trello
Michael Pryor, vd för Trello.

Så förändrar digitala verktyg ditt ledarskap

Vad är nästa trend kring digitala verktyg på jobbet?

”Sättet folk använder de här verktygen på håller på att förändras – från uppifrån och ner till nerifrån och upp. Man börjar alltså använda dem på teamnivå först. Det beror på två saker – att många av dem är gratis enligt freemium-modellen, men också sättet man utvecklar mjukvaran på. De riktar sig inte till företag först och främst, utan till individer – de har ett personligare tilltal och ger en annan känsla än något från Microsoft.”

”Dessutom håller vårt arbetssätt på att förändras. Distansarbete blir allt vanligare, liksom att folk inte sitter still vid samma skrivbord och alltid jobbar med samma personer.”

Läs också: 8 trender som blir avgörande för din karriär nästa år

”Med ett verktyg som Trello kan jag uppdatera även dem som inte är närvarande, och vi ser samma saker. Och med Slack har jag också mer kontroll över min egen arbetssituation, jag kan till exempel bestämma hur nåbar jag vill vara.”

Vad är Trello? Ett planeringssystem för projektarbeten – kan liknas vid en digital kanbanboard med postit-lappar som flyttas mellan kolumner.

Hur påverkar det här oss i arbetslivet?

”Just nu är vi inne i ett slags anpassningsfas. Det innebär bland annat att vi måste lära oss att inte låta verktygen ta över, men också att det inte finns en klar linje mellan arbete och fritid. Man måste
ta mer ansvar själv.”

Läs också: Cissi Elwins krönika: Min gamla osäkerhet dök upp igen

Vad är den största förändring på arbetsplatsen som vi står inför i dag?

”Att triangelstrukturen med ledningen i topp kombineras med ett slags, säg, oktagonal struktur där personer från olika team – en från marknad, en från försäljning, en från kommunikation, och då menar jag inte cheferna för avdelningarna – jobbar tillsammans. Det sker naturligtvis redan, men det kommer bli allt oftare, och mer ad hoc, mindre planerat. Vi jobbar själva mycket så på Trello.”

Vad ställer det för krav på ledarskapet?

”Min roll som vd är att hålla visionen och ge kraft och mandat till mina medarbetare. Det de behöver från mig är den större kontexten för att kunna göra rätt prioriteringar – för man kommer alltid att behöva förhandla kring hur mycket tid man ska lägga på olika arbetsuppgifter.”

Läs också: Checklista: Så hinner du jobba klart innan jul

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

jobbintervju
Karriär

3 frågor toppkandidater vågar ställa på jobbintervjun

Lyckas på jobbintervjun – genom att låna tre stycken frågor andra toppkandidater använt tidigare.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
Catrin Viksten, Ersta diakoni
03:02
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Nu maxar jag mitt ledarskapslärande"

Video:

Maxa effekten av ditt lärande – genom att kombinera studier med ditt vanliga jobb. ”Det gör Executive MBA-utbildningen jag går väldigt effektfull”, säger Catrin Viksten, chef på Ersta diakoni.

topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden