trello
Michael Pryor, vd för Trello.

Så förändrar digitala verktyg ditt ledarskap

Vad är nästa trend kring digitala verktyg på jobbet?

”Sättet folk använder de här verktygen på håller på att förändras – från uppifrån och ner till nerifrån och upp. Man börjar alltså använda dem på teamnivå först. Det beror på två saker – att många av dem är gratis enligt freemium-modellen, men också sättet man utvecklar mjukvaran på. De riktar sig inte till företag först och främst, utan till individer – de har ett personligare tilltal och ger en annan känsla än något från Microsoft.”

”Dessutom håller vårt arbetssätt på att förändras. Distansarbete blir allt vanligare, liksom att folk inte sitter still vid samma skrivbord och alltid jobbar med samma personer.”

Läs också: 8 trender som blir avgörande för din karriär nästa år

”Med ett verktyg som Trello kan jag uppdatera även dem som inte är närvarande, och vi ser samma saker. Och med Slack har jag också mer kontroll över min egen arbetssituation, jag kan till exempel bestämma hur nåbar jag vill vara.”

Vad är Trello? Ett planeringssystem för projektarbeten – kan liknas vid en digital kanbanboard med postit-lappar som flyttas mellan kolumner.

Hur påverkar det här oss i arbetslivet?

”Just nu är vi inne i ett slags anpassningsfas. Det innebär bland annat att vi måste lära oss att inte låta verktygen ta över, men också att det inte finns en klar linje mellan arbete och fritid. Man måste
ta mer ansvar själv.”

Läs också: Cissi Elwins krönika: Min gamla osäkerhet dök upp igen

Vad är den största förändring på arbetsplatsen som vi står inför i dag?

”Att triangelstrukturen med ledningen i topp kombineras med ett slags, säg, oktagonal struktur där personer från olika team – en från marknad, en från försäljning, en från kommunikation, och då menar jag inte cheferna för avdelningarna – jobbar tillsammans. Det sker naturligtvis redan, men det kommer bli allt oftare, och mer ad hoc, mindre planerat. Vi jobbar själva mycket så på Trello.”

Vad ställer det för krav på ledarskapet?

”Min roll som vd är att hålla visionen och ge kraft och mandat till mina medarbetare. Det de behöver från mig är den större kontexten för att kunna göra rätt prioriteringar – för man kommer alltid att behöva förhandla kring hur mycket tid man ska lägga på olika arbetsuppgifter.”

Läs också: Checklista: Så hinner du jobba klart innan jul

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

opopular
Karriär

10 sätt för att bli impopulär på Linkedin

Linkedin är en fantastisk plattform för att knyta till sig nya kontakter. Men det kan också bli väldigt fel.

butterfly
Annonssamarbete Chef + Experis

Nya egenskaper skiljer ut Sveriges bästa chefer

Juryarbetet med att sålla fram landets bästa chefer till Chefgalan ger en unik möjlighet att trendspana på svenskt ledarskap. Tydligt är att det tuffa förändringstempot ställer nya krav. ”Finalisterna har tagit till sig nya egenskaper och applicerar dem i sitt ledarskap. Det skiljer ut dem från andra”, säger Helen Remnås på Experis, som varit med i hela processen.
friends
Kommunikation

Kompis på jobbet? Så lyckas du som chef

Här är 5 råd för att lyckas med konstycket: Kompis och chef – på samma gång.
sapo
Beslutsfattande

Så är den nye rikspolischefen

Han är polisen som klättrat hela vägen upp för att bli general­direktör för Säkerhetspolisen. Med Anders Thornberg som Säpochef präglas organi­sationen av stor öppenhet och han låter yngre medarbetare ”skugga” honom för att lära sig jobbet. Men hur bra är han egentligen på att släppa kontrollen?

mejla-2
Kommunikation

10 saker du aldrig ska skriva i ett jobbmejl

Här är ämnen som kan vara extra känsliga när du skickar jobbmejl.
tala
Kommunikation

Därför är din presentation sövande – och hur du gör istället

Så här håller du en presentation – utan att åhörarna zoomar ut under mötet.
uppsagning-2
Annonssamarbete Chef + Tholin & Larsson

Kritiska tiden – då kan ni tappa talangerna

Äntligen påskrivet med rätt person! En lång och dyr rekryteringsprocess är över. Men se upp så att allt arbete inte varit förgäves. ”Det här är en farlig fas”, varnar Victoria Ödlund, HR-expert på Tholin & Larsson.
sakersage
Kommunikation

10 saker du aldrig ska säga på jobbet

Det är bra att ha nära och trygga relationer på jobbet. Men det finns ändå saker som inte lämpar sig på en arbetsplats. Här är 10 exempel på samtalsämnen du helst ska undvika.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden