trello
Michael Pryor, vd för Trello.

Så förändrar digitala verktyg ditt ledarskap

Chef fick en intervju med Michael Pryor, vd för Trello, på Web Summit i Lissabon. Här är hans spaningar kring hur vi kommer att använda digitala verktyg i framtiden.

Vad är nästa trend kring digitala verktyg på jobbet?

”Sättet folk använder de här verktygen på håller på att förändras – från uppifrån och ner till nerifrån och upp. Man börjar alltså använda dem på teamnivå först. Det beror på två saker – att många av dem är gratis enligt freemium-modellen, men också sättet man utvecklar mjukvaran på. De riktar sig inte till företag först och främst, utan till individer – de har ett personligare tilltal och ger en annan känsla än något från Microsoft.”

”Dessutom håller vårt arbetssätt på att förändras. Distansarbete blir allt vanligare, liksom att folk inte sitter still vid samma skrivbord och alltid jobbar med samma personer.”

Läs också: 8 trender som blir avgörande för din karriär nästa år

”Med ett verktyg som Trello kan jag uppdatera även dem som inte är närvarande, och vi ser samma saker. Och med Slack har jag också mer kontroll över min egen arbetssituation, jag kan till exempel bestämma hur nåbar jag vill vara.”

Vad är Trello? Ett planeringssystem för projektarbeten – kan liknas vid en digital kanbanboard med postit-lappar som flyttas mellan kolumner.

Hur påverkar det här oss i arbetslivet?

”Just nu är vi inne i ett slags anpassningsfas. Det innebär bland annat att vi måste lära oss att inte låta verktygen ta över, men också att det inte finns en klar linje mellan arbete och fritid. Man måste
ta mer ansvar själv.”

Läs också: Cissi Elwins krönika: Min gamla osäkerhet dök upp igen

Vad är den största förändring på arbetsplatsen som vi står inför i dag?

”Att triangelstrukturen med ledningen i topp kombineras med ett slags, säg, oktagonal struktur där personer från olika team – en från marknad, en från försäljning, en från kommunikation, och då menar jag inte cheferna för avdelningarna – jobbar tillsammans. Det sker naturligtvis redan, men det kommer bli allt oftare, och mer ad hoc, mindre planerat. Vi jobbar själva mycket så på Trello.”

Vad ställer det för krav på ledarskapet?

”Min roll som vd är att hålla visionen och ge kraft och mandat till mina medarbetare. Det de behöver från mig är den större kontexten för att kunna göra rätt prioriteringar – för man kommer alltid att behöva förhandla kring hur mycket tid man ska lägga på olika arbetsuppgifter.”

Läs också: Checklista: Så hinner du jobba klart innan jul

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.