5 tips: Gör comeback efter semestern — med stil

Slutet nalkas för sovmorgnar. Dags att ställa klockan och ta dig till jobbet. Starten kan kännas motig – men innebär också nya möjligheter.

Hälsa
Publicerad
Person som sitter vid skrivbord framför solnedgång

Exakt hur ”bra” det går att komma tillbaka till arbetsplatsen beror till största delen på om man trivs med sitt jobb eller inte, säger Gunnar Aronsson, professor i psykologi på Stockholms Universitets stressforskningsinstitut.

”Men för det flesta tar det emot lite grann, det är oundvikligt.”

En vanlig sak som de flesta återvändare märker av är tröttheten, vilket till stor del kan bero på att man förskjutit sin dygnsrytm.

”Ungefär fram till torsdag kan man känna att ‘jaha, jag är alldeles slut trots att jag haft semester’. Men då ska man veta att det där går över”, säger Gunnar Aronsson.

Och det finns tips för att komma tillrätta med sömnen:

”Man får börja några dagar innan med att återgå till den dygnsrytm man hade för sina tider på jobbet. Att gå upp en halvtimme tidigare varje dag är lagom.”

Gunnar Aronssons generella tips gäller annars att försöka fokusera på det positiva och möjligheten till nystart.

”Det är som ett blankt papper och kan vara en bra tid att få med folk på nya grejer.”

Just detta kan vara extra gynnsamt för chefer som vill ändra på något på arbetsplatsen.

”Man kan passa på att planera något att se fram emot, kanske något som binder folk samman igen. Något att lära sig, ett nytt projekt eller liknande.”

Har man istället regelrätt ångest över att gå tillbaka till jobbet finns det bara en sak att göra:

”Då är det dags att leta efter ett annat jobb.”

Chefs 5 tips för skönare jobbstart:

1. Låt mejlen jobba åt dig. Köp dig mer tid och låt bli att stänga av autosvaret under din första arbetsdag efter semestern. Det skapar utrymme att ta tag i andra uppgifter än att besvara mejl.

2. Planera – men ta det lugnt. Kan du, så låt bli att boka in något möte denna din första arbetsdag. Gör listor på saker du behöver ta tag i – en kortsiktig för att känna att du är igång, en långsiktig för framförhållningen.

3. Börja på torsdag istället – om du har möjlighet. Eller mjukstarta med jobb hemifrån.

4. Boka ny semester. Två flugor i en smäll – kortare återhämtning är också återhämtning och du skaffar dig något att se fram emot.

5. Fokusera på det positiva. Kanske har du saknat någon trevlig arbetskamrat? Väntar nya spännande projekt?

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden