loneforhandling-2

Så förhandlar du din nästa lön

Som chef sätter du andras lön. Men hur bra är du på att förhandla din egen? När du byter jobb eller tjänst har du en gyllene möjlighet att förbättra dina villkor. Ta den.

Handen upp alla som gillar att förhandla om sin egen lön. Inte fler?

Nej, det är inte så konstigt. Få känner sig bekväma med det.

Samtidigt som vi vill få den lön vi anser oss vara värda vill vi inte skrämma bort en potentiell arbetsgivare då vi söker ett nytt jobb.

Situationen blir inte mindre komplicerad av att arbetsmarknaden i dag är så tuff.

När erbjudandena är få och de arbetssökande många frestas vi att ta vad som erbjuds oss – inte vad vi egentligen anser oss vara värda. Men är det särskilt smart? Nej, just det.
När du tillträder en ny tjänst har du en sällsynt möjlighet att öka din ersättning. Nästa tillfälle kan dröja – sällan mindre än två år på jobbet, tidigast, menar John Lees, karriärstrateg, som skrivit boken How to Get a Job You’ll Love.

Läs också: Fem tips inför löneförhandlingen

Det är med andra ord viktigt att det blir rätt från början. Och du bör alltid förhandla, inte stå med mössan i hand, oavsett hur tuff arbetsmark­naden ser ut att vara. Här några principer som hjälper dig att förbereda dig inför ditt nästa lönesamtal:

1. Vad medveten om dina alternativ 

”När jag tog examen från college fick jag rådet att alltid försöka ha ett erbjudande från mitt näst bästa val i fickan när jag förhandlar med mitt förstahandsval”,säger Danny Ertel, grundare av Vantage Partners, LLC i Boston och medförfattare till The Point of the Deal: How to Negotiate When Yes is Not Enough.

Men det rådet är såklart tuffare att följa när arbetsmarknaden inte tillåter något andrahandsval.

När det inte finns några alternativ har du mycket mindre makt, menar Kathleen McGinn, professor vid Harvard Business School.

”Därför måste du vara kreativ när det handlar om att visa det värde du tillför företaget”, säger hon.

Förklara varför du är den bästa per­sonen för jobbet genom att referera till att din kompetens och erfarenhet och dina personliga egenskaper är nödvändiga för dessa speciella uppgifter.

”I goda tider, när arbetslösheten är låg, söker arbetsgivaren efter någon som kan göra jobbet. När arbetslösheten är hög letar de efter den absolut bästa personen att göra jobbet”, säger hon.

2. Gör research

Hur sätter du själv lön för dina medarbetare?

Förmodligen genom att jämföra med vad andra personer med liknande uppgifter tjänar, kolla vad konkurrenterna betalar samt utgå från det utrymme du har i budget.

I en förhandling är information detsamma som makt. När du ska förhandla om din egen lön är insyn i dessa data en framgångsfaktor.

Gör därför lite detektivarbete; sök på webbplatser för att samla information om din nya arbetsplats och vad den betalar.

Ta hjälp av Facebook och Linkedin för att kontakta människor som kan veta vad som är en lämplig lön i organisationen.

Kanske en karriärråd­givare eller konsult? Kanske andra kontakter i samma bransch?

Visst kan det vara obehagligt att fråga direkt hur mycket dina vänner i liknande positioner tjänar. I stället kan du säga: ”Vad tror du att organisationen skulle betala i lön för en sådan här tjänst?”

Använd dig av flera källor och jämför de råd du får. Med hjälp av informationen kan du sätta förväntningarna på rätt nivå.

Sannolikheten är stor att rekryteraren frågar om dina krav på grundlön.

Om du blir tillfrågad, svara på frågan ärligt. Arbetsgivaren behöver veta om du befinner dig inom gränsen för vad den hoppas kunna betala.

Om du är arbetsgivarens främsta kandidat, är de flesta villiga att göra vad de kan för att bemöta dina önske­mål.

3. Förhandla upp ett lågt erbjudande

Om det ursprungliga förslaget är lägre än dina förväntningar ska du inte vara rädd för att uttrycka ditt ogillande.

Men gör det respektfullt, till exempel med orden ”det här låter som en summa för någon som har mindre erfarenhet än jag, jag kanske inte har framfört tillräckligt vilket värde som jag tror att jag kan tillföra er organisation?”.

Backa upp ditt uttalande med den information som du har samlat.

Även om du är nöjd med det första erbjudandet, förhandla om någon annan aspekt av jobbet än lönen, till exempel andra förmåner, arbetsbeskrivningens utformning eller arbetstid.

De flesta arbetsgivare räknar med att du kommer att göra det. ”Om du inte ber om något, missar du en intressant möjlighet”, säger John Lees.

4. Fokusera på ”vi” 

Var medveten om hur du når fram till den anställande chefen eller rekryteraren under hela diskussionen.

Det ska inte kännas som att du har en lista med krav, påpekar Ertel.

Visa i stället att du försöker komma med lösningar som uppfyller både dina och arbetsgivarens behov, att du är öppen för andra förslag än dina egna. Använd ett positivt språk.

Det är en knepig balans, du vill inte trycka på mer än tillräckligt.

Du vill ju inte förhandla så hårt att folk är trötta på dig innan din första arbetsdag.

Det viktiga är att veta vad du bryr dig om mest – oavsett om det är pengar eller andra aspekter av jobberbjudandet – och hålla dig till dessa punkter.

5. Förhandla om mer än pengarna
Många gör misstaget att förhandla om ersättning i stället för ett jobb, menar Kathleen McGinn.

Lönen är konkret, men det som gör en tjänst attraktiv är ju mer än bara mängden pengar som har avsatts för den, utan de möjligheter som den för med sig.

Förutom stimulerande uppgifter, hur ser möjligheterna till avancemang ut, går uppdraget att utveckla, får du möjlighet att jobba med ledande medarbetare?

Fråga dig själv ”hur kan jag själv göra för att det här ska bli det jobb som jag är mest intresserad av att ha?”

Och förhandla därefter med din potentiella arbetsgivare om de faktorer som inte handlar om lön.

När du väl har börjat på ditt nya jobb är det svårt att göra något åt dem.

Läs också: Så sätter du lön

Text Amy Gallo. Texten är hämtad ur Harvard Business Review.
Bearbetning Fredrik Emdén

Relaterade artiklar

Illustration med medarbetare som gör undersökning på sina mobiler.
Karriär

Medarbetar­undersökningar kan ge oväntade problem

Medarbetarundersökningar gör nytta, men kan medföra oväntade och underskattade problem. Det säger Sveriges chefer i en stor enkät – där de också tipsar om hur du undviker fallgroparna.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
En bild på två kontorsstolar på varsin sida av en almanacka.
Karriär

7 tips för den perfekta tiden mellan jobb

Du har fått ett nytt spännande jobb, grattis! Självklart är du ivrig att sätta igång. Men rusa inte på för fort. Nu har du ett gyllene tillfälle att ladda batterierna. Här är sju smarta tips från Harvard Business Review för att hitta den perfekta ”ställa om”-tiden.

Två soldater syns bakifrån.
Karriär

Tuff start för unga officerare

Hög arbetsbelastning, otydliga strukturer och ett glapp mellan förväntningar och utfall. Det är den bistra verklighet som möter unga officerare i Försvarsmakten, enligt en färsk studie.

Anders Sjöberg till vänster. Bild på två män som samtalar till höger.
Karriär

Viktigt med kunskap om sin personlighet

Har du kunskap om din personlighet och hur den präglar din ledarstil? I boken Personlighet i arbetet vill Anders Sjöberg, forskare i psykologi, tillsammans med kollegerna Sofia Sjöberg och Sara Henrysson Eidvall få oss att förstå hur personligheten påverkar oss på jobbet.

Några medarbetare kastar papper omkring sig på ett kontor med utsikt över vattnet.
Karriär

Livet på kontoret blir satir på scenen

Får man skratta åt likabehandlingsplaner? Ja, i alla fall på teatern. Nya pjäsen Vi hade i alla fall tur med ramavtalet gör svart humor av sådant som chefer brottas med i sin vardag.

”Det finns många igenkänningsteman”, säger regissören Jenny Nörbeck om pjäsen som snart går upp på Göteborgs stadsteater.

Louise Wohrne utvecklas som hållbar ledare hos BillerudKorsnäs. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + BillerudKorsnäs

Hon förändrar världen på jobbet

På BillerudKorsnäs är inte bara produkterna hållbara utan även deras ledare. Men vad innebär det i praktiken? ”För mig betyder det att jag får verktygen för att utveckla både mig själv och medarbetarna och att jag bidrar till en bättre värld”, säger Louise Wohrne, Director Sustainability och Public Affairs, på BillerudKorsnäs.
En bild på figurer som gör glada och ledsna miner. Och en bild på en leende kvinna på stranden.
Karriär

EQ viktigt för entreprenörer 

Emotionell intelligens är viktigare för entreprenörer än problemlösning, visar en ny studie.