Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Så får du med dig motsträviga medarbetare

Hur får man med sig motsträviga medarbetare på tåget när det är dags för omfattande förändringar? Empati och tydlighet är viktiga nycklar. Här är fem tips för chefer som kämpar i motvind.

Konflikthantering
Publicerad
Foto: New Old Stock

Tänk dig att du som chef står inför en omfattande omorganisation som har med digitalisering att göra.

Det kan till exempel handla om att flytta hela företagets utbud av varor och tjänster från fysisk butik till marknadsplats online.

Klart som korvspad att du stöter på motstånd – även om du följt alla det goda ledarskapets regler och levt som du lär.

Motståndet kan vara dolt eller ske öppet. Det kan snackas skit. Det kan obstrueras. Men framför allt: Det kan finnas en stor rädsla för förändringen hos en del medarbetare.

En del kan uppleva det som ett hot mot den egna kompetensen. Andra kanske inte förstår nödvändigheten i att anpassa företaget eller organisationen till en verklighet som man själv – ännu – inte upplever som en realitet.

Fast Company har listat fem punkter, ur boken The culture engine (S Chris Edmonds), som är bra att hålla i minnet i en sådan situation:

Fem tips för chefer som kämpar i motvind

Ta det inte personligt. Behåll ditt lugn – till exempel genom att vänta med att coacha en motsträvig medarbetare tills situationen känns mindre konfrontativ.

Lyssna, och upprepa vad du hört. Det vill säga: Fokusera på det du faktiskt kan se – din motsträviga medarbetares beteende, inte eventuella bakomliggande motiv. Om du noterat att en medarbetare genom sitt arbetssätt inte faller in i det led ni alla behöver vara i för att driva utvecklingen i önskad riktning, ta upp just detta med hen.

Var förstående. Skapa ett forum för din medarbetares oro och reflektera över vad du lärt dig genom att den luftats.

Var tålmodig och vik inte ner dig. Det finns inget sätt för din medarbetare att nästan vara med på tåget – av eller på är det som gäller. Men det vet de redan. Förklara varför förutsättningarna ändrats.

Gör upp en handlingsplan. Ge medarbetaren en chans att haka på. Var tydlig med vilket beteende du förväntar dig framöver och vilket du inte kommer att tolerera.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden