Så chefar du i motvind
1. Informera ofta och tydligt
– I oroliga perioder, som nu, är det viktigt att informera oftare än vanligt, annars kan medarbetarna skapa sig en egen bild som inte stämmer med verkligheten. Ge information både om hur företaget påverkas på kort och lång sikt, säger Swedbanks aktiechef Ronny Jacobsson.
2. Var specifik
Gör bedömningen utifrån er unika situation. Företag med långsiktiga placeringar påverkas inte så mycket av korta perioder med börsoro.
– Har ni pengarna placerade på tre månader är läget ett helt annat än om man har dem placerade på ett år, säger Ronny Jacobsson.
3. Undvik dramatik
– Om du har negativa nyheter, samla inte till ett stort möte med alla medarbetare. Presentera informationen på ett sakligt sätt, kanske i ett nyhetsbrev. Håll dig till vad du vet just nu, säger karriärcoachen PO Eriksson.
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!