfarenheter av konflikter och kritik och därför skyr sådant.«
»Ålen« är en social typ som kan umgås med alla, har lätt för att få kontakt och sprider god stämning på arbetsplatsen. Samtidigt glider han undan och får inte gjort de arbetsuppgifter man kommit överens om. Åsa-Mia Fellinger menar att det kan bero på ett sökande efter bekräftelse.

»Den här typen av person säger gärna ja till saker, och får därför kortsiktigt mycket uppmärksamhet. Det känns bra för stunden. Genom att hålla masken och charma andra lyckas han dölja att han kanske egentligen inte kan leverera det han lovat. Ett beteende där man ständigt skjuter saker på framtiden kan handla om en rädsla för att misslyckas.«
Vilken typ av jobb kan »Ålen« passa för?
»Förmodligen arbetsuppgifter som fordrar att man pratar med människor, att man ska vara social. Det kan vara någon typ av serviceyrke, där man har stor nytta av att vara positiv och glad. I uppstarten av vissa projekt har man ett stort behov av en dörröppnare – det är den här personen perfekt för.«
Det är lätt att bli charmad av »ålar«, även när de inte håller vad de lovat. Hur undviker man det?
»Genom att vara väldigt konkret, dels med vad du har sett, men också med vad medarbetaren ska göra framöver. Lita inte på muntliga uppgifter, utan medarbetaren ska tydligt visa upp vad han eller hon har gjort. Då går det inte att smita längre.«
Ska man inte kunna ge medarbetare frihet under ansvar?
»Jo, de flesta klarar av det. Men det finns alltid några som behöver en annan typ av ledarskap. Att vara bättre på att hålla deadlines och att kunna ta konflikter är ett utvecklingsområde för vissa. Om du som chef inte tar tag i det, är risken stor att en annan medarbetare får bära den här personens ansvar på sina axlar. Det kan lätt leda till irritation i gruppen.«

Sju tips – så här får du fast »ålen«:
1. Feedback är a och o. Om du ser ett »ål«-mönster, ta itu med det direkt.
2. Visa svart på vitt vad du har sett. Har medarbetaren inte levererat i tid? Inte hållit deadline? Ha gärna detta dokumenterat på papper.  Visa att det är ett återkommande beteende, och inte en enskild handling.
3. Fråga: »Hur kommer det sig att det har blivit så här?«
Kan det bero på att:
– medarbetaren inte förstår sina arbetsuppgifter?
– han/hon är rädd för att misslyckas?
– inte har tillräcklig kompetens?
– har problem på hemmafronten?
4. Gör en handlingsplan för hur ni ska komma få bukt med problemet. Vad behöver han/hon för stöd? Självklart ska det vara inom rimliga gränser.
5. Sätt upp konkreta mål och strikt tidsbestämda deadlines då mål/arbetsuppgifter ska vara genomförda.
6. Ha täta möten, kanske en gång i veckan i början. Då kontrollerar du att medarbetaren håller sin del av överenskommelsen.
7. Beröm och uppmuntra varje litet framsteg.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden